کاهش مصرف آب در تولید ذوب آهن اصفهان

کاهش مصرف آب در تولید ذوب آهن اصفهان

دنیای معدن – از سال 79 که برای نخستین بار استان اصفهان دچار بحران آب و خشکسالی شد. کمیته ای در ذوب آهن اصفهان تشکل شد. تا برای ادامه تولید با بهینه سازی تجهیزات در مصرف آب صرفه جویی شود.

به گزارش دنیای معدن، مدیر آب رسانی ذوب آهن اصفهان با اشاره به مطلب فوق. گفت: در ایران حدود 6 تا 8 درصد منابع آبی کشور به صنعت اختصاص می یابد. و سهم ذوب آهن اصفهان از منابع آبی استان کمتر از 2 درصد است. و یکی از شرکت های فولادی که در راستای کاهش مصرف آب به جد می کوشد، این شرکت است.

مهرداد اسماعیلی حیات صنعت فولاد را بدون آب غیر ممکن دانست. و خاطرنشان کرد: در ذوب آهن سعی شده با پروژه های سهل الوصول. مانند انتقال پساب در قسمت های مختلف که امکان استفاده از آن است. در مصرف آب صرفه جویی کرد. زیرا بیشترین مصرف آب در فولاد مربوط به خنک کردن فولاد است. برای صرفه جویی بیشتر در مصرف آب برج های خنک کننده ذوب آهن اصفهان. که تمامی آن تا چند سال پیش همگی از نوع تر بود. و بیشترین تبخیر آب را داشتیم. بهینه سازی و تعدادی از آنها به برج های هیبریدی تبدیل شده است.

کاهش مصرف آب

وی با اشاره به اینکه با پروژه های اجرا شده، مصرف آب در ذوب آهن اصفهان به نصف رسیده. گفت: در پروژه های توسعه ای ذوب آهن که برای افزایش ظرفیت تولید انجام میشود. صرفه جویی و مدیریت مصرف آب لحاظ می شود. و به همین علت است که با وجود افزایش تولید در این شرکت مصرف آب از رودخانه کمتر شده است

. اسماعیلی بازسازی و نوسازی برج های هیبریدی را باعث کاهش 30 درصدی تبخیر آب در این برج ها دانست. و یادآور شد: توزیع شبکه های آب صنعتی شرکت بیشتر در تونل اجرا شده که تلفات آن صفر و قابل بازدید است. شبکه های آب آشامیدنی کارخانه نیز حدود 25 کیلومتر خط لوله است. که به مرور بازسازی شده و تلفات آن نیز زیر 5 درصد و از حد استاندارد نیز پایین تر است.

مدیر آبرسانی ذوب آهن گفت: برای کاهش مصرف آب، استفاده از پساب شهرهای اطراف در دستور کار قرار گرفت. و ذوب آهن، برای نخستین بار 10 سال پیش پساب شهر زرین شهر را که 60 لیتر بر ثانیه است. به شرکت انتقال داد. پساب فولادشهر و ایمان شهر که قرارداد به صورت بیع متقابل با شرکت آبفای استان بسته شده است. با سرمایه گذاری ذوب آهن، قرارداد طرح جمع آوری و انتقال پساب حدود 11 روستای فلاورجان بسته شد. که این پساب به تصفیه خانه فولادشهر انتقال یافته و پس از تصفیه به ذوب آهن منتقل خواهد شد.

وی به 180 کیلومتر لوله گذاری برای جمع آوری پساب روستاهای فلاورجان اشاره کرد و افزود: در تصفیه خانه فولادشهر پیشرفت 76 درصدی داریم. و در لوله گذاری از این تصفیه خانه تا ذوب آهن اصفهان نیز پیشرفت 37 درصدی را شاهد هستیم. که تا پایان سال 1400 پساب فولادشهر به ذوب آهن انتقال داده می شود.

اسماعیلی با اشاره با اینکه با اتمام پروژه های پساب 30 درصد آب مصرفی ذوب آهن تأمین خواهد شد. گفت: خروجی آب تصفیه خانه های آب و فاضلاب را نمی توان در صنعت استفاده کرد. بنابراین ذوب آهن یک تصفیه خانه تکمیلی احداث می کند. که ظرفیت تصفیه پساب 850 متر مکعب بر ساعت را دارد. و فاز نخست این تصفیه خانه پاییز امسال به بهره برداری می رسد. که باعث می شود برداشت آب از رودخانه باز هم کمتر شود.

وی در ادامه بیان کرد: 20 سال پیش به ازای هر تن فولاد حدود 9 متر مکعب آب مصرف می شد. با روند نزولی در سال گذشته به ازای هر تن فولاد 5 متر مکعب استفاده شد. و امسال با برنامه هایی که داریم این عدد به 3/5 متر مکعب به ازای هر تن فولاد خواهد رسید.

مدیر آب رسانی ذوب آهن با اشاره به بحران آب در استان اصفهان. و قصد ذوب آهن برای بهره مندی آب. گفت: فناوری ذوب آهن برای تولید فولاد به روش کوره بلند است. که با روش احیای مستقیم فرق میکند. در این روش حتی اگر تولید انجام نشود. به حداقل آب احتیاج است. اسماعیلی خاطرنشان کرد. یکی از شاخص های مصرف آب، شاخص بهره وری آب است.

که نشان می دهد. به ازای یک تن آب چه مقدار تولید ناخالص ایجاد میشود. و قصد ذوب آهن این است که این رقم را به حداکثر برساند. وی بازچرخانی و تصفیه آب در سیکل های گردشی را برای کاهش مصرف آب دانست. و گفت: تعویض برج های خنک کننده با برج های هیبریدی و تعویض برج های حرارتی به برج های خشک برای تولید برق از برنامه های بلند مدت ذوب آهن اصفهان برای کاهش مصرف آب است.

کاهش مصرف آب در صنعت فولاد کشور

مدیر آبرسانی ذوب آهن با اشاره به اینکه این مجتمع عظیم صنعتی تا کنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای کاهش و بهینه سازی مصرف آب هزینه کرده. بیان کرد: 85 درصد فضای سبز کارخانه به صورت دیم است. و 15 درصد دیگر نیز به صورت قطره ای با پساب آبیاری می شود. و سعی شده گونه های سازگار با آب کم در فضای سبز ذوب آهن، جایگزین شود.

انتشار خبر 29 اردیبهشت 1400

منبع خبر دنیای معدن

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ی گرانبها در زمینه ی تأمین و توزیع و عرضه انواع ورق آلیاژی – انواع فولاد آلیاژی. با اشکال مختلف تولیدی.از جمله ورق- میلگرد – تسمه – پروفیل – میلگرد با استاندارد و گواهینامه های روز دنیا در سراسر ایران فعالیت مینماید.
صنعتگر گرامی از اینکه ما را جهت خرید فولاد آلیاژی مورد نیاز خویش انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.
ارتباط با ما: 09122136675 – 02128423820
fooladrasuldalakan@gmail.com

#کاهش_مصرف_آب #خشکسالی_در_ایران #تولید_فولاد #ذوب_آهن_اصفهان #کاهش_مصرف_آب_در_صنعت_فولاد