مفتول فولادی- انواع مفتول و کاربرد آن-مفتول سیاه-مفتول گالوانیزه-مفتول استنلس استیل-مفتول فنری

انواع مفتول و کاربردهای آن-مفتول سیاه-مفتول گالوانیزه-مفتول استنلس استیل-مفتول فولاد فنر

مفتول فولادی

مفتول فولادی- انواع مفتول و کاربرد آن-مفتول سیاه-مفتول گالوانیزه-مفتول استنلس استیل-مفتول فنری

کلاف گرد یا مفتول چیست؟ مفتول (Wire) به معنای رشته سیم باریک فلزی و تاب داده شده می باشد. اما در صنعت به سیم خشک که از میلگرد را می کشند تا کشش بیاید. گفته می شود. فرآیند تولید مفتول همانطور که بیان شد. با توجه به مصرف مورد نیاز به گرید یا مقاومت و سایزی که می خواهیم، مفتول را کش می دهیم.

انواع مفتول

  • مفتول ساده (آنیل شده)
  • کلاف گرد گالوانیزه (مفتول سفید)
  • کلاف گرد مسوار
  • مفتول استنلس استیل (استیل نگیر)
  • مفتول فنر (پرکربن)

کلاف گرد سیاه (Black Annealed Wire)

این نوع سیم که به مفتول آنیلی یا آرماتوربندی نیز معروف است.که معمولاً کاربرد آنها در بسته بندی، قالب بندی، ساخت انواع مفتول گالوانیزه، آرماتوربندی و … می باشد که بیان شد.

همچنین در روش آنیل اول میلگرد کلاف شده شماره 5.5 تا 8 را که به آن مفتول صنعتی (Wire) نیز می نامند.

در دمای بین 800 الی 900 درجه سانتی گراد طی فرآیند نورد سرد. و در دستگاه های کشش به 1.2 الی 6 میلی متر باریک به شکل کلاف های 15 الی 20 کیلویی دسته بندی می شود. سپس بعد از آن در خلاء در کورۀ آنیل حرارت می بیند. و بعد از ساعت ها به آرامی دمای اولیه خود را به دست می آورند.

کاربرد مفتول سیاه

همانطور که در بالا بیان شد مفتول سیاه در اندازه های مختلف تولید می شوند و هر کدام از آنها استفادۀ خاصی دارند. به طور کلی این در کارهای مختلفی مانند آرماتوربندی، قالب بندی، عدل بندی کشاورزی، عایق بندی، نجاری و … کاربرد دارند.

با توجه به نوع کار و توانایی و قدرتی که لازم دارد، قطر و اندازۀ مفتول نیز متغیر می باشد. در رابطه با وزن عدل بندی های آن هم همینطور است. و با توجه به اندازه و قطر، وزن هر بسته از مفتول سیاه تغییر می کند.

عدل بندی مفتول

در رابطه با بسته بندی نیز باید ذکر نماییم که مفتول سیاه را مانند سیم خاردار خطی به صورت کلافی عدل بندی می کنند.

دلیل انتخاب این نوع عدل بندی، سهولت در جابجایی و استفاده می باشد.

در عدل بندی کلافی، رشته های مفتول به صورت کلافی پیچیده می شوند تا در هنگام بارگیری و جابجایی، این کار به راحتی صورت بگیرد.

همچنین برای استفاده نیز با باز کردن کلاف به سادگی و با کمترین نیرو می توان از محصول استفاده کرد.

کاربرد مفتول سیاه بر اساس سایز

  • 1.5mm : در ساختمان سازی و در مرحله آرماتوربندی.
  • 2.5mm: در ساختمان سازی و در مرحله قالب بندی.
  • 4 و 3 میلی متری: معمولاً در صنعت کشاورزی، نجاری و چوب.

مفتول گالوانیزه (Galvanized Wire)

سیم گالوانیزه که در دنیای امروزه با توجه به کارایی آن به عنوان صنعت مادر معروف است.

مفتول گالوانیزه سفید در واقع نوعی از سیم است. که طی فرآیندی که در آن فولادی که بدون هیچ گونه اکسیژن و چربی است. را در محفظه و یا وان پر از فلز روی که به حالت مذاب است شناور می کنند.سپس در نتیجه این فرایند پوششی از آلیاژی مقاوم از جنس فلز روی بر روی آن ایجاد می شود. این کار باعث بالاتر رفتن مقاومت فولاد می شود. نتیجه این کار فلزی به وجود می آید که از روی و فولاد متشکل است.

انواع سیم مفتول گالوانیزه

1- مفتول گالوانیزه سرد

2- مفتول گالوانیزه گرم

مفتول گالوانیزه سرد:

در این روش فلز روی با روش الکترولیز (آب کاری با برق) بر روی سیم روکش می شود. ضخامت فلز روی کار شده بر روی این مفتول ها ناچیز می باشد و در نتیجه در برابر رطوبت مقاومت نسبتاً کمی دارد.

مفتول گالوانیزه گرم:

نوع از سیم مفتول سفید است که از طریق روش گالوانیزاسیون داغ، مفتول سیاه حرارت می بیند و سپس روکش دهی می شود. این نوع سیم در واقع همان مفتول سیاه است. که تحت حرارت زیاد کربن آن به حداقل میزان ممکن رسیده و در نتیجه نرم و انعطاف پذیر شده است.

سپس در یک وان مذاب از فلز روی، غوطه ور می شود و کاملاً عمیق روکش دهی می شود.

از آنجایی که فلز روی در مقایسه با فولاد الکترو پوزیتیو تر است. هنگامی که لایۀ گالوانیزه می شود دچار آسیب می شود و فولاد در معرض هوا و رطوبت قرار می گیرد. عنصر روی همچنان قادر است. که از طریق خاصیت حفاظت کاتدی از فولاد در مقابل خوردگی و زنگ زدگی محافظت کند.

جالب است بدانید که با افزودن آلومینیوم به فلز روی، مقاومت در برابر خوردگی این مفتول ها را بالا می رود. هر قدر که این سیم ها به بیشترین سطح از مقاومت برسند، بالاترین کیفیت و بهره وری و همچنین دوام را نیز خواهند داشت. سیم سفید ایجاد شده تحت عمل گالوانیزه گرم دارای سطحی صاف و یک دست است و بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد.

فرآیند تولید سیم مفتول گالوانیزه سرد:

در این روش در ابتدا مفتول سیاه تحت جریان الکتریکی تمیز کاری و اکسید زدایی می شود. سپس توسط فرآیند الکترولیز پوششی از لایۀ گالوانیزه سرد بر روی آن قرار می گیرد. (این لایه در مقایسه با لایۀ ایجاد شده در روش گالوانیزه گرم بسیار نازک است).

این فرآیند سبب مقاومت نسبی سیم در برابر رطوبت و شکستگی می شود و انعطاف آن را بیشتر می کند. هدف اصلی روش گالوانیزه سرد محافظت فلز پایه (فولاد) در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. محصول های تولید شده در این روش معمولاً دارای قطرهای 0.5 الی 6 میلی متر می باشند. بصورت کلاف و شاخه تولید می گردند. خواص فیزیکی و شیمیایی این محصول تابع میل گردی است که از آن تولید می شود.

فرآیند تولید سیم مفتول گالوانیزه گرم:

ابتدا باید سیم مفتول سیاه برای گالوانیزه شدن در کوره آنیل حرارتی بین 800 تا 900درجه فارنهایت ببیند و نرم شود. که این روش را بازپخت می نامند. در مرحلۀ بعد سیم مفتول حرارت داده شده جهت اکسید زدایی از وان اسید عبور داده می شود و اصطلاحاً اسید شور می شود.

پس از این مرحله مفتول مذکور از کوره مذاب روی عبور می دهند. سپس مقدار روی اضافی موجود بر سطح آن برداشته می شود. و بعد از سیستم خنک کننده توسط آب و هوا و آخر توسط سیستم جمع کن عدل بندی می شود.

دلایل استفاده از مفتول گالوانیزه

  • جلوگیری از زنگ زدگی
  • مقاوم در برابر آسیب
  • مقاوم در برابر آتش
  • کم هزینه بودن
  • قدرت حمایتی

مفتول فولادی

1- جلوگیری از زنگ زدگی

یکی از مهمترین ویژگی های سیم گالوانیزه، توانایی مقاومت در برابر زنگ زدگی است. این ویژگی است که آن را به خوبی برای استفاده در فضای باز مهیا می کند. آب و هوای مرطوب می تواند سیم های غیر گالوانیزه را به سرعت دچار زنگ زدگی کند.

2- مقاوم در برابر آسیب

پوشش روی سیم گالوانیزه، آن را در برابر آسیب محافظت می کند. این لوازم ساختمانی بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند ولی به راحتی بریده می شوند (برای استفاده های مختلف). پوشش روی مفتول بین فولاد و روکش بیرونی، یک سپر ایجاد می کند که باعث مقاومت در برابر خراش باشد.

3- مقاوم در برابر آتش

سیم گالوانیزه، در کاربردهای صنعتی که در آن آتش خطر اصلی است نیز مفید می باشد. هنگامی که سیم، تحت فشار قرار می گیرد. نقطه ذوب روی که بر روی سیم قرار دارد حتی بالاتر از روی معمولی است. که معمولاً تا حدود 650 درجه سانتی گراد مقاومت می کند. مقاومت پوشش روی در مقابل ذوب شدن باعث می شود که فولاد در داخل سیم از نقطه ذوب به دور باشد. در نتیجه، سیم مفتول در برابر حرارت مقاوم است.

مفتول فولادی

4- کم هزینه بودن

مفتول های گالوانیزه با وجود اینکه کمی گران می باشند. اما با مد نظر هزینه های احتمالی در صورت بدون استفاده از این محصول. و همینطور و مد نظر آن، قابلیت های مورد بیان در نهایت استفاده از این محصول باعث می شود. که علاوه بر افزایش کیفیت و کارایی هزینه های کلی ساخت یک سازه در کوتاه مدت و بلند مدت به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

مفتول فولادی

5- قدرت حمایتی

یکی از مهم ترین کاربردهای مفتول های گالوانیزه استفاده از آنها در ساختارهایی است که از رنگ و وزن … استفاده می شود (معمولاً در نما کاری ها و خانه های مسکونی استفاده می شود.) توانایی که باعث شده به عنوان انتخاب اول در این حوزه باشد. کلاف های گرد گالوانیزه با توجه به قابلیت تحمل وزن و مقاومت در برابر شرایط محیطی می توانند. این امکان را فراهم کنند که طراحان هرآنچه در ذهن دارند را عمل کنند.

مفتول مسوار (Copper Wire):

کلاف گرد مسوار به دلیل استفاده از مس در این مفتول به این نام می نامند. مس بعنوان روکش مفتول آهن را در فرآیند تولید می پوشاند که ضخامت این لایه مس به اندازه 0.7 الی 1 میکرون می باشد. در آنالیز کلاف گرد مسوار عناصر فسفر (p)، کربن (C)، سیلیسیوم (Si)، منگنز (Mn)، و گوگرد (S) با درصدهای مختلف وجود دارد. کلاف گرد مسوار در قطر 0.5 الی 10 میلی متر به صورت کلاف، شاخه ای و صورت قرقره با سطح مسطح تولید می شود.

فرآیند تولید کلاف گرد مسوار

در فرآیند مسوار کردن ابتدا سیم را با توجه به قطر مورد نیاز کشش می دهند. سپس می بایست مفتول را چربی زدایی کرد تا چربی ها و رسوبات از سطح مفتول از بین برود. اما مقداری ناخالصی در آن بصورت زنگ زدگی عمیق، سولفات ها، کلریدها در سطح آن باقی می ماند. که اگر از بین نرود هنگامی که از وان مس عبور کنند به شکل لکه های سیاه ظاهر می شوند. که این گونه مواد در روند آبکاری اختلال ایجاد می کند. بعد از فرایند چربی زدایی و زنگ زدگی مفتول مهم ترین مرحله روکش کردن مفتول با سولفات مس می باشد. در مراحل بعدی نحوه جمع کردن و کشش مفتول مورد نظر می باشد.

کاربرد کلاف گرد مسوار:

مفتول کاربردهای بسیاری در صنایع مفتولی، صنعتی، ریلی، خانگی، عدل بندی، عایق بندی، یخچال سازی، کابینت سازی، آرماتوربندی و… دارد.

کاربرد کلاف گرد مسوار بر اساس سایز:

  • در سایزهای ریز (تا 0.7 میلی متر) برای دوخت کارتن و سوزن منگنه
  • در سایزهای درشت برای سیم مسی و ساخت لوازم خانگی

مفتول استنلس استیل (Stainless Steel Sheet)

مفتول استنلس استیل از فولاد ضد زنگ که از آلیاژی پر کاربرد فولاد. با ترکیبات عناصر آهن، کربن، کروم و نیکل می باشد، بدست می آید. مهمترین خاصیت و ویژگی این فولاد در مقایسه با فولادهای دیگر همان زنگ نزدن آن است. که پس از جنگ جهانی دوم، فولادهای ضد زنگ مدرن توسعه یافت و به طور شایع بکاربرده شد.

در واقع این موضوع که فولاد ضد زنگ، زنگ نمی زند یک تصور نادرستی است. یکی از بهترین و ساده ترین راه های تشخیص میلگرد استیل بگیر از استیل نگیر همراه داشتن یک آهنربا است. که از وجود هرگونه اشتباه در فروش مفتول استیل جلوگیری به عمل می آورد.

فولادهای ضد زنگ فقط در شرایطی خاص. نظیر محیط های غیر آلوده و آب شیرین یا آب دریا (به صورت جاری) بدون زنگ باقی می مانند. در هوای مرطوب دریایی یا در داخل آب ساکن (راکد) فولاد ضد زنگ نوع 304 زنگ می زند. و اغلب به صورت موضعی دچار خوردگی حفره ای می گردد. به طور کلی ماهیت محیط و ترکیب شیمیایی فولاد. هر دو در تشکیل زنگ و خوردگی حفره ای فولاد ضد زنگ نقش تعیین کننده ای دارند.

مفتول فولادی زنگ نزن

فولاد زنگ نزن آلیاژ آهن (Fe) و کروم (Cr) با مقدار مورد کنترل از کربن (C) است. آنها یک خانواده از فولادهای حاوی حداقل 11 درصد کروم هستند که خصوصیات اولیه آنها مقاومت در برابر خوردگی است. اگر کروم از 11 درصد فزونی یابد، یک لایه حفاظتی و خنثی تشکیل خواهد شد. هرچه مقدار کروم بالاتر، لایه متشکل قوی تر خواهد بود. عناصر دیگر مانند مولیبدن (Mo) و نیتروژن (N) لایۀ خنثی را تقویت کرده و مقاومت به خوردگی را بهبود می بخشد. اگر فیلم محافظ بردارند یا آسیب ببیند. در صورت وجود هوا یا آب، خود به خودی دوباره شکل می گیرد.

نیکل، استنلس استیل را آستنیتی کرده و جوش پذیری، شکل پذیری، چقرمگی و… را که از خواص بسیار عالی فولادهای آستنیتی است، به ارمغان می آورد.

کاربرد مفتول استنلس استیل:

کاربرد سیم استنلس استیل در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی جهت ساخت و سازه های دریایی. و تولید فنرهای لول، فشاری، کششی و تولید قطعات و لوازم ماشین آلات و دستگاه های حفاری و سکوهای نفتی و تجهیزات حفاری، لوازم خانگی. از قبیل آب چکان های آشپزخانه، قطعات و لوازم یخچال و فریزر، قطعات ظرفشویی و لباسشویی کاربردهای فراوان دارند.

همچنین به دلیل مقاومت در برابر حرارت در تولید لوازم اجاق گاز و فر و ماکروفر مصرف می شود. به دلیل خاصیت ضد زنگ بودن در صنایع غذایی و داروسازی از قبیل کارخانجات لبنیات، شیر و بستنی سازی و مواد خوراکی. در صنایع سیمان، کاشی و سرامیک مصرف عمده ای دارد.

304L در دستگاه های مواد غذایی استفاده می شود.

310 در جاهایی که با شعله مستقیم حرارت تا 1600 درجه استفاده می شود کاربرد دارد.

310S در قسمت هایی که با شعله مستقیم حرارت تا 1200 درجه استفاده می شود کاربرد دارد.

مفتول فولادی

316L در مواردی که با اسید درگیر هستند مصرف می شود.

321 در دستگاه بخار و آب جوش تا دمای 100 درجه مصرف کاربرد دارد.

410 در ساخت پیچ و مهره، قطعات توربین گازی و بخاری و برج های تجزیه نفت خام بکار می رود.

416 در شفت موتور و پمپ و تجهیزات ماشین لباس شویی به کار می رود.

420 در قطعات کشاورزی و پمپ آب استفاده می شود.

431 در سخت افزار دریایی و شفت پمپ استفاده می شود.

آلیاژ 630 در تجهیزات شیر و پیچ و چرخ دنده ها، قالب مذاب پلاستیک، شفت های پمپی با سختی بالا. و تجهیزاتی که با مقاومت به خوردگی همراه با سختی و استحکام بالا نیاز باشد، استفاده می شود.

مفتول فنری (Spring Wire)

مفتول های فنری در رده های فولادهای پر کربن قرار می گیرند که در حدود 6 الی 9 درصد کربن دارند. و در قطر های 2 الی 12.5 میلی متر موجود می باشد. اگر عنصر کربن در فولاد فنر بیشتر باشد. فولاد فنر پر کربن شناخته می شود، اگر وانادیوم عنصر قالب باشد فولاد فنر وانادیوم دار. و همچنین اگر مقدار عنصر کروم در فولاد زیاد باشد. به فولاد فنر کروم دار معروف است.

فولادهای فنر همانگونه که از اسمشان پیداست، دارای خاصیت ارتجاعی خوبی نسبت به دیگر فولادها می باشند. وجود عنصر سیلیسیم در فولاد فنر باعث خاصیت الاستیسیته خوب. و همچنین وجود عنصر کروم در فولاد فنراستحکام و مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهند.

مفتول پر کربن

این فولاد دارای مقاومت بالایی نسبت به سایش است، به همین دلیل در تولید تیغه های برش مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل وجود کربن بالا، قابلیت جوش پذیری این فولاد بسیار کم است. فولاد کربن در ساخت انواع فنر، تیغه ها و تیغه اره ها کاربرد عامل اصلی تعیین استحکام و سختی فولاد. میزان کربن موجود در فولادها می باشد.

کاربرد مفتول فنری

  • صنایع خودرو
  • ریلی
  • نظامی
  • لوازم خانگی
  • ماشین آلات کشاورزی
  • صندلی
  • مبلمان بکار می رود.

مفتول فولادی

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. و با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
02128423820 – 09122136675– 09922704358
واتس آپ: 09122136675 – فکس: 02128423820
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com