آهنگری -متالورژی – آهنگری چیست؟-Forging

آهنگری یا Forging شکل دادن به فلز با استفاده از نیروهای فشاری محلی است. این ضربات معمولاً توسط یک چکش آهنگری با قالب اعمال می شود.

آهنگری

آهنگری

آهنگری یکی از کهنترین روش های فرم دهی فلزات می باشد. که در دوران گذشته فلز مورد نظرشان را تا حد لازم گداخته و سرخ می کردند. و بعد با یک انبر آن را روی سندان نگه می داشتند. و چکش کاری می کردند. تا شکل مورد نظر را پیدا کند. و گاهی فلز گداخته را با چکش کاری در داخل یک قالب شکل می دادند. و فلز گداخته شکل قالب را به خود می گرفت.

آهنگری اغلب طبق درجه حرارت طبقه بندی می شود. که عبارتند از

  • آهنگری سرد – Cold Forging (یک نوع کار سرد)
  • آهنگری گرم – Warm Forging
  • آهنگری داغ – Hot Forging (یک نوع کار گرم)

برای نوع دوم، فلز به طور معمول در کوره آهنگری داغ می شود.

قطعات فورجینگ می توانند وزن کمتر از یک کیلوگرم تا صدها تن داشته باشند. محصولات سنتی ساخته شده از این فرآیند عبارت بودند از. وسایل آشپزخانه، سخت افزار، ابزار دستی، سلاح های لبه دار، سنج و جواهرات. از زمان انقلاب صنعتی ، قطعات فورجینگ شده در مکانیسم ها و ماشین آلات. به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. هرجا که یک جزء نیاز به استحکام بالا داشته باشد. چنین آهنگری ها معمولاً نیاز به پرداخت بیشتر (مانند ماشین کاری) برای رسیدن به یک قطعه نهایی دارد. امروزه آهنگری یکی از صنایع عمده جهان است.

تاریخچه

آهنگری یکی از قدیمی ترین فرایندهای فلزکاری شناخته شده است. به طور سنتی، آهنگری توسط یک آهنگر با استفاده از چکش و سندان انجام می شد. هرچند معرفی توان آب به تولید و کار آهن در قرن دوازدهم. اجازه استفاده از چکش های مسافت بالا با چکش های قدرت بود. که بطور چشمگیری و به راحتی باعث افزایش مقدار و اندازه آهنی که می تواند تولید و آهنگری شود، شد. فورجینگ در طول قرن ها تکامل یافته است تا به یک فرآیند با فرآیندهای مهندسی. تجهیزات تولید، ابزار، مواد اولیه و محصولات به منظور رفع نیازهای صنعت مدرن تبدیل شود.

در زمان های مدرن، آهنگری صنعتی با فشار یا با جکش های تهیه شده توسط هوای فشرده. برق، هیدرولیک یا بخار انجام می شود. این چکش ها ممکن است هزاران پیوند وزن داشته باشد. چکش های کوچکتر، وزن 500 پوند (230 کیلوگرم) یا وزن رفت و برگشتی کم. و فشار هیدرولیک نیز در آهنگری های هنری عادی نیز وجود دارد. برخی از چکش های بخار مورد استفاده قرار می گرفتند. اما آنها با استفاده از منابع دیگر، راحت تر، منابع انرژی منسوخ شده اند.

فواید و مضرات

آهنگری میتواند قطعه ای را تولید کند که قوی تر از بخش ریخته گری و ماشین کاری است. همانطور که فلز در طی فرآیند آهنگری شکل میگیرد. یافت دانه داخلی آن تغییر شکل می دهد. تا شکل کلی قطعه را بدست آورد. در نتیجه، تغییر شکل بافت در سراسر قطعه پیوسته است، و باعث ایجاد یک قطعه با ویژگی های بهبود یافته است. علاوه بر این، فورجینگ می تواند در مقایسه با ریخته گری. یا ساخت هزینه های پایین تر را هدف قرار دهد. با توجه به تمام هزینه هایی که در چرخه عمر محصول. از زمان تهیه تا زمان تدارک برای بازسازی و در نظر گرفتن هزینه های ضایعات. خرابی و مسائل مربوط به کیفیت بیشتر، مزایای طولانی مدت فورجینگ. می تواند صرفه جویی در هزینه های کوتاه مدت. که ممکن است ریخته گری با ساخت ارائه دهند را جبران کند.

بعضی از فلزات ممکن است سرد آهنگری شده باشند. اما آهن و فولاد تقریباً همیشه داغ آهنگری میشوند. آهنگری داغ از کار- سختی جلوگیری می کند که از طریق آهنگری سرد ایجاد می شود. که باعث می شود مشکل انجام عملیات ثانویه ماشین کاری بر روی قطعه افزایش یابد. همچنین، در حالی که کار – سختی در بعضی شرایط ممکن است مطلوب باشد. روش های دیگر سخت شدن قطعه، مانند عملیات حرارتی، عموماً ارزان تر و کنترل شده تر هستند. آلیاژهای متمایل در برابر سخت شدن، مانند اکثر آلومینیوم و تیتانیوم. می توانند با آهنگری حرارت بالا ساخته شوند، و سپس سخت کاری شوند.

تولید توسط فورجینگ شامل هزینه های قابل توجه سرمایه برای ماشین آلات، ابزار، امکانات و پرسنل است. در مورد آهنگری داغ، یک کوره با درجه حرارت بالا (گاهی اوقات به عنوان کوره آهنگری نامیده می شود). برای گرم کردن شمش یا بیلت مورد نیاز است. با توجه به اندازۀ چکش ها و پرس های آهنگری و قطعاتی که می توانند تولید کنند. و همچنین خطرات ذاتی کار با فلز داغ، یک ساختمان ویژه برای اداره عملیات لازم است. در مورد عملیات آهنگری سقوطی، تدارکات باید برای جذب شوک و ارتعاش تولید شده توسط چکش انجام شود. اکثر عملیات های آهنگری استفاده از قالب های شکل دهی فلز. که باید دقیقاً به همانند شکل قطعه کار به صورت ماشین کاری و با دقت عملیات حرارتی شده باشند. و همچنین مقاومت در برابر نیروهای عظیم درگیر را داشته باشند.

نحوه عملکرد فرآیند

در روش آهنگری، قطعۀ اولیه که لقمه نامیده می شود در میان دو نیمۀ قالب قرار می گیرد. و نیرویی زیاد به صورت آرام و گاهی ضربه ای به آن وارد می شود. به این ترتیب قطعۀ گداخته در محیط قالب، شکل و فرم داخل قالب را به خود می گیرد. و فلز اضافی به حفرۀ فلاش وارد می شود که بعداً از قطعه جدا می شود. و دور ریز قطعۀ آهنگری شده محسوب می گردد.

پروسۀ فورجینگ معمولاً به صورت گرم انجام می گیرد و هر فلزی میزان حرارت مشخصی برای فورجینگ شدن دارد. در روش فورجینگ قطعۀ گداخته شده در کوره که به حرارت مشخص رسیده باشد. را در قالب می گذارند که بر اثر فشار، فرم قالب را به خود بگیرد. قطعات فورجینگ شده نسبت به روش های دیگر تولیدی از استحکام و خواص مکانیکی عالی تری برخوردار می باشند. اکثر فلزات، قابلیت آهنگری شدن را دارا هستند. فلزاتی مانند فولادهای آلیاژی و فولادهای کربنی و آلومینیوم و آلیاژهای آن، برنج، مس و آلیاژهای آنها و… برای فورجینگ مناسب می باشند. برای فلزهایی مانند تیتانیوم به دلیل ضعیت بودن در انتقال حرارت، قالب و قطعه باید هم دما باشند. که این خود یک روش فورجینگ جدید به حساب می آید. زیرا مهندسین ناچار هستند قالب و خط تولید مخصوص این نوع از آهنگری طراحی کنند.

دمای فورجینگ

تمام فرآیند های زیر را میتوان در دماهای مختلف انجام داد. با این حال، آنها بطور کلی طبقه بندی شده است. که آیا دمای فلز بالاتر یا کمتر از دمای تبلور مجدد است؟

  • اگر درجه حرارت حدود 70% دمای ذوب باشد، آن را آهنگری داغ می نامند.
  • اگر درجه حرارت زیر 70% دمای ذوب، اما بالاتر از 30% از دمای ذوب باشد، آهنگری گرم می نامند.
  • اگر کمتر از 30% دمای ذوب (معمولاً دمای اتاق) باشد، آهنگری سرد می شود.

مزیت اصلی فورجینگ داغ این است که می توان تغییر شکل را سریع تر انجام داد. و به عنوان فلزی که تغییر شکل یافته اثر کارسختی از طریق فرآیند تبلور مجدد از بین می رود. اما در این روش کیفیت سطحی و دقت ابعادی کمتر از دیگر روش ها می باشد. آهنگری سرد به طور معمول باعث کار سختی قطعه می شود. و در زمان هایی که کیفیت سطحی و دقت ابعادی قطعه مورد نظر دارای اهمیت بالایی است. از این روش فورجینگ استفاده می کنند.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
09122136675 – 02128423820
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com