انتقال آب خلیج فارس عامل افزایش ارزش افزوده صنایع فولاد است

انتقال آب خلیج فارس عامل افزایش ارزش افزوده صنایع فولاد است

طرح انتقال آب خلیج فارس به استان اصفهان

عضو هیأت مدیره انجمن فولاد گفت: انتقال آب دریای خلیج فارس با همکار شرکت های فولادی می تواند. به مشکلات کمبود آب پروژه های فولادی و صنایع پایین دستی مناطق مرکزی کشور کمک کند. و منجر به افزایش ارزش افزوده در بخش پایین دستی صنعت فولاد شود.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره با اینکه. در حال حاضر مصرف آب در ایران در بخش صنعت 2 درصد است. و این میزان بسیار کمتر از بخش کشاورزی است. گفت: به طور کلی مصرف آب در ایران بیش از 90 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود. با این حال صنعت فولاد هم به دلیل اینکه دمای کوره ها بالاست، نسبتاً صنعتی آب بر است.

پروژه انتقال آب خلیج فارس به نفع استان اصفهان و صنعت فولاد است.

رضا شهرستانی با بیان اینکه پروژه انتقال آب خلیج فارس به نفع استان اصفهان و صنعت فولاد است. افزود: در شرایط کنونی شرکت های فولادی برای تأمین آب با چالش هایی روبرو هستند. و گاهی برای رفع نیاز این بخش با هزینه های بالایی روبرو می شوند. از این رو با اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس با ابتکار شرکت های فولاد مبارکه و … تولید این شرکت ها می تواند بدون اینکه با مانعی روبرو شود، اجرایی شود. و این شرکت ها برنامه های تولید و توسعه حلقه های میانی زنجیره را دنبال کنند. از این رو این اقدام شرکت های فولادی و در رأس آن فولاد مبارکه قابل تحسین است.

عضو هیأت مدیره انجمن فولاد با اشاره به اینکه. صنعت فولاد در بخش های مختلف به اب نیاز دارد، تصریح کرد. در شرایط کنونی به ازای هر تن فولاد 2 تن سنگ نیاز دارد. به همین دلیل شرکت فولادی برای کاهش هزینه حمل و نقل، شرکت فولاد را در کنار معادن احداث کرده اند. و از آنجایی که این معادن در مناطق کم آبی قرار دارند. با مشکل تأمین آب روبرو شده اند. به همین دلیل این کارخانه های  فولادی. برای عبور از این چالش کم آبی، پروژه انتقال آب را اجرایی کرده اند. که راهکار مؤثری است.

مزیت های انتقال آب خلیج فارس

او درباره مزیت های انتقال آب خلیج فارس. به پروژه های فولادی کشور گفت: وقتی آب به بخش بالادستی صنعت فولاد انتقال می یابد. و اب به بخش هایی در تولید کنسانتره، ورق گرم، ورق سرد و… می رسد، افزایش تولید هم رخ می دهد. و در نهایت با رونق صنایع پایین دستی این صنعت همچون خودروسازی و … همراه می شود. که ارزش افزوده بالایی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

عضو هیأت مدیره انجمن فولاد با نگاهی به دیگر. پروژه هایی که در راستای کاهش مصرف آب در صنعت فولاد در حال اجرا است. تصریح کرد: در شرایط کنونی برای تولید هر تن آهن اسفنجی از کنسانتره 3 متر مکعب آب نیاز است. و هم اکنون برای رفع مشکل آب تولید این محصول. روی تکنولوژی خاص کار می شود. که در آینده می تواند مصرف آب برای تولید هر تن آهن اسفنجی را به صفر برساند.

اخبار صنعت فولاد

او افزود: این پروژه حتی ممکن است تا پایان امسال نهایی شود. و اگر به مرحله عملیاتی برسد می تواند تمام معادنی که به آب نیاز دارند. و در حال حاضر به دلیل مشکل بی آبی فعالیت خود را تعطیل کرده اند احیا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان. یکی از نیازهای اساسی فولادسازان در این منطقه است. که کلید خورده: زیرا ایران در ده سال گذشته تجربه خشکسالی داشته. هرچند در دو سال اخیر بارندگی بهتر بوده، اما احتمال اینکه دوباره کاهش بارندگی را شاهد باشیم زیاد است. از این رو شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و… برای تأمین آب مورد اشاره، در پروژه طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان مشارکت کرده اند. تا این پروژه در 5 سال اینده با اهداف صنعتی و معدنی در استان اصفهان به بهره برداری برسد.

تاریخ انتشار خبر 5 اردیبهشت 1400

منبع خبرگزاری موج

نقش ذی نفعان دولتی در آشفتگی بازار فولاد / طرح توسعه پایدار صنعت فولاد نهایی شده است

عضو کمیسیون ((صنایع و معادن)) مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر هم ذی نفعان دولتی. و هم ذی نفعان بخش خصوصی. در بازار فولاد دخالت می کنند. و همین امر باعث شده تا این بازار با همه مزیت های خود، دچار آشفتگی شود.

روح الله ایزد خواه در گفتگو با میزان. با اشاره به آشفتگی بازار فولاد گفت: قطعاً. دست ذی نفعان دولتی در خصوص. در آشفتگی بازار فولاد محرز است.

وی افزود: در حال حاضر هم ذی نفعان دولتی. و هم ذی نفعان بخش خصوصی در بازار فولاد دخالت می کنند. و همین امر باعث شده تا این بازار با همه مزیت های خود، دچار آشفتگی شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما کل زنجیره تولید فولاد در کشور را دارا هستیم. تأکید کرد: ما هیچ کمبودی در حوزه تولید فولاد نداریم. اما متأسفانه این نفع بری و منفعت طلبی بخش خصوصی و دولتی باعث شده تا بازار از تعادل خارج شود.

ایزدخواه در ادامه اشاره به سرنوشت  ((طرح توسعه پایدار صنعت فولاد)). در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: این طرح هم اکنون نهایی و آماده شده است. و متأسفانه هنوز در دستور کار صحن علنی مجلس قرار نگرفته است و بیش از 6 ماه است. که در نوبت دستور قرار دارد.

تاریخ انتشار خبر30 فروردین سال 1400

منبع خبرگزاری میزان

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ی گرانبها در زمینه ی تأمین و توزیع و عرضه انواع ورق آلیاژی – انواع فولاد آلیاژی. با اشکال مختلف تولیدی.از جمله ورق- میلگرد – تسمه – پروفیل – میلگرد با استاندارد و گواهینامه های روز دنیا در سراسر ایران فعالیت مینماید.
صنعتگر گرامی از اینکه ما را جهت خرید فولاد آلیاژی مورد نیاز خویش انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.
ارتباط با ما: 09122136675 – 02128423820
fooladrasuldalakan@gmail.com

#دریای_خلیج_فارس #طرح_انتقال_آب_خلیج_فارس #طرح_توسعه_صنعت_فولاد #تولید_فولاد #قیمت_فولاد