فولاد ضد سایش-فولاد های مقاوم در برابر سایش-پدیده سایش

فولاد ضد سایش-استنلس استیل-هاردوکس-فولاد آتشخوار

فولاد ضد سایش-پیدایش آلیاژهای گوناگون مقاوم در برابر سایش، بدلیل تنوعی است که در پدیده های سایش وجود دارد. از نظر چقرمگی و مقاومت در برابر سایش.، میتوان آلیاژهای فوق الذکر را به گروه های. ، فولادهای کم آلیاژ پرلیتی و مارتنزیتی، فولادهای هادفیلد و چدنهای پر کم تقسیم بندی نمود. نکته مهم این است که هر آلیاژ مقاوم به سایشی نمیتواند کاربرد مناسبی. در برابر انواع سایش، تنها با شناخت دقیق نوع سایش و آگاهی داشتن. به خواص آلیاژ مورد نیاز امکان پذیر میباشد. برای نمونه فولادهای هادفیلد و فولادهای کم آلیاژ پرلیتی. و مارتنزیتی، هر دو در مقابل سایش از نوع کندگی مقاوم میباشند. ولی اگر شدت ضربه های وارده به سطح در حال سایش زیاد باشد. از فولادهای هادفیلد و اگر کم باشد از فولادهای کم آلیاژ پرلیتی و مارتنزیتی استفاده میگردد.

فولاد ضد سایش

فرآیند سایش (پدیده سایش)

یکی از اساسی ترین مشکلاتی که در صنعت با آن. مواجه بوده و رفع آن، داشتن اطلاعات کاربردی دقیقی را طلب میکند، پدیده ی سایش میباشد. لغزش یک ماده یا یک سطح روی سطح دیگر که در واقع. یک کار مکانیکی محسوب میشود، باعث کنده شدن ذرات موجود در سطح گشته و سایش سطحی را بوجود می آورد.

حال اگر قطعه مورد نظر برای مدت کوتاهی مثلا .دو هفته مورد استفاده قرار نگیرد، در اثر واکنش شیمیایی اکسیداسیون، سطح آن زنگ زده. و این زنگ زدگی بصورت یک فیلم نازک روی سطح را میپوشاند. که پس از استفاده مجدد از قطعه، سایشی که در اثر کار مکانیکی بوجود می آید، شدیدتر خواهد بود. اغلب فرآیندهای سایشی در اثر برش یا تراش بوجود می آیند. مثلا در اثر عملیات ماشینکاری، یک وسیله ساینده در سطح فلز فرو رفته و باعث کنده شدن ذرات سطح میگردد. براده هایی که از محل سایش بدست می آیند حافی ذرات بسیار ریزی هستند. که از قلم تراش در حین عملیات ماشینکاری جدا میشوند. جهت انجام پدیده ی سایش، لازم است سختی فلز ساینده. از فلز تحت سایش بیشتر باشد، در غیر اینصورت پدیده سایش شبیه خوردگی. و اکسیداسیون بوده و سایش ناچیزی بوجود خواهد آمد.

عوامل مؤثر بر سایش به دو دسته متالوژیکی. و کاربردی تقسیم میشوند که سختی، چقرمگی، ساختار میکروسکوپی. و ترکیب شیمیایی را از عوامل متالوژیکی، و نوع ساینده و مشخصات آن، سرعت، روش و نوع بارگذاری.را از عوامل کاربردی میتوان نام برد.

سایش توسط ساینده ها

سایش در اثر عوامل متعددی پیش می آید، لذا شناخت انواع سایش، انتخاب مقاوم ترین ماده. در مقابل آن را میسر میسازد.

سایشی که توسط ساینده ها صورت میگیرد یکی از انواع مهم آن بشمار می رود. که حدود 50 درصد کل سایش موجود در صنعت را ب خود اختصاص می دهد. حضور مواد ساینده فلزی و غیر فلزی و یا موادی که از محیط خارج اضافه میشوند. سبب بروز این نوع سایش میگردند. طبق نظریه سایش تحت تنش های پائین سایش تحت تنش های بالا و یا آسیاب کرد.

فولاد ضد سایش

سایش تحت تنش های پائین

این نوع سایش هنگامی اتفاق می افتد که مواد ساینده با آزادی روی سطح مورد نظر حرکت نمایند. در این حالت، تنشهای اعمال شده، توسط ذرات ساینده ی خرد نشده. و نیز میزان تغییر شکل روی سطح حد اقل بوده و تنها خراشهای سطحی دیده میشود. این نوع سایش در تجهیزات انتقال مواد جامد نظیر ناودانی ها، بونکرها، سرندهای ویبره ای و غیره مشاهده میگردد.

سایش تحت تنشهای بالا یا آسیاب کردن

این نوع سایش هنگامی اتفاق می افتند که دو سطح در حضور. ذرات ساینده ای که بین آنها قرار میگیرند، روی هم حرکت نموده. و یا بار از یک سطح به سطح دیگر اعمال شود. با اعمال شده نسبت به کل سطح، کم می باشد، اما تنش های موازی اعمال شده. بر ذرات بقدری بالاست که ذرات ساینده را خرد می نمایند. و در صورت پایین بودن استحکام تسلیم یا سختی سطوح، موجود تغییر شکل پلاستیک شده. و سبب بروز ترکهای ریز و خراش در سطوح میشود. این نوع سایش در صنعت سیمان نظیر آستر آسیاب های گلوله ای و گلوله های آسیاب مشاهده میگردد.

سایش در اثر کندگی

این نوع سایش هنگامی اتفاق می افتد که ذرات ساینده. نظیر کلوخه های ساینده با چنان ضربه ای به سطوح مورد نظر برخورد می نمایند. که ذرات درشت از سطوح سایشی کنده شده و در نتیجه شیارهای عمیقی روی سطوح بوجود می آید. این نوع سایش در خطوط انتقال کلوخه های بزرگ، خرد کننده های فکی و غیره مشاهده میگردد.

سایش در اثر ضربه

در این نوع سایش برخلاف سایش در اثر کندگی، عملی که عمدتاً سبب سایش میشود. بجای حرکت ذرات ساینده روی سطوح، ضربه های وارد شده توسط ذرات ساینده می باشد. به عبارتی دیگر تمایز این نوع سایش با سایش در اثر کندگی از جهت اعمال نیروهای ضربه ای بالاتر میباشد. مکانیزم عمل این نوع سایش بصورت ایجاد خطوطی در سطوح و نهایتاً کندگی در مقیاس میکروسکوپی میباشد. این نوع سایش در چکشهای خرد کننده ی سنگهای معدنی مشاهده میگردد.

فولاد ضد سایش-فولاد های مقاوم در برابر سایش-پدیده سایش
فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ی گرانبها در زمینه ی تأمین و توزیع و عرضه انواع ورق آلیاژی – انواع فولاد آلیاژی. با اشکال مختلف تولیدی.از جمله ورق- میلگرد – تسمه – پروفیل – میلگرد با استاندارد و گواهینامه های روز دنیا در سراسر ایران فعالیت مینماید.
صنعتگر گرامی از اینکه ما را جهت خرید فولاد آلیاژی مورد نیاز خویش انتخاب می نمایید سپاسگزاریم.
ارتباط با ما: 09122136675 – 02128423820
fooladrasuldalakan@gmail.com

برخی از محصولات ما شامل: ورق آلومینیوم – صفحه آلومینیوم – تسمه – میلگرد – شمش آلومینیوم. – تیتانیوم – ورق آجدار – ورق ضخامت بالا – ورق استحکام بالا- سردکار – گرمکار – فولاد آلیاژی.- فولاد آبراز – سوپر آلیاژ – اَبَر آلیاژ – نیکل – اینکونل – هسته لوی – هاست – مونل – ورق دریایی – ورق مخازن بخار – ضد سایش – ضد اسید – نبشی – ناودانی – پروفیل- mo40 – spk – ck45 – gla – m200 . – cmsk – x52 – لوله آلیاژی و…