یارانه زغال سنگ به صنعت فولاد برای کنترل قیمت واردات

فروش فولاد نورد سرد-فروش فولاد نورد گرم-فروش فولاد نسوز-فروش فولاد ضد خوردگی-فروش فولاد کربنی -فروش فولاد زنگ نزن-فروش انواع استیل-(فروشگاه فولاد رسول دلاکان) ((ارتباط با واحد فروش 09122136675-02128423820))

یارانه زغال سنگ به صنعت برای کنترل قیمت واردات به جای استفاده از 14 میلیارد تن زغال سنگ داخلی! صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ گفت: کارگر زغال سنگ که در عمق 500 متری از سطح زمین در حال کارکردن است. باید یارانه به صنعت فولادسازی پرداخت کند تا بهای فولاد گران نشود.

یارانه زغال سنگ به صنعت

یارانه زغال سنگ به صنعت فولاد

بازار؛ گروه صنعت: زغال سنگ یکی از صنایع مهم در کشور است که می تواند در تولید، اشتغال و کاهش تورم نقش مؤثری داشته باشد. با این حال برخی از فعالان این صنعت عدم پیشرفت و توسعه صنعت زغال سنگ به گردن فولادها می اندازند. و معتقدند هیچ کدام از دولت های قبل برنامه ای برای رونق این صنعت نداشته اند و همچنان مسیرهای قبلی را ادامه می دهند.

این درحالی است که ایران به عنوان یکی از کشورهای غنی از منابع مهم برایت تولید این سنگ شناخته می شود. همانطور که اشاره شد محصولات این صنعت فقط محدود به صنعت فولاد شده. و اجازه نمی دهند زغال سنگی ها پا را فراتر بگذارند. و با افزایش تولید، محصولاتشان را برای بخش های دیگر عرضه کنند. در این راستا سعید صمدی، دبیر انجمن زغال سنگ در گفت و گویی با بازار توضیح می دهد.

.درسال جاری معادن زغال سنگ چه مشکلاتی را تجربه کرده اند؟

امسال شاهد تورم عمومی در تمامی صنایع بودیم و می توان گفت جدا از بحث نوسانات ارزی. با تورم 50 تا 60 درصدی اغلب کالاها مواجه بودیم و هستیم که صنعت زغال سنگ هم متأثر از این مسائل دچار تغییراتی شده است.

در این سال 1400 تورم عمومی در کشور حاکم بود. خارج از بحث نرخ دلار سایر کالاها تورم 50 تا 60 درصد داشتند. که در صنعت زغال سنگ تأثیر خود را گذاشت. این در شرایطی بود که بر اساس نرخ تورم بهای تمام شده زغال سنگ افزایش یافت. بطور مثال یکی از محصولاتی که در سال 1397 هر تن 9 میلیون تومان خریداری می شد. اکنون بهای آن 55 میلیون تومان به ازای هر تن است.

قیمت زغال سنگ در کشور ابتدای سال چه مقدار بود و اکنون چه بهایی دارد؟

در شرایطی که نسبت به ابتدای سال قیمت جهانی زغال سنگ حدود 500 درصد افزایش داشت. زغالی که هر تن آن 95 دلار در ابتدای سال بود، انتهای سال 420 دلار شد.

نکته جالب این است که به رغم وجود منابع فراوان برای استخراج در کشور. همچنان با توجه به نیاز سالانه 3.5 تنی برای مصرف در کشور وارد کننده زغال سنگ هستیم. از سوی دیگر سالانه یک میلیون و 800 هزار تن سنگ زغال در کشور تولید می شود. در کشور 14 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی زغال سنگ و یک میلیارد و 200 میلیون تن ذخیره اکتشاف شده زغال سنگ داریم.

قیمت زغال سنگ را به صورت دستوری پایین نگه داشتند که این موضوع منجر به این گردید. که سرمایه گذاری و جذب در این صنعت صورت نگیرد.

به بحث واردات زغال سنگ اشاره کردید قیمت این سنگ داخلی با خارجی چه میزان تفاوت دارد؟

متأسفانه اینکه قیمت زغال سنگ را به صورت دستوری پایین نگه داشتند. منجر به این گردید که سرمایه گذاری و جذب در این صنعت صورت نگیرد. بنابراین با توجه به بهای زغال سنگ جذابیت و بازدهی برای سرمایه گذاری در داخل این صنعت وجود ندارد.

در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 7 درصد کاهش میزان تولید زغال سنگ در کشور وجود داشته است. و منتظریم تا سال آینده با انتشار صورت مالی شرکت ها بررسی کنیم که دقیقاً ساری جاری چه مقدار کاهش تولید را تجربه کردیم.

در شرایطی که قیمت زغال سنگ وارداتی بیش از 3 برابر زغال سنگ ایرانی است. اما همچنان برخی در کشور اصرار به واردات این محصول دارند. این در حالی است که مسئولان باید به جای تصمیم به واردات شیوه سرمایه گذاری و کسب سود. از سرمایه های داخلی را در برنامه قرار دهند. با این حال توجه به این موضوع نمی شود که موانع سرمایه گذاری در این صنعت چیست؟ اگر این موانع رفع شود سرمایه گذاران به این حوزه ورود می کنند.

برخی رابطه صنعت فولاد و تولیدکنندگان زغال سنگ را به رابطه ارباب و رعیتی تشبیه می کنند، جریان چیست؟

کارگر زغال سنگ که در عمق 500 متری سطح زمین در حال کارکردن است. باید به صنعت فولادسازی یارانه پرداخت کند تا بهای فولاد گران نشود.

این درحالی است که قیمت فولاد در داخل کشور برابر با بهای جهانی آن عرضه می شود. هرچند گاهی محصولات فولادسازان بیشتر از قیمت جهانی یا کمتر از بهای بین المللی است. اما در مجموع این مسأله تفاوت معنی داری نداشته و دلیل ندارد. که زغال سنگی که ماده اولیه فولاد است. با قیمت 3 میلیون و 500 هزار تومان نسبت به قیمت 420 دلار جهانی به فروش برسد.

تا کنون چند بار موضوع ادامه واردات زغال سنگ و بی توجهی به ذخایر داخلی به گوش مسئولان رسانده اید؟

رئیس جمهور مهرماه سال جاری بازدیدی از زغال سنگ طبس که 59 درصد ذخیره زغال سنگ کشور را دارا است انجام دادند. و گفتند با توجه به این ذخایر چرا واردات انجام می دهیم؟ به وزیر صمت نیز دستور دادند که برنامه ریزی برای افزایش تولید داخل داشته باشند با این حال شاهد تغییری در این زمینه نبودیم.

اگر قیمت زغال سنگ واقعی نشود، به طور حتم آینده بهبود شرایطی برای این صنعت ایجاد نخواهد شد. سرمایه در کشور بسیار فراوان است و حوزه معدن نیز بخشی است که طی 15 سال گذشته جذب سرمایه مناسبی داشته است. زیرا حاشیه سود خوبی داشته و آسیب پذیر در مقابل تحریم های ظالمانه نبوده و اتصال به بازارهای جهانی را دارد. اگر بتوانند قیمت زغال سنگ را حقیقی کنند، می توان به آینده این معادن امیدوار شد. اگر شرایط فعلی پایدار باشد با توجه به افزایش دستمزد 57 درصدی، سال آینده پر از چالش می شود.

بیشترین هزینه ها که در حوزه معدن زغال سنگ مصرف می شود، مربوط به چیست؟

در صنعت و معدن بالاترین نقش نیروی انسانی وجود دارد، در فولادسازی ها 15 درصد هزینه ها مربوط به نیروی انسانی است. زیرا بیشترین بها مربوط به مواد اولین است. در زغال سنگ بین 60 تا 70 درصد قیمت سنگ مربوط به دستمزدها است.

به نظر شما اگر بهای زغال سنگ با توجه به درخواست انجمن شما افزایش نیابد، سال آینده چه چالش هایی را خواهید داشت؟

قیمت زغال سنگ باید حقیقی و نزدیک به بهای جهانی شود، مکانیزم قیمت گذاری زغال سنگ مشابه فولاد شود. هر روز بورس کالا را بررسی می کنم. در ماه جاری قیمت فولاد 12 درصد افزایش یافته است این موضوع نیز در تبعیت از بهای جهانی آن رخ داده است. با این تفاسیر اگر تغییر نکند، تولید زغال سنگ کاهش و برخی از معادن باید تعدیل نیرو داشته باشند.

یارانه زغال سنگ به صنعت فولاد

برای احداث یک معدن زغال سنگ چه مقدار هزینه سرمایه گذاری نیاز است و چه مقدار اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد؟

سرمایه گذار حتماً نباید خارجی باشد، سرمایه گذاران داخلی نیز تمایل دارند در معادن شرکت کنند. از نظر ریالی یک معدن زغال سنگ به نسبت اشتغالی که ایجاد می کند. اگر تولید یک میلیون تن زغال در سال داشته باشد، 1500 نفر اشتغال مستقیم دارد.

برای این مقدار 2 تا 3 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که 90 درصد آن ریالی و 10 درصد ارزی است. در حالی که با همین مقدار سرمایه گذاری 20 تا 100 نفر اشتغال در سایر صنایع می توان ایجاد کرد.

برخی از فعالان معدنی معتقدند جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش معادن کشور بسیار سخت است، نظر شما در این خصوص چیست؟

زمانی که قیمت ها حقیقی، تغییر قوانین مختلف و غیره وجود دارد که مانع جذب سرمایه گذاری می شود. بارها تجربه ورود سرمایه گذار خارجی در حوزه معدن تست شد، این در شرایطی بود که تحریم وجود نداشته و موفقیت حاصل نشد.

یارانه زغال سنگ به صنعت فولاد برای کنترل قیمت

از دولت سیزدهم و وزیر صمت چه درخواستی برای بهبود مشکلات با توجه بهه زیرساخت ها دارید؟

چندی پیش جلسه ای با بخش های دولتی داشتیم اعلام کردیم از دولت تقاضایی نداریم، درست هست که آسیب پذیرترین شغل را داریم. تنها درخواست ما واقعی کردن بهای زغال سنگ است. نمی گویم مانند خودروسازی حمایت بی حساب از ما شود، درخواست ممانعت از واردات نداریم، تنها خواهش داریم قیمت زغال حقیقی شود.

باتوجه به بحث تولید و ذخایری که به آن اشاره کردید، آیا صادرات زغال سنگ هم داریم و توانسته ایم در بازارهای جهانی حضور یابیم؟

مشکل دیگری که وجود دارد، ممانعت از صادرات وجود دارد. زیرا زغال سنگ جزء اقلام مصرف داخل بوده و صادرات آن ممنوع است. 14 میلیارد تن ذخیره زغال سنگ داریم، تا چه زمانی نباید استخراج شود؟ تا سال 2050 دیگر زغال سنگ جزء تاریخ خواهد شد و در نهایت در بلند مدت سوخت های فسیلی مصرف نمی شوند.

ترکیه همسایه نزدیک سالانه 80 میلیون تن تولید زغال سنگ دارد، اما در کشور یک میلیون و 800 هزار تن است. زیرا از زغال به عنوان منبع انرژی حرارتی در کشور استفاده نشده و فقط کاربرد در صنعت فولاد دارد.

یارانه زغال سنگ به صنعت فولاد برای کنترل قیمت فولاد

تاریخ انتشار خبر 25 اسفند ماه 1400

منبع خبر تحلیل بازار

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. و با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش میها می کند. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
02128423820 – 09122136675
واتس آپ: 09122136675 – فکس: 02128423820
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com