انواع آهنگری-آهنگری قالب باز-آهنگری قالب بسته-آهنگری پرسی-آهنگری میله-آهنگری سرد

انواع آهنگری-آهنگری قالب باز-آهنگری قالب بسته-آهنگری پرسی-آهنگری میله-سکه زنی-آهنگری سرد

انواع آهنگری

انواع آهنگری

آهنگری سقوطی

فرآیند آهنگری سقوطی فرآیندی است. که در آن چکش بالا می رود و سپس بر روی قطعه کار سقوط می کند. تا به شکل قالب تغییر شکل دهد. دو نوع آهنگری سقوطی وجود دارد: آهنگری قالب باز و آهنگری قالب بسته. همانطور که از نام آنها مشخص است. تفاوت در شکل قالب است، در حالت اول بطور کامل قطعه کار محصور است. در حالی که دومی باز انجام میشود.

آهنگری سقوطی قالب باز

در آهنگری قالب باز، یک چکش به قطعه کار که بر روی یک سندان ثابت قرار دارد ضربه می زند. و آن را تغییر شکل می دهد. آهنگری پرتابی قالب باز نام خود را از این حقیقت که قالب .(سطوح در تماس با قطعه کار) کل قطعه کار را پوشش نمی دهد. بلکه به آن اجازه می دهد تا در سطوح آزاد در جایی که با قالب تماس ندارد. جریان یابد پرفته است. بنابراین اپراتور به چرخاندن و موقعیت دهی قطعه کار برای دستیابی به شکل مورد نظر نیاز دارد. قالب ها معمولاً شکل تخت دارند.

اما بعضی از آنها دارای یک سطح با شکلی خاص برای عملیات مخصوص هستند. برای مثال، یک قالب ممکن است سطح گرد، مقعر یا محدب داشته باشد. یا ابزاری برای تشکیل سوراخ یا یک ابزار برش باشد. آهنگری قالب باز را می توان برای اشکال شامل دیسک ها. هاب ها، بلوک ها، شفت ها (از جمله شفت های پل ها یا فلنج) سیلندر، قسمت پهن، گرد. صفحه ای و برخی از اشکال سفارشی به کار گرفت. آهنگری قالب باز را می توان مخصوص کارهایی از قبیل آهنگری هنری و کار سفارشی دانست.در بعضی موارد، آهنگری قالب باز ممکن است برای شمش های خشن به کار رود. تا آنها را برای عملیات بعدی آماده سازد. آهنگری قالب باز ممکن است به منظور تغییر جهت دانه بندی برای افزایش استحکام به کار رود.

مزایای آهنگری قالب باز

  • کاهش احتمال وجود تخلخل و فضای خالی
  • مقاومت خستگی بهتر
  • میکروساختار بهبود یافته
  • جریان مداوم دانه
  • اندازه دانه ظریفتر
  • استحکام بالاتر

«دندانه کردن» تغییر شکل پیوسته تیر در امتداد طول آن با استفاده از یک آهنگری پرتابی قالب باز است. معمولاً برای رساندن ضخامت یک قطعه خام به ضخامت مناسب استفاده می شود. هنگامی که ضخامت مناسب به دست می آید. عرض مناسب از طریق «لبه زنی» بدست می آید. «لبه زنی» فرآیند متمرکز کردن ماده. با استفاده از یک قالب باز مقعر است. این فرایند «لبه زنی» نامیده می شود. زیار معمولاً در انتهای قطعه کار انجام می شود. Fullering یک فرآیند مشابه است که بخش هایی از قطعه را با استفاده از یک قالب محدب نازک می کند. این فرآیندها قطعات را برای فرآیندهای آهنگری بیشتر آماده می کند.

آهنگری قالب بسته

آهنگری قالب چاپی «آهنگری قالب بسته» نیز نامیده می شود. در آهنگری قالب چاپی فلز در یک قالب مشابه قالب ریخته گری قرار می گیرد. که به یک سندان متصل است. معمولاً قالب چکش نیز شکل می گیرد. سپس چکش بر روی قطعه کار رها می شود. باعث می شود که فلز جریان یابد و حفره ها را پر کند. چکش معمولاً در مقیاس میلی ثانیه در تماس با قطعه کار قرار دارد. بسته به اندازه و پیچیدگی قطعه، چکش ممکن است چندین مرتبه در یک بازۀ سریع رها شود. فلز اضافی از حفره های قالب فشرده شده بیرون رانده می شود. باعث شکل گیر آنچه که به عنوان «فلش» خوانده می شود، عمل نماید.

فلش با سرعت بیشتری نسبت به بقیه مواد خنک میشود این فلز مستحکم تر از فلز در قالب است. بنابراین به جلوگیری از تشکیل فلش بیشتر کمک می کند. این همچنین باعث می شود که فلز به طور کامل حفره را پر کند. پس از آهنگری، فلش زدوده میشود.

انواع آهنگری

در آهنگری قالب بسته تجاری، قطعه کار معمولاً از طریق یک سری حفره های در یک قالب جابجا میشود. تا از شمش به شکل نهایی برسد. اولین چاپ برای توزیع فلز به شکل خشن مطابق با نیاز حفره های بعدی استفاده می شود. این چاپ، چاب «لبه زنی»، خم شدن نامیده میشود. این حفره ها،حفره های “سد کننده” نامیده می شود. که در آن قطعه به یک شکل تبدیل میشود که بیشتر به محصول نهایی شبیه است. این مراحل بطور معمول قطعه کار را با خم شدن زیاد و فیله های بزرگ تحویل می دهد. شکل نهایی در یک حفره نهایی “نهایی” یا “پایانی” آهگری می شود.

اگر تنها یک بخش کوتاهی از قطعات آهنگری شده وجود داشته باشد. ممکن است برای این که می خواهیم فاقد حفره نهایی باشد. مقرون به صرفه تر باشد. و به جای آن، ویژگی های نهایی را بسازیم. در سالهای اخیر با پیشرفت اتوماسیون که شامل گرمایش القایی، تغذیه مکانیکی. موقعیت دهی و دستکاری، و عملیات حرارتی مستقیم قطعات بعد از آهنگری است، آهنگری قالب بسته بهبود یافته است.

یکی از متغیرهای آهنگری قالب بسته “آهنگری بدون فلش” نامیده میشود. در این نوع آهنگری، حفره های قالب به طور کامل بسته می شوند. که قطعه کار را از تشکیل فلش باز می دارد. مزیت اصلی این فرایند این است که فلزی کمتر برای فلش هدر می رود. فلش می تواند 20 تا 45 درصد مواد اولیه را تشکیل دهد. معایت این فرآیند شامل هزینه اضافی به علت طراحی پیچیده تر و نیاز به روانکاری بهتر. و قرار دادن قطعه کار بهتر است. تغییرات دیگری نیز در شکل گیری قطعه وجود دارد.

انواع آهنگری

آهنگری قالب بسته را یکپارچه می سازد. یک روش شامل ریخته گری قالب پیش ساخته از فلز مایع است. ریخته گری در حالی که هنوز گرم است بعد از انجماد حذف می شود. سپس در یک قالب تک حفره تکمیل می شود. فلاش بریده می شود، سپس قطعه با کوئنچ سخت میشود. یک متغیر دیگر از فرآیند مشابهی که در بالا ذکر شد، پیروی می کند. به جز اینکه پیش فرم با اسپری رسوبات قطرات فلزی به کلکتورهای شکل گرفته تولید می شود. آهنگری قالب بسته شدن به علت ایجاد قالب و کار طراحی مورد نیاز برای ایجاد حفره های کاری قالب. دارای هزینه اولیه بالایی است.

هرچند، هزینه های تکراری کم برای هر قطعه دارد. به این ترتیب، آهنگری با حجم تولید بیشتر مقرون به صرفه می شود. این یکی از مهمترین دلایلی است که آهنگری قالب بسته اغلب در صنعت خودرو. و ابزار مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از دلایلی که آهنگری در این بخش های صنعتی رایج است این است. که آهنگریها به طور کلی در حدود 20 درصد نسبت استحکام به وزن بالاتری. نسبت به قطعات ریخته گری یا ماشین کاری شده از همان مواد را دارند.

طراحی تجهیزات و قالب های آهنگری قالب بسته

قالب های آهنگری معمولاً از فولاد آلیاژ بالا یا فولاد ابزار ساخته شده است. قالب ها باید مقاوم در برابر ضربه، مقاوم در برابر سایش داشته باشند. همچنین مقاومت در دمای بالا و توانایی مقاومت در برابر چرخه های گرم و سرد شدن سریع را دارا باشند. به منظور تولید بهتر و ارزان تر، استانداردهای زیر حفظ می شوند.

  • در هر زمانی که بخواهید قالبها بخشی از صفحه را به صفحه می رساند. اگر نه، صفحه آزاد می شود. که از منحنی آن قسمت پیروی می کند.
  • سطح جداکننده یک صفحه از طریق مرکز آهنگری است و نه نزدیک لبه بالایی یا پایینی.
  • زاویه قالب معمولاً حداقل 3 درجه برای آلومینیوم و 5 تا 7 درجه برای فولاد است.
  • شعاع ها و فیلت های زیادی مورد استفاده قرار میگیرند.

  • دنده ها کم و عریض هستند.
  • بخش های مختلف برای جلوگیری از شدت تفاوت در جریان فلزی متعادل می باشند.
  • مزیت کامل، استفاده از خطوط جریان فیبر است.
  • تلرانس ابعادی پایین تر از حد لازم نیست.

حمل ابعاد قطعات فولادی تولید شده با استفاده از روش آهنگری قالب بسته در جدول زیر نشان داده شده است. ابعاد درون صفحه جداکننده تحت تأثیر بسته شدن قالب ها قرار دارند. و به همین دلیل وابسته به سایش و ضخامت فلش نهایی می باشند. ابعادی که به طور کامل در یک بخش قالب تک یا نیمه. می توانند در سطح قابل توجهی از دقت نگهداری شوند.

انواع آهنگری

برای کاهش اصطکاک و سایش، یک روان کننده استفاده می شود. همچنین به عنوان یک مانع حرارتی برای محدود کردن انتقال حرارت از قطعه کار به قالب استفاده می شود. در نهایت، روان کننده به عنوان یک بخش جداکننده عمل می کند تا از چسبیدن مواد به قالب جلوگیری کند.

آهنگری پرسی

آهنگری پرسی با اعمال فشار آهسته مداوم یا نیروی آهسته کار می کند. که از ضربه تقریباً لحظه ای آهنگری سقوط چکشی متفاوت است. مقدار زمانی که قالب ها در تماس با قطعه کار در ثانیه .(در مقایسه با میلی ثانیه های آهنگری سقوط چکشی) اندازه گیری می شود. عملیات آهنگری پرسی می تواند به صورت سرد یا گرم انجام شود.

مزیت اصلی آهنگری پرسی، در مقایسه با آهنگری سقوط چکشی، توانایی آن در شکل دادن به قطعات نهایی است. آهنگری سقوط چکشی معمولاً فقط سطوح قطعه کار را در تماس با چکش و سمبه تغییر شکل می دهد. داخل قطعه کار نسبتاً بی تغییر باقی خواهد ماند. یکی دیگر از مزایای این فرآیند آگاهی نسبت به میزان نرخ کرنش بخش جدید می باشد. با کنترل میزان فشرده سازی عملیات آهنگری پرسی، می توان کرنش داخل را کنترل کرد.

انواع آهنگری

چندین عیب در این فرآیند وجود دارد. که بیشتر مربوط به قطعه کار است که در طی مدت زمان طولانی در تماس با قالب است. عملیات به دلیل مقدار و طول مراحل، فرایند زمان بری است. قطعه کار سریعتر سرد می شود زیرا قالب ها در تماس با قطعه کار می کنند. انتقال حرارت بطور قابل توجهی بیشتر از محیط اطراف است. همانطور که قطعه کار سرد می شود. قوی تر می شود و انعطافپذیری کمتر می شود. که اگر تغییر شکل ادامه یابد، ترک خوردگی ایجاد می کند. بنابراین، قالب های گرما معمولاً برای کاهش تلفات حرارت. بهبود جریان سطح، و تولید جزئیات دقیق تر و تحمل بیشتر استفاده می شود. قطعه کار نیز ممکن است نیاز به گرم شدن داشته باشد.

هنگامی که در نرخ تولید بالا انجام میشود. آهنگری پرسی اقتصادی تر از آهنگری با چکش است. این عملیات همچنین باعث ایجاد دقت ابعادی بالاتری میشود. در آهنگری با چکش بسیاری از کارها توسط ماشین آلات جذب میشود. در حالیکه در آهنگری پرسی، درصد بیشتری از کار بر روی قطعه کار انجام می شود. یکی دیگر از مزایا این است که عملیات را میتوان برای ایجاد هر قطعه در هر اندازه ای انجام داد. زیرا هیچ محدودیتی برای اندازه دستگاه آهنگری پرسی وجود ندارد.

انواع آهنگری

تکنیک های جدید آهنگری پرسی قادر شده اند. که درجه بالاتری از یکپارچگی مکانیکی و جهت گیری را ایجاد کنند. با محدود کردن اکسیداسیون به لایه های بیرونی قطعه. سطح کاهش یافته میکروترک ها در قسمت پایان به وجود می آید.

آهنگری پرسی میتواند برای انجام تمام انواع آهنگری مورد استفاده قرار گیرد. از جمله آهنگری قالب بسته و قالب باز، آهنگری قالب بسته با پرس. معمولاً نیاز به زاویه قالب کمتر از آهنگری سقوطی و دقت ابعاد بهتر دارد. همچنین آهنگری پرسی اغلب در یک بسته شدن قالب ها ممکن است. که به آسانی امکان اتوماسیون را فراهم می کند.

تکنولوژی آهنگری پرسی همچنان تکامل پیدا می کند. با پرس های قوی تر، دقت ابعادهای بیشتر. انعطافپذیری و تغییر شکل فریم کمتر که قطعات با دقت ابعادی بیشتری را تولید می کنند. این کنترل همچنین تمامی جنبه های شرایط در حال اجرا پرس. نظارت بر سیستم ها و سنسورهای حرارتی را در سیستم درایو اصلی پرس نظارت می کند. تمام اطلاعات در صفحه لمسی HMI موجود است.

آهنگری میله

آهنگری میله فرآیندی است که در آن نوار گرد یا تخت ضخامت آن کاهش و طول آن افزایش می یابد. آهنگری میله با استفاده از دو غلتک استوانه ای یا نیمه استوانه ای انجام می شود. که هر یک شامل یک یا چند شیار شکل می باشد. یک نوار گرم به غلتک ها وارد می شود. و هنگامی که در نقطه ای قرار می گیرد. رول ها چرخانده می شوند. و نوار به صورت پیشرونده شکل می گیرد. همانطور که از طریق دستگاه رول میشود. قطعه سپس به مجموعه بعدی از شیارها منتقل می شود یا چرخانده می شود. و به شیارهای مشابه دوباره وارد می شود. این تا زمانی که شکل مورد نظر و اندازه مورد نظر به دست می آید ادامه یابد. مزیت این فرآیند این است که هیچ فلاشی وجود ندارد و ساختار دانه مطلوب را در قطعه تولید می کند.

نمونه هایی از محصولات تولید شده با استفاده از این روش عبارتند از محورها، اهرم ها مخروطی ها.

آهنگری سرد

در آهنگری سرد به نیروهای فوق العاده بزرگی برای شکل دادن قطعه نیاز است. و ماده خام باید به اندازه کافی قابلیت چکش خواری داشته باشد. اما قطعه تولید شده با این روش دارای سطح پایانی و دقت ابعادی خوبی است. در آهنگری داغ به نیروی کمتری نیاز است. ولی قطعات تولیدی با این روش دارای سطح پایانی و دقت ابعادی چندان خوبی نیستند. معمولاً قطعات تولیدی توسط آهنگری به عملیات اضافی (پایانی). جهت تبدیل شدن به قطعه مناسب کار و حصول دقت مطلوب نیاز دارند.

با استفاده از روش آهنگری دقیق می توان این عملیات را به حداقل رساند. قطعه هایی که با استفاده از آهنگری تولید می شود را نیز می توان. با سایر روش ها نظیر ریخته گری. متالورژی پودر و ماشین کاری تولید نمود و همانطور که انتظار می رود. هر کدام از این روش ها دارای مزایا و محدودیت های مربوط به خود از نظر استحکام. چقرمگی، دقت ابعادی سطح پایانی و نقص های ساختاری هستند.

سکه زنی

سکه زنی اساساً یک فرآیند قالب بسته برای شکل دادن شکه ها، مدال ها و جواهرات می باشد. برای رسیدن به ابعاد دقیق به فشارهایی تا پنج یا شش برابر استحکام ماده نیاز است. در این فرآیند از مواد روان کار نمی توان استفاده نمود. زیرا باعث پر شدن حفره های قالب شده و در این فشارهای اعمالی رفتار غیر قابل تراکم داشته. و از شکل دهی دقیق قطعه جلوگیری می کند. از فرآیند سکه زنی با آهنگری برای ایجاد دقت ابعادی روی سایر قطعات نیز استفاده می شود.

این فرآیند، اندازه کردن نامیده می شود. فرآیند اندازه کردن به همراه فشارهای بالا و تغییر شکل قطعه می باشد. حک کردن حروف و اعداد روی قطعات را می توان با فرآیند شبیه به سکه زنی با سرعت انجام داد.

انواع آهنگری

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
09122136675 – 02128423820
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com