گریتینگ چیست؟- کاربرد و انواع آن-فروش فولاد آلیاژی-قیمت فولاد آلیاژی-straps

گریتینگ چیست؟-گریتینگ از عناصر فلزی متشکل می‌باشد که به صورت طولی و عرضی در کنار همدیگر قرار می‌گیرند. و یک شبکه توری مانند را تشکیل می‌دهند.

فروش فولاد نورد سرد-فروش فولاد نورد گرم-فروش فولاد نسوز-فروش فولاد ضد خوردگی-فروش فولاد کربنی -فروش فولاد زنگ نزن-فروش انواع استیل-(فروشگاه فولاد رسول دلاکان) ((ارتباط با واحد فروش 09122136675-02128423820))

گریتینگ چیست؟- کاربرد و انواع آن-فروش فولاد آلیاژی-قیمت فولادی آلیاژی-straps

از جمله مشخصات گریتینگ به وزن مناسب، مقاومت بالا، قیمت مناسب، اقتصادی بودن خرید، ظاهر مطلوب و امکان عبور هوا می‌توان اشاره نمود. که خرید آن را برای مشتریان به صرفه می‌نماید. گریتینگ را می‌توانید در انواع مثلثی، مربعی و سینوسی در بازار رویت نمایید. این صفحات حالت مشبک دارند و نوع فلزی آن از تسمه و میلگرد تهیه می‌شود. از جمله کاربردهای گریتینگ، استفاده در سقف کاذب و پوشش کف می‌باشد.

انواع گریتینگ

گریتینگ انواع مختلفی دارد که بهتر است قبل از خرید درباره‌ی آنها اطلاعات لازم را داشته باشید.

این نوع از محصولات براساس ظاهرشان در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند.

  • اسلات: سوراخ‌های روی محصول به شکل موازی می‌باشند.
  • مشبک: سوراخ‌های روی محصول حالت مربع یا مستطیل دارند.
  • پانچ: محصول دارای سوراخ‌هایی دایره‌ای یا مربعی شکل می‌باشد.

شبکه‌ها بر طبق استانداردهای متفاوتی مانند DIN1580-1055-24531-24532 تولید می‌شوند. باید توجه داشت که قیمت مدل ماده و قوسی تفاوت دارد. بعلاوه اینکه هزینه مواد اولیه مانند تسمه و میلگرد، شکل ظاهری، ضخامت و ابعاد در قیمت گریتینگ اثرگذار است.

شبکه‌ها از نظر جنس به دو دسته: طبقه‌بندی می‌شوند.

  • محصولات فلزی: گالوانیزه،فولاد، چدن و…
  • غیر فلزی: کامپوزیت، فایبرگلاس و…

بر طبق توضیحات قبلی و اجزای متشکل شبکه این نوع می‌توان نتیجه گرفت. که وزن گریتینگ به میزان ضخامت و ارتفاع تسمه باربر و رابط، فاصله باربرها، فاصله رابط‌ها و غیره دارای وابستگی است.

مشخصات گریتینگ: این محصولات از قسمت‌های متفاوتی تشکیل می‌شوند. هر قسمت وظیفه خاصی را بر عهده داشته و رعایت تمامی استانداردها الزامی می‌باشد.

تسمه باربر:

تسمه مهم‌ترین قسمت شبکه بوده و میزان مقاومت، کشش و باربری شبکه گریتینگ به آنها وابستگی دارد. اصولاً از تسمه‌های ماشین‌کار استفاده می‌شود. اما باز هم بر طبق این که گریتینگ چه استفاده‌ای دارد و بر اساس درخواست متقاضی آن محل نصب نوع تسمه‌ها تفاوت دارد. قبل از خرید گریتینگ لازم است بدانید که میزان توانایی و تحمل این محصول به مشخصاتی مانند ضخامت، ارتفاع و طول تسمه مرتبط است. به صورتی که با ضخامت و ارتفاع رابطه مستقیم دارد و با طول تسمه ارتباط معکوس دارد.

رابط:

از تسمه و میلگرد رابط‌هایی تهیه می‌گردد که کاربر اصلی آنها ممانعت از خراب شدن شکل هندسی شبکه می‌باشد. رابط و تسمه به طور عمودی به همدیگر وصل می‌شوند. لازم به ذکر است که وظیفه رابط فقط برقراری استحکام و شکل هندسی گریتینگ می‌باشد. و در حقیقت وزنی به آن وارد نمی‌شود. ضخامت و فاصله میان آنها تأثیری در میزان مقاومت شبکه ندارد و تنها عبور و مرور را آسان می‌کند.

برای مثال در مکان‌های پر رفت و آمد فاصله میان رابط‌ها بسیار کم می‌باشد. تا مشکل گیر کردن پاشنه کفش در شبکه رخ ندهد. کاهش فاصله رابط‌ها امکان دارد سبب بروز مشکلات جوش گردد. به همین جهت در این شرایط از دستگاه‌های مخصوصی برای جوش دهی استفاده می‌شود.

ساختار گریتینگ مثل عرشه فولادی می‌باشد. و از چندین مقطع فولادی دیگر تولید می‌شود. در نتیجه قیمت این محصول نیز مانند قیمت عرشه فولادی به هزینه نهایی مقاطع فولادی تشکیل دهنده آن بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت میلگرد به طور مستقیم بر نرخ گریتینگ اثر گذار است.

نگهدارنده:

نگهدارنده‌ها وظیفه ثابت نگه داشت تسمه‌ها را بر عهده دارند و در توان باربری شبکه تأثیر نمی‌گذارند. بلکه فقط روی ظاهر سازه تأثیرگذار می‌باشند. می‌توانند در انواع و اقسام گوناگون مانند میلگرد، تسمه و نیم تسمه مد نظر قرار گیرند.

چشمه:

منظور از چشمه یا مش‌بندی فاصله میان تسمه‌های باربر و رابط‌ها می‌باشد. هرچه فاصله میان تسمه‌های باربرها کمتر باشد. استحکام شبکه بالا خواهد رفت. البته در مشخص کردن این فواصل، مکانی که شبکه در آن قرار می‌گیرد و میزان استحکام نیز باید در نظر گرفته شود. مسئله‌ی دوم فاصله میان رابط‌ها می‌باشد که باید بیشتر از فاصله بین باربرها باشد. مش‌بندی در وزن گریتینگ اثرگذار می‌باشد. چشمه با دو عدد به طور w*z نمایش دهی می‌شود. منظور از اولین عدد، فاصله میان تسمه‌ها و منظور از عدد دوم فاصله رابط‌ها بر اساس میلی‌متر می‌باشد.

تسمه فولادی-قیمت تسمه فولادی-فروش تسمه فولاد-انواع تسمه فولادی-تسمه فابریک

کاربرد گریتینگ:

ابتدا باید به این نکته توجه نمود که این شبکه در چه مکانی و برای چه نیازی به کارگیری می‌شود.

  • تولید فیلتر جریان آب: یکی از کاربردهای شبکه این است که بعنوان فیلتر جریان آب با درپوش کانال‌های آب به کار گیری می‌شود.
  • کف پوش پله: در پله‌های اضطراری، پله کارخانه‌ها، ساختمان‌سازی و غیره استفاده می‌شود که علاوه بر استحکام سبب عبور نور نیز می‌شود.
  • تهویه هوا: این محصول در مکان‌هایی که به نور و استحکام بالایی نیاز می‌باشد مثل نورگیر، پوشش‌ها و تهویه هوا نیز به وفور پیدا می‌شود.
  • کف پوش مکان‌های عملیاتی: در جاهایی که عملیات ساختمانی صورت می‌گیرد. و عبور و مرور روی آن زیاد می‌باشد، می‌توان این توری را به کار برد.

انواع روش‌های تولید گریتینگ:

در دنیای امروز پانچ و برش قطعات به صورت سنتی و مدرن انجام می‌پذیرد. تفاوت این دو به شیوه‌ی اتصال تسمه به نگهدارنده باز می‌گردد. در قدیم و شیوه‌ی سنتی برای وصل کردن نگهدارنده و باربر از ایجاد شیار روی سطح استفاده می‌شد. و بعد از آن نگهدارنده‌ها در فضای مشخص جایگذاری می‌گشتند.

از معایب این شیوه می‌توان به ایجاد خطا در زمان وصل کردن تسمه به نگهدارنده و کاهش استحکام تسمه باربری اشاره نمود. همچنین اگر نیاز به گالوانیزه کردن گریتینگ در این شیوه داشته باشیم. به علت وجود شیار پوشش به درستی بر روی سطح محصول قرار نگرفته و باعث زنگ‌زدگی آن می‌شود.

یکی از شیوه‌هایی که امروزه به منظور ساخت گریتینگ به کار می‌رود، الکتروفورج می‌باشد. که نسبت به روش‌های قدیمی دارای توان بیشتر، استحکام بالاتر بوده. و تولید گریتینگ‌هایی با وزن کمتر را میسر می‌کند. در شیوه الکتروفورج کیفیت موارد اولیه بسیار مهم بوده و ضخامت و ابعاد قطعات باید کاملاً یکسان باشند. اما در شیوه سنتی چنین الزامی وجود ندارد.

معایب تولید گریتینگ به صورت سنتی:

  • نسبت به روش‌های جدید بازدهی کمتری دارد.
  • مرغوبیت و کیفیت روش‌های جدید نسبت به سنتی تا حدودی بهتر می‌باشد.
  • در روش سنتی هنگام پانچ کردن امکان دارد خطای انسانی رخ دهد.

جمع بندی:

با توجه به نکات مورد بیان در این مطلب، طول میلگردها. ضخامت تسمه و روش ساخت و موارد دیگر تأثیر زیادی بر کیفیت نهایی گریتینگ دارند.