فولاد خوزستان به دنبال تولید 25 درصدی فولاد کشور

فولاد خوزستان به دنبال تولید 25 درصدی فولاد کشور

تاریخچه فولاد خوزستان به سال 1346 باز می گردد. سالی که کلنگ این کارخانه در حوالی اهواز به زمین زده شد. و دسترسی راحت به آب های آزاد و منابع طبیعی و انسانی. نوید طرحی منطقی در اقتصاد ایران را می داد.

به گزارش دنیای معدن، افتتاح رسمی این طرح در سال 1368 توسط رئیس جمهور وقت انجام گرفت. در حال حاضر این واحد رتبه دوم در زمینه فولادسازی به لحاظ ظرفیت را به خود اختصاص داده است. و بزرگترین عرضه کننده شمش فولادی. و یکی از بنگاه های پیشرو اقتصادی در عرصه های ملی و منطقه ای صنعت فولاد به شمار می رود. این واحد فولادسازی با طرح های توسعه ای که در دست اقدام دارد. سهم خود را در بازار فولاد کشور به 25 درصد برساند.

فولاد خوزستان

قدمت و عملکرد فولاد خوزستان

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان در گفت و گویی به بررسی قدمت. محصولات، ظرفیت ها و زمینه اشتغالزایی در این مجتمع بزرگ صنعتی پرداخت. امین ابراهیمی درباره قدمت این واحد فولادسازی عنوان کرد. فولاد خوزستان قدمتی نزدیک به 50 سال دارد. البته این فولادسازی فعالیت اصلی خود را به صورت جدی پس از انقلاب آغاز کرده. که عمده تولیدات آن در حوزه شمش و اسلب است. ولی در ادامه توضیح داد: دلیل ظرفیت فولاد خوزستان 3 میلیون و 800 هزار تن در سال است. که طی سال های گذشته حدود 60 درصد تولیدات این واحد به تولید شمش اختصاص یافته. که مورد نیاز مقاطع طویل مانند بیلت و بلوم است.

و 40 درصد ظرفیت باقی مانده آن نیز به تولید اسلب مورد نیاز. برای مقاطع تخت و ورق اختصاص یافته است. وی با اشاره به میزان اشتغال زایی در فولاد خوزستان عنوان کرد. در حال حاضر حدود 12 هزار نفر در فولاد خوزستان مشغول به کارند. که با احتساب 5 هزار نفر بازنشسته مجموعه، این میزان به حدود 17 هزار نفر می رسند. همچنین اگر اشتغال زایی غیر مستقیم را با ضریب 4 در نظر بگیریم. حدود 90 هزار نفر نیز غیر مستقیم در این مجموعه مشغول به کار شده اند.

عملکرد دو ماهه فولاد خوزستان

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان درباره عملکرد این واحد فولادسازی در دو ماه ابتدای سال جاری عنوان کرد. در کل، سال 1400 برای صنعت فولاد با چالش آغاز شد.از یک سو با عواقب شیوع ویروس کرونا از سال گذشته. و از سوی دیگر با کاهش میزان بارندگی در سطح کشور، با قطعی های برق رو به رو است. از همین رو از ابتدای سال به دلیل قطع شدن برق با کاهش میزان تولید نیز مواجه شده است. ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که میزان برق واحد فولاد خوزستان به چه میزان است. اظهار کرد: مصرف برق فولاد خوزستان حدود 650 مگاوات است. اما به دلیل شرایط برق استان خوزستان و کشور. این میزان در برخی روزها به 250 تا 300 مگاوات رسیده است.

که سبب کاهش روند تولید شده است. وی در ادامه با اشاره به برنامه های پیش رو در زمینه تولید خاطر نشان کرد. برای دو ماه ابتدای سال جاری، ما برنامه تولید 570 هزار تنی را برنامه ریزی کرده بودیم که به تولید 565 هزار تن آن دست یافته ایم. که حدود 99/5 درصد برنامه تحقق یافته است. البته در زمینه فروش به برنامه صد درصدی نائل شده ایم.

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به روند کار در ابتدای سال جدید عنوان کرد. با توجه به این موضوع که هم اکنون در دوران پسا کرونایی قرار داریم. و شرایط برای تولید کالاهای صنعتی مناسب شده. و با توجه به این موضوع که اسلب یک کالای صنعتی محسوب می شود. فولاد خوزستان تصمیم گرفته که 40 درصد تولید اسلب خود را به 50 درصد برساند. از این رو با توجه به شرایط بازار. 50 درصد سبد فولاد خوزستان را به شمش و 50 درصد را به اسلب اختصاص داده است.

تأثیر طرح های توسعه ای فولاد در خوزستان

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان درباره تأثیر صنعت فولاد بر توسعه توضیحاتی ارائه و تاکید کرد. صنعت فولاد همواره یک صنعت اشتغال زا است. به ازای هر یک شغل مستقیم در فولاد سازی، 23 شغل در حاشیه فولادسازی و زنجیره آن ایجاد خواهد شد. از همین رو وجود فولاد خوزستان می تواند برای رفع چالش های موجود در این استان بسیار راهگشا باشد. از سوی دیگر، بهترین مکان برای ایجاد طرح های توسعه ای فولاد در کشور. در زمانی که تمام عوامل ایده آل و مرزها برای صادرات باز باشد. و کشور به سرانه مصرف مورد نظر و ایده آل رسیده باشد. قاعدتاً ایجاد یک واحد فولاد سازی می تواند فولاد خوزستان باشد.

ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: حداکثر تولید فولاد در استان خوزستان به 4/2 میلیون تن در سال رسیده. و بر اساس طرح های توسعه ای اعم از بخش دولتی و خصوصی که در افق 1404 تعریف شده. به حدود 6 میلیون تن برای کل استان خوزستان می رسد.

احتمال نزول رتبه فولاد خوزستان از دوم به پنجم

وی با اشاره به رتبه فولاد خوزستان در کشور یادآور شد. در حال حاضر این شرکت به لحاظ ظرفیت تولید فولاد در کشور، حائز رتبه دوم است. رتبه نخست ظرفیت فولادسازی را فولاد مبارکه با 14 میلیون تن فولاد به خود اختصاص داده است. که به لحاظ ظرفیت، شرکت ما در استان خوزستان با فاصله 10 میلیون تنی با فولاد مبارکه دارد. البته باید در نظر گرفت که بر اساس افق چشم انداز 1404 و طرح های توسعه ای. در استان های کرمان، یزد و خراسان. شرایط مناسبی برای این استان ها فراهم شده است.

از سویی طرح های توسعه ای استان خوزستان به اجرا در نیامده و ممکن است. که رتبه دوم شرکت فولاد خوزستان به رتبه پنجم نزول کند. و سهم این شرکت به حدود 7 تا 8 درصد در بازار برسد. این در حالی است که موقعیت این شرکت در استان خوزستان برای فولادسازی. به لحاظ نزدیکی به دریا و انرژی و دسترسی به مرزهای دریایی برای صادرات بسیار مناسب است. که این موقعیت در سایر استان ها به مراقبت وجود ندارد.

به دنبال سهم 18 درصدی در بازار

مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان. در ادامه اشاره به طرحهای توسعه ای این واحد فولادسازی تصریح کرد. با توجه به طرح های توسعه ای که برای فولاد خوزستان در نظر گرفته شده است. اشتغال زایی قابل توجهی برای استان ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه استان خوزستان، استان غنی ولی محرومی است. باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. این استان زیرساخت های مناسبی برای طرح های توسعه ای دارد. که با چالش های بسیاری رو به رو است.

ابراهیمی در پایان تأکید کرد: اگر طرح های توسعه ای این شرکت را به پیش ببریم. سهم 8 درصدی بازار را به 18 درصد خواهیم رساند. که در نهایت به ظرفیت 25 درصدی فولاد کشور دست پیدا خواهیم کرد. با توجه به موقعیتی که این شرکت دارد. امیدواریم که در حوزه صادرات نقش پُر رنگ تری در کشور را بر عهده بگیریم.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.
صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی). مورد نیاز خویش انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
09122136675 – 02128423820
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com