علل افزایش قیمت فولاد در کشور چیست؟

عوامل و علل مؤثر افزایش قیمت فولاد

علل افزایش قیمت فولاد

عوامل موثر در افازی قیمت فولاد-خبار صنعت فولاد

عوامل مؤثر در افزایش قیمت فولاد

هنگامی که در مورد صنعت یک کشور و به خصوص تولید کنندگان گفت و گو می شود. معمولاً یکی از مهمترین مباحث. چشم انداز بلند مدت آن صنعت و بعد آن هزینه های جاری مربوط به. مواد اولیه مورد نیاز می باشد. اکثر صنایعی که در چشم انداز خود افزایش قسمت مواد اولیه را پیش بینی می کنند. بخش اصلی هزینه های خود را به خرید مواد اولیه و پر کردن انبار اختصاص می دهند.

علل افزایش قیمت فولاد

تا از فشار تورمی در امان باشند. و قدرت رقابت بیشتری در بازار هدف داشته باشند. بنابراین برای هر فعالیت اقتصادی و به خصوص تولیدی شناخت عوامل تأثیر گذار. در قیمت مواد اولیه بسیار مهم و به نوعی برگ برنده آن برند می باشد. که می تواند با حاشیه سود ثابت و کاهش هزینه های تولید مشتریان بیشتری را جذب نماید.

عرضه و تقاضا اولین دلیل تغییرات قیمت فولاد می باشد. در مقیاس جهانی با شروع رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته. و افزایش تقاضای مواد اولیه قیمت مواد اولیه فلزی افزایش می یابد. که این مهم با توجه به برخی مؤلفه های تأثیر گذار مانند قیمت فولاد صادراتی. باعث افزایش قیمت فولاد در کشور نیز می گردد.

نمودار تغییرات قیمت جهانی فولاد

در داخل کشورمان عرضه و تقاضا به نوعی دیگر نیز مؤثر واقع می شود. همانطور که می دانیم روابط بین الملل و تحریم ها می تواند قیمت فولاد را تا حدود زیادی افزایش دهد. با توجه به رشد صنایع مولد، میزان تقاضا رشد چشمگیری داشته است. و این تقاضا همراه با عدم واردات محصولات آلیاژی باعث افزایش قیمت ها می گردد. بجز فولادهای سطح پایین مانند St37 – Ck و MO40 که در داخل به وفور تولید می شوند.

فولادهای خاص فقط در خارج از کشور تولید می شوند. که از آن جمله می توان به فولادهای گرمکار و استیل 304 اشاره نمود. بنابراین با توجه به عدم ورود محصولات. به صورت عمده صنعت ایران با کمبود در برخی محصولات رو به رو می گردد. و این کاهش عرضه عاملی برای افزایش قیمت ها می باشد که در سال 1399 شاهد آن بودیم.

اخبار صنعت فولاد

روند قیمت فولاد در ماه های اخیر همچون کالاهای دیگر مانند دلار. سکه و طلا سیری صعودی داشته و همین مورد باعث افزایش هزینه های بسیاری از صنایع وابسته شده است.

علل افزایش قیمت فولاد

با توجه به اینکه قیمت فرآورده های اصلی فولاد. و هزینه های جاری کارخانجات تولید فولاد به جز نیروی انسانی بر اساس قیمت های جهانی تعیین می گردد. عامل مهم دیگر در تعیین نرخ فولاد، قیمت دلار در داخل کشور می باشد. که در واقع قیمت سنگ آهن و عناصر دیگر نظیر مس، نیکل و … از حاصل ضرب قیمت جهانی آن در قیمت دلار بدست می آید. بناربر این افزایش یا کاهش قیمت دلار تأثیر مستقیم در قیمت محصولات فولادی دارد . و با توجه به روند رو به رشد قیمت دلار در دهه های اخیر. قیمت فولاد نیز افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که طبق آمار بدست آمده قیمت متوسط انواع فولاد در سال 1399 بیش از 90 درصد. افزایش را تجربه نموده است.

اخبار صنعت فولاد

از عوامل دیگری که در قیمت فولاد تأثیر دارد میتوان به جنس فولاد که متأثر از. عناصر بکار رفته در تولید آن است اشاره نمود. فولادها از عناصر و آلیاژهای مختلفی تولید می شود. این عناصر هر کدام خواص و تأثیر گذاری متفاوتی دارند. این عناصر با اضافه شدن به آهن تشکیل فولاد آلیاژی می دهند . که علاوه بر خواص بر قیمت فولاد نیز تأثیر گذارند. بعنوان مثال St37 با توجه به اینکه کم آلیاژ ترین فولاد موجود در بازار است.

علل افزایش قیمت فولاد

کمترین قیمت را دارد و تأثیرات قیمت عناصر مختلف تأثیری بر روی آن ندارد. اما فولاد گرمکار 1.2344 که دارای عناصری مانند کروم، مولیبدن، سیلیسیم و وانادیوم می باشد. یا استیل 304 که دارای درصد بالایی از کروم و نیکل می باشد. هم دارای قیمت های بالاتری هستند. و هم با تغییر قیمت عناصر اصلی آنها به دلیل مختلف قیمت این محصول نیز می تواند تغییر کند. آلیاژهایی مانند فسفر و گوگرد قیمت بالاتری نسبت به سایر آلیاژها دارند. و پر واضح ات که فولادهای پر آلیاژ قیمتی بالاتر دارند.

فولاد آلیاژی- اخبار صنعت فولاد

عامل دیگری که در قیمت فولاد تأثیر بسزایی دارد کیفیت فولادها و برند تولید کننده آن است. مسلماً کیفیت بالاتر فولاد در صنایع مختلف باعث افزایش طول عمر محصولات می گردد. و همچنین در صورتی که فولاد مورد استفاده برای تجهیزات. ماشین آلات یا ساخت قالب استفاده شود. موجب افزایش تیراژ تولید محصول اصلی و بهینه سازی خط تولید می گردد. بعنوان مثال معمولاً کیفیت فولادهای اروپایی بالاتر از کیفیت فولادهای آسیایی و به خصوص چینی است. و به همین دلیل قیمت آن هم بیشتر است.

البته باید در نظر داشت که در برخی موارد استفاده از فولادهای چینی. یا ایرانی مناسب تر و بهینه تر می باشد. و لزوماً برای هر پروژه کوتاه مدت و یا تولیدات با تیراژ کم. نیاز به استفاده از فولادهای بسیار با کیفیت نمی باشد. بعنوان مثال فولاد گرمکار تچارت آلیاژ در انواع مختلف ایرانی. چینی، سوئیسی، اوکراین و اتریش ارائه می گردد . که هر کدام برای کاربردهای مختلف مورد استفاده تولید کنندگان می باشد. عوامل ثانویه نیز در قیمت محصولات آلیاژی تأثیر گذار هستند. مانند نوع تولید و نوع آبکاری که در خواص و کاربرد آن تأثیرگذار است.

یکی از عوامل مؤثر دیگر میزان فولاد درخواستی می باشد. که میتواند در حجم و مقدار کم و یا به صورت تناژ خریداری شود. که مسلماً در خریدهای بزرگ و بصورت تناژ حاشیه سود کم میشود. و برای تولید کنندگان یک فولاد را به صورت روتین مصرف می کنند. خریداری مقدار بیشتری از آن فولاد به صرفه تر به نظر می رسد.

موارد فوق در کنار تصمیمات ارگانهای دولتی. مانند قیمت گذاری دستوری و یا مجوز صادرات بخشی از فولاد تولیدی به کارخانجات تولید کننده. و همچنین تصمیمات سیاسی و اقتصادی دیگر که توسط دولت و مجلس به خصوص. در بودجه بندی سالانه نمایان می گردد. همگی تأثیر بسزایی در قیمت گذاری فولاد دارند.

تاریخ انتشار خبر 18 فروردین سال 1400

منبع خبرگزاری مهر


فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ی گرانبها در زمینه ی تأمین و توزیع و عرضه انواع ورق آلیاژی – انواع فولاد آلیاژی. با اشکال مختلف تولیدی.از جمله ورق- میلگرد – تسمه – پروفیل – میلگرد با استاندارد و گواهینامه های روز دنیا در سراسر ایران فعالیت مینماید.
صنعتگر گرامی از اینکه ما را جهت خرید فولاد آلیاژی مورد نیاز خویش انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.
ارتباط با ما: 09122136675 – 02128423820
fooladrasuldalakan@gmail.com

#آموتیت #فولاد_سردکار #فولاد_سخت_کار #فولاد_آلیاژی #فولاد_کربنی #فولاد_مقاوم_بالا #فولاد_ضد_خوردگی #فولاد_ضد_سایش #فولاد_ابزار #تولید_فولاد #صنعت_فولاد #علل_گرانی_فولاد #فولاد_گرمکار #آهن_اسفنجی