تولید تختال 250 میلی متر- جهش تولید

تولید تختال 250 میلی متر، گام نخست فولاد مبارکه برای جهش تولید

تولید تختال

تولید تختال

امروزه صنعت فولاد یکی از صنایع مهم در نظام اقتصادی و تولیدی کشور به شما می رود. و محصولات حاصل از این صنعت، خود پیشران تولید در دیگر صنایع کشور محسوب می شود. یکی از نیازهای کشور، تولید تختال 250 میلی متری است. که تولید انبوهش علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور. چرخ بسیاری از صنایع را آسانتر به حرکت در می آورد.

به گزارش خبرگزاری موج، تولید و مصرف فولاد یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی کشورها به شمار می آید. حضور صنعت فولاد در یک منطقه می تواند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال زایی. آموزش و تجارت آن منطقه را تحت تأثیر قرار دهد. و به نوعی زندگی روزمره افراد را به خود گره می زند. محصولات فولادی علاوه بر اینکه در ساخت ساختمان های مسکونی، کارخانه ها، انتقال انرژی و سیالات، راه ها و … در داخل کشور به کار گرفته می شود. از ظرفیت مناسبی برای صادرات هم برخوردار است.

فارغ از این امر، صنعت فولاد ارتباط تنگاتنگی نیز با دیگر صنایع دارد و محصولات ساخت کارخانجات فولادی. همچون فولاد مبارکه اصفهان و ذوب آهن، ماده اولیه ای برای صنایعی مانند صنعت لوله و پروفیل با تجهیزات ساختمانی. خودروسازی و ساخت قطعات خودرو و یا حتی صنایع بسته بندی به شمار می رود.

این موارد در کنار نقشی که صنعت فولاد در اشتغال زایی ایفا می کند. این صنعت را جزو صنایع سنگین و استراتژیک قرار می دهد. که به شدت برای هر کشوری حائز اهمیت است. سرمایه گذاری عظیم کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه ای چون. چین، ایالات متحده آمریکا و ژاپن در این حوزه دلیل محکمی بر این مدعاست.

یکی از محصولات مهم فولادی در این زمینه، تختال های ضخیم مانند تختال 250 میلی متری است. که عمدتاً شامل تختال های API با گریدهای ویژه می شود. و بنابراین تولید آنها در داخل کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر اساس آخرین داده های موجود. سالانه 900 میلیون یورو ارز. به منظور واردات ورق های مرتبط با تختال های این چنینی از کشور خارج می شود. این تختال ها علاوه بر اینکه از ظرفیت مناسبی برای صادرات برخوردار است. می تواند در داخل کشور نیز نورد شده و علاوه بر اشتغال زایی چرخ صنایع داخلی را نیز بچرخاند.

در همین راستا شرکت فولاد مبارکه با درک نیاز صنعت ایران و حتی جهان به محصولات این رده. اقدام به برنامه ریزی و سرمایه گذاری جهت تولید این نوع تختال کرد. بر همین اساس ماشین ریخته گری شماره 5 این شرکت در سال 1395 مورد بهره برداری قرار گرفت. که گام اول برای تولید تختال های API محسوب می شود. پس از آن فولاد مبارکه که با اتکای کامل به متخصصان ایرانی موفق شد. اولین تختال 250 میلی متری را در سال 1397 بدون هیچ عیب و نقصی تولید کند. تولیدی که نویدبخش حفظ 900 میلیون یورو ارز در داخل ایران بود.

در همین خصوص عباس اکبری محمدی، معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه. در سالروز تولید تختال 250 میلی متری برای اولین بار در شرکت فولاد مبارکه. در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد. تولید محصولات جدید در گریدهای مختلف ابعادی و ترکیب شیمیایی در فولاد مبارکه. همواره یکی از سیاست های شرکت بوده است. یکی از این محصولات مورد نیاز بازار که کاربرد ویژه ای نیز برای پروژه های بزرگ ملی دارد. تختال 250 میلی متر است. به همین دلیل شرکت فولاد مبارکه با درک این نیاز گام های لازم برای تولید این نوع تختال را برداشت. و در تاریخ 30 خرداد 1397 برای اولین بار موفق به تولید تختال 250 میلی متری در کشور شد.

وی افزود: فولاد مبارکه با تولید تختال های با ضخامت 250 و 300 میلی متر موفق شد. علاوه بر افزایش ظرفیت تولید فولاد خود. ظرفیت تولید فولاد کشور را نیز افزایش دهد. گریدهای با ضخامت 250 میلی متر عمدتاً در تولید فولادهای خاص کاربرد دارند. پس از تولید این محصول در فولاد مبارکه موفق شدیم نیاز صنایع داخلی مانند صنایع نوردی و نوردهای پلیت میل را بر طرف کرده و کشور را از واردات این نوع فولاد بی نیاز کنیم. به علاوه قسمتی از این تختال های 250 میلی متری نیز صادر می شود. که ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارد.

فولاد مبارکه می تواند همه نیاز کشور به تختال 250 میلیمتری را تأمین کند.

معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه افزود: ما اکنون محدودیتی برای تولید تختال 250 میلی متری نداریم. و می توانیم همه نیازهای کشور به این محصول را تأمین کنیم.

اکبری محمدی خاطرنشان کرد: روند تولید محصولات جدید ادامه خواهد داشت. و نیاز کشور را به تولید محصولاتی که تا کنون در کشور تولید نمی شده بر طرف خواهیم کرد.

وی افزود: با تکمیل پروژه نورد گرم شماره 2 فولاد مبارکه. سبد محصولات این شرکت در راستای تأمین نیاز صنایع کشور تکمیل شده. و تختال های تولیدی در این واحد به ورق تبدیل می شود.

معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه ضمن تشکر از همه دست اندرکاران تولید تختال 250 میلی متری در فولاد مبارکه. گفت: کارکنان شرکت با تولید محصولات جدید علاوه بر اینکه فولاد مبارکه را هر روز به پیش می برند. کشور را در راستای خودکفایی و تولید بیشتر یاری می کنند.

فولاد مبارکه ؛ پیشرو در توسعه

بی شک دست یافتن به تخصص و مهارت های جدید آسان نیست و با مشکلات متعددی رو به رو است. در همین خصوص غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه. در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد. فولاد مبارکه همیشه در توسعه پیشرو بوده است. و این مسئله را برای ادامه فعالیت خود ضروری می داند. تأسیس و بهره برداری از ماشین ریخته گری شماره 5 فولاد مبارکه. در سال 1395 نیز بر همین اساس و در راستای تأمین نیاز بازار به گریدهای مختلف فولادی. و همچنین افزایش کمیت تولید در ناحیه با توجه به پتانسیل موجود انجام شد.

وی افزود: بر اساس نیاز سنجی های انجام شده در آن زمان. تولید تختال 200،220 و 250 میلی متری در دستور کار این ماشین بود. اما به دلیل اینکه نورد فولاد مبارکه به صورت روتین، تختال 200 میلی متری بود. پس از حدود یک هفته به تولید 200 میلی متری بازگشتیم. و این روند تا 30 خرداد سال 1397 ادامه یافت. در این تاریخ اولین تختال با ضخامت 250 میلی متر در فولاد مبارکه تولید شد. و این مهم درحالی رخ داد که تمامی محاسبات لازم جهت تولید این نوع تختال در شرکت فولاد مبارکه. و توسط متخصصین داخلی انجام شد. به علاوه، تولید اولین تختال 250 میلی متری در شرکت فولاد مبارکه بدون هیچگونه عیب و نقص. و بصورت کامل انجام شد. و از آن پس تولید تختال 250 میلی متری به صورت پیوسته ادامه یافته است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه. افزود: این تختال عمدتاً برای صنایع نفت و گاز، لوله سازی و صنایع تولید مخازن تحت فشار کاربرد دارد. که یکی از مهم ترین پروژه های ذیل این حوزه، پروژه انتقال نفت گوره به جاسک بود. که تختال های ویژه مورد نیاز آن در فولاد مبارکه تولید شد.

صرفه جویی 900 میلیون یورویی در یکسال

وی افزود: پیش از تولید این تختال، همه ورق های مورد نیاز کشور به ایران وارد میشد. اما پس از تولید این نوع تختال، واردات ورق های فولادی تولید شده از تختال 250 میلیمتری. تقریباً متوقف شده و کاملاً در داخل کشور تولید میشود. بنابراین فولاد مبارکه موفق شد با تولید تختال 250 میلی متری از خروج ارز قابل توجهی از کشور جلوگیری کند. بر اساس داده های موجود مبلغ کل صرفه جویی ارزی در بحث ورق های وارداتی از این نوع گریدهای فولادی حدود 900 میلیون یورو در سال و با توجه به نیاز فعلی بازار است. فولاد مبارکه، ایران را به جمع کشورهای تولید کننده تختال 250 میلی متری وارد کرد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: آلمان، چین و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که می توانند این نوع تختال را تولید کنند. و بنابراین شرکت فولاد مبارکه با تولید تختال 250 میلی متری موفق شد. ایران را به جمع کشورهای تولید کننده این محصول وارد کند.

چالش های فولاد مبارکه در تولید تختال 250 میلی متری

سلیمی درباره چالش های تولید این محصول در فولاد مبارکه اظهار کرد. تولید محصولات جدید همواره با چالش های مختلفی رو به رو است. یکی از چالش های ابتدایی که البته به سرعت نیز بر طرف شد. ایجاد اطمینان برای خریداران درباره کیفیت محصولات تولیدی جدید بود.

وی افزود: چالش بعدی تأمین متریال برای تولید این نوع گریدهای فولادی است. معمولاً گریدهای API با این ضخامت تولید میشود. و این گریدها نیز به فروآلیاژهای زیاد و خاصی نیاز دارد. تأمین این فروآلیاژها مانندن فرومنگنز کم کربن، وانادیوم، تیتانیوم و نیکل. یکی دیگر از چالش های تولید تختال در فولاد مبارکه بود. باید توجه داشت که وجود چند عنصر کربن، منگنز و سیلیسیم در همه گریدهای فولادی مشترک است. بنابراین برای تولید فولاد مورد نظر باید از فرومنگنز استفاده کرد. و از آنجا که میزان کربن در گریدهای API نباید از مقدار مشخصی بیشتر شود. از فرومنگنز کم کربن استفاده می شود. که قیمت به مراتب بالاتری نسبت به سایر فرومنگنزها دارد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه. گفت: در زمان تولید اولین تختال های 250 میلی متری حدود یک میلیارد و 250 میلیون تومان. (ارزش وقت و فروآلیاژهای هر ذوب) فروآلیاژ به هر ذوب اضافه می شد. بنابراین ارزش هر ذوب بسیار مهم است و جای هیچ اشتباهی نیست.

در برنامه ریزی و زمان بندی دقیق، عامل دستیابی به رکورد تولید 7 میلیون تن فولاد خام

سلیمی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش ها، مسئله انتقال ذوب به ماشین شمار 5 ریخته گری بود. انتقال هر ذوب به ماشین ریخته گری شماره 5 به معنی انتقال 600 متری پاتیل ذوب. با استفاده از چندین جرثقیل مستقر در محل برای انجام عمل ریخته گری است. این مسئله خود مستلزم دقت فراوان و زمان بندی دقیق در انتقال پاتیل ذوب است. باید توجه داشت اگر فولاد مبارکه نمی توانست زمان بندی و برنامه ریزی دقیقی در فرآیندهای خود داشته باشد. هیچگاه قادر به تولید 7 میلیون تن فولاد خام بدون اضافه کردن هر گونه تجهیز جدید نبود.

اگرچه پیش از فولاد مبارکه، شرکت های مختلفی قادر به تولید تختال 250 میلی متری بودند. اما تولید آن در فولاد مبارکه نویدبخش پیشرفت و توسعه در کشور بود. این تولید علاوه بر اینکه زمینه سازی تولید تختال های API بود. و صرفه جویی ارزی و افزایش ظرفیت تولید در فولاد مبارکه. و به تبع آن در ایران را به همراه داشت. روحیه و شرایط لازم جهت تولید تختال ضخیم 300 میلی متری را نیز به وجود آورد. تختالی که تنها در برخی کشورهای توسعه یافته تولید می شود. و اکنون نام ایران نیز در میان آنها می درخشد.

تاریخ انتشار خبر پانزدهم تیرماه 1400

منبع خبرگزاری موج

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
09122136675 – 02128423820
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com