نیکل – فولاد نیکل – فولاد چکش خوار- فولاد ضد خوردگی-فولاد ضد زنگ

نیکل – فولاد نیکل – فولاد چکش خوار– فولاد ضد خوردگی-Nickel-مقاوم بالا – حرارتی – فولاد آلیاژی – فولاد زنگ نزن

نیکل : Nickel به عنصر ۲۸ جدول تناوبی. فلزی مقاوم- چکش‌خوار- براق با ساختار بلورین و مکعبی‌ شکل برنگ سفید و نقره‌ای است. این عنصر پنجمین عنصر شایع روی زمین است. و بطور گسترده‌ای در پوسته و هسته ی زمین شکل می‌گیرد.

نیکل - فولاد نیکل - فولاد چکش خوار- فولاد ضد خوردگی-فولاد ضد زنگ

کاربرد

سرانه مصرف نیکل در دنیا در کاربردهای مختلف به این صورت است. ۷۰٪ ساخت فولادهای زنگ‌نزن، ۹٪ ساخت آلیاژهای غیرآهنی، ۸٪ در آبکاری. ۹٪ آلیاژهای فولاد و ریخته‌گری، ۳٪ ساخت باتری و ۱٪ سایر مصارف.

مشخصات

این عنصر نوعی فلز با عدد اتمی ۲۸ و نماد علمی Ni در گروه VII. و در دوره چهارم جدول تناوبی جای دارد. جرم اتمی ۵۸٫۷۱، ظرفیتها ۲ و۴. دارای پنج ایزتوپ پایدار است.

خواص

این آلیاژ یک فلز با خواص شیمیایی و فیزیکی فوق‌العاده است. که باعث استفاده از آن در صدها هزار کاربرد مختلف شده است.

این عنصر درجه ذوب بالایی داشته (۱۴۵۳ درجه ی سانتیگراد)، در مقابل خوردگی و اکسید شدن بسیار مقاوم است.بسیار چکش خوار بوده و به راحتی با سایر عناصر آلیاژ می‌شود. در دمای اتاق مغناطیسی بوده و می‌توان به راحتی در آبکاری فلزات از آن استفاده کرد. این فلز هم چنین خاصیت کاتالیزوری داشته و می‌توان آن را صددرصد بازیافت کرد.

معمولترین حالت اکسیداسیون نیکل، ۲+ است. و این در حالی است که نیکل ۳+ و ۱+ نیز به ندرت مشاهده می‌شوند.

از نظر خواص مغناطیسی و فعالیت شیمیایی شبیه به آهن  و  کبالت است. کانی‌های اصلی این عنصر عبارتند از پنتلاندیت- پیروتیت)  سولفیدهای نیکل و آهن) و گارنییریت (سیلیکات نیکل و منیزیم) هستند.

این عنصر یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده شهابسنگ به‌شمار می‌آید. شهاب‌سنگ‌های آهن و سیدریت شامل آلیاژهای آهن حدود ۵ تا ۲۰ درصد از این نوع عنصر را دارا میباشند. نیکل تجاری به اشکال پنتلاندیت و پیروتیت است. که این معادن در استان انتاریوی کشور کانادا یافت می‌شود. که این ناحیه حدود ۳۰ درصد از کل نیکل دنیا را تأمین میکند. دیگر معادن این عنصر در استرالیا –کادونیا-کوبا – اندونزی و در مناطق دیگر میباشد.

این عنصر رسانای جریان برق میباشد. و سطح آن براق و صیقلی است. این عنصر از گروه عناصر آهن و کبالت است و آلیاژهای آن قیمت‌های بالایی دارند.

امروزه این عنصر ارزش ویژه ای، به خصوص در صنعت آلیاژسازی پیدا کرده‌است. نزدیک به ۶۸٪ این عنصر تولید شده در جهان برای ساخت فولادهای زنگ نزن(ضد زنگ) استفاده میگردد. نزدیک به ۱۰٪ دیگر آن در ساخت آلیاژهای پایه-نیکل و پایه-مس، ۷٪ در ساخت فولادهای آلیاژی، ۳٪. در صنعت ریخته‌گری، ۹٪ در صنعت آبکاری ، و ۴٪ در سایر صنایع شامل صنعت رو به پیشرفت. باتری‌ها (شامل باتری خودروهای برقی استفاده می‌شود.

از این عنصر برای ساخت شیشه‌های برنگ سبز استفاده می‌شود. صفحات نیکلی می‌تواند نقش محافظت‌کننده برای دیگر فلزات را داشته باشد. نیکل هم چنین کاتالیزور برای هیدروژن دار کردن روغن های گیاهی است. هم چنین صنعت سرامیک و ساخت آلیاژی از آهن و نیکل که خاصیت مغناطیسی دارد. و باتری‌های قوی ادیسون کاربرد دارد.

از ترکیبات مهم نیکل می‌توان سولفات و آکسید را نام برد.

از عنصر بصورت طبیعی مخلوطی از پنج ایزوتوپ پایدار است. هم چنین ۹ ایزوتوپ ناپایدار دیگر نیز شناخته شده‌است. نیکل هم بصورت فلز و هم بصورت ترکیب محلول میتواند وجود داشته باشد. بخار سولفید نیکل سرطان‌زاست که هنگام استفاده از آن باید دقت لازم را به عمل آورد.

تاریخچه

اولین بار این عنصر در سال ۱۷۵۱ توسط شیمی‌دان سوئدی اکسل کرونستد شناسایی شد. در قرن نوزدهم بدلیل استفاده از این عنصر در آبکاری و ساخت آلیاژها منجمله «نقره نیکل» (نقره آلمانی). که نیکل را با روی و مس آلیاژ می‌کردند، اهمیت پیدا کرد. این آلیاژ فقط به دلیل رنگ آن نامگذاری شده بود و هیچ نقره ای در داخل آن وجود نداشت.

معدن‌کاران قرن ۱۵ آلمانی یک سنگ معدنی قهوه‌ای-قرمز پیدا کرده بودند که تصور می‌کردند حاوی مس است. آنها این سنگ معدنی را Kupfernickel که به معنای مس شیطان بود نامگذاری کرده بودند. چرا که نمی‌توانستند مس را از آن استخراج کنند. نام نیکل از کلمه ساکسونی Kupfernickel به معنای مس شیطان گرفته شده‌ است.

در سال ۱۸۵۷ برای اولین بار در آمریکا سکه‌ها با آلیاژی از مس و نیکل ساخته شدند. این سکه‌ها از جنس نیکل خالص نبودند. و اولین بار در ۱۸۸۱ در سویس سکه‌هایی از جنس نیکل خالص استفاده شد.

فولادهای زنگ‌نزن در قرن بیستم شناخته و ساخته شدند. و نقش مفید استفاده از نیکل در بسیاری از گریدهای مختلف این فولادها کاملاً شناخته شده‌است. آلیاژهای پایه-نیکل دارای مقاومت در برابر خوردگی بسیار عالی بوده. و می‌توانند در دمای بالا مقاومت کنند. که این خاصیت آنها را برای کارخانه‌های شیمیایی بسیار مناسب می‌سازد. و همچنین امکان اجرایی کردن ساخت موتور جت را فراهم می‌کند.

این آلیاژ یک فلز با خواص شیمیایی و فیزیکی فوق‌العاده است. که باعث استفاده از آن در صدها هزار کاربرد مختلف شده است.

این عنصر درجه ذوب بالایی داشته (۱۴۵۳ درجه ی سانتیگراد)، در مقابل خوردگی و اکسید شدن بسیار مقاوم است.بسیار چکش خوار بوده و به راحتی با سایر عناصر آلیاژ می‌شود. در دمای اتاق مغناطیسی بوده و می‌توان به راحتی در آبکاری فلزات از آن استفاده کرد. این فلز هم چنین خاصیت کاتالیزوری داشته و می‌توان آن را صددرصد بازیافت کرد.

معمولترین حالت اکسیداسیون نیکل، ۲+ است. و این در حالی است که نیکل ۳+ و ۱+ نیز به ندرت مشاهده می‌شوند.

نیکل-فولاد ضد خوردگی-مقاوم بالا-فولاد ضد زنگ-زنگ نزن-فولاد نیکل-www.fooladrasuldalakan.com

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
09122136675 – 02128423820-09922704358
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com