روش جوشکاری سر به سر با گاز استیل و فشار (به طریق دستی)

روش جوشکاری سر به سر میلگرد با گاز استیل و فشار به طریقه دستی .در چند مرحله به قرار زیر انجام میشود.

روش جوشکاری

روش جوشکاری

1- آماده سازی میلگردها

2- قرار گیری میلگردها در یک امتداد توسط گیره نگهدارنده

3- حرارت دهی با شعله حاصل از احتراق گاز استیل در مشعلی شامل چند خروجی شعله جهت یکنواخت کردن حرارت. در کل سطح جانبی میلگردها.

4- اعمال فشار توسط جک هیدرولیکی و نهایتاً اتصال دو میلگرد.

روش جوشکاری سر به سر میلگرد با گاز استیل و فشار به طریقه دستی. در مقایسه با وصله پوششی دارای مزیت هایی به قرار زیر است.

صرفه جویی در مصرف میلگرد و کاهش پرت آرماتور در مقایسه با حالت وصله پوششی.

  • آرایش منظم آرماتورها و ایجاد فضای مناسب تر برای بتن ریزی در مقایسه با حالت وصله پوششی.
  • عامل ایجاد پیوستگی در وصله پوششی، بتن است ولی در این روش، عملگرد اتصال به بتن بستگی ندارد.

انجام جوشکاری سر به سر میلگرد به گاز استیل و فشار به طریقه دستی نیازمند دقت است. و باید توسط تیم آموزش دیده انجام شود.

1- این روش تحت شرایط زیر برای اتصال میلگرد (وصله جوشی) در سازه های بتن آرمه قابل استفاده است.

2- این روش جوش برای اتصال آرماتورهای گرم نورد شده از رده s300 و s400. مطابق استاندارد ملی ایران معتبر است.

3- لازم است بر مبنای استانداردهای بین المللی جوش نسبت به تهیه و تدوین WPS (دستورالعمل جوشکاری). و PQR (الزامات بازرسی، نظارت و کنترل کیفیت جوش) برای این روش اقدام شده و ضمن استقرار دستورالعمل جوشکاری WPS. مدارک فوق به تائید مراجع کنترل و بازرسی برسد.

4- استفاده از وصله آرماتورها با این روش باید در نقشه های سازه درج شود.

5- توصیه می شود در استفاده از این نوع وصله آرماتور. گره های جوش در مقاطع مختلف یک عضو توزیع شود. به نحوی که حداکثر پنجاه درصد میلگردها در یک مقطع عرضی عضو جوش شده باشند.

6- با توجه به افزایش قطر آرماتورها در ناحیه برآمدگی جوش. باید کنترل های لازم از بابت پوشش محافظ میلگرد (کاور میلگرد) بر اساس قطر افزایش یافته انجام شود.

7- کلیه جوشکارانی که اقدام به این نوع جوش می نمایند باید گواهی نامه تست ارزیابی کیفی جوشکاران. مطابق بخش یک استاندارد ISO 9606-1 و یا EN 287 را از مراجع معتبر صدور گواهی نامه دریافت نمایند.

8- دریافت گواهی نامه استاندارد ملی ایران به شماره 3834 با عنوان الزامات کیفیتی جوشکاری ذوبی مواد فلزی. برای روش جوشکاری سر به سر میلگرد با گاز استیل تحت فضار از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران الزامی می باشد.

9- پیمانکار جوش باید قبلاً گواهی نامه های معتبر پرسنل جوشکاری را به ناظرین و بازرسان جوش ارائه دهد.

10 – برای اجرای این نوع جوش، تمیزی آرماتورها ضروری است. استفاده از آرماتور دارای زنگ زدگی تا حدی که با فرچه سیمی، زنگ محل جوش پاک شود، مجاز می باشد.

11- لوازم و ماشین آلات جوشکاری شامل بخش حرارت دهنده، گیره میلگرد و دستگاه ایجاد فشار می باشد. مشخصات بخش حرارت دهنده باید مطابق استاندارد JIS 6801 باشد. دستگاه مولد فشار باید توان اعمال فشار حداقل 30 مگاپاسکال بر سطح مقطع میلگرد را دارا بوده. و در گیره نگهدارنده میلگرد تحت اعمال فشار هیچ گونه لغزش میلگرد، خمش و یا برون محوری پدید نیاید.

12- تا زمان استقرار استاندارد ملی ایران به شماره 3834 بر فرآیند اجرایی جوش. ارزیابی جوش سر به سر باید مطابق JIS Z3881 انجام شود.

13- در صورت وجود هرگونه تغییر شکل در انتهای آرماتورهایی که قرار است. جوش شوند، بخش مزبور باید بریده شده و سطح صاف و بدون اعوجاج حاصل شود.

14- هرگونه خمیر سیمان، روغن یا سایر آلودگی ها باید قبل از جوش به طریق مناسب برداشته شود.

15- برش و آماده سازی انتهای میلگردها باید صاف و عمود بر محور میلگرد باشد. و ترجیحاً دستگاه برش مخصوص با فرز الماسه استفاده شود.

16- انجام برش و اجرای جوش باید همزمان انجام شود.

17- اجرای جوش در شرایط باد شدید و بارش برف و باران ممنوع است. مگر با تائید بازرسین جوش و به شرط اجرای پوشش محافظ روی محیط جوشکاری.

18- در صورت بروز شعله غیر عادی در خلال جوشکاری. قطعه جوش شده باید بریده و صرفنظر شده و جوشکاری مجدد انجام شود.

19 – ضوابط مهم کنترلی توسط ناظران و بازرسان جوش

  • برای کلیه جوش ها باید بازرسی عینی انجام شود.
  • میزان انحراف بین محور طولی دو آرماتور بعد از جوش. نباید بیش از 20 درصد قطر آرماتور با اقطار متفاوت جوش شود. قطر کوچکتر ملاک است) باشد. در صورت تجاوز از این حد، باید بخش شامل جوش، بریده و مجدد جوش داده شود.
  • قطر ناحیه برآمده جوش نباید از 1/4 برابر قطر آرماتور. کمتر و طول ناحیه برآمده جوش نباید از 1/1 برابر قطر آرماتور، کمتر باشد.

  • صفحه جوش یا محل فصل مشترک دو آرماتور باید در مرکز برآمدگی جوش واقع شود. و تغییر محل این صفحه نسبت به رأس برآمدگی نباید از 20 درصد قطر آرماتورها بیشتر باشد. در صورت تجاوز از این حد، باید بخش شامل جوش، بریده و مجدد جوش داده شود.
  • درصورت بروز هر گونه تغییر شکل غیر منظم در ناحیه برآمده جوش. در اثر شکل گیری نامنظم مذاب یا وقوع ترک، باید ناحیه جوش، بریده شده. و جوش مجدد انجام شود.

  • در صورت بروز هر گونه خمیدگی مشهود. باید با مشورت دستگاه نظارت، با حرارت دهی مجدد رفع عیب شده و بازرسی صورت گیرد.
  • کنترل کیفیت در محل از طریق تست اولتراسونیک بر اساس JIS 3062. توسط بازرسان جوش متناسب با حجم جوشکاری باید انجام شود. برای هر میزان جوش در یک روز. اگر کمتر از 200 مورد باشد. و هر 200 مورد جوش که توسط یک اکیپ کاری انجام شود. باید 30 جوش با روش اولتراسونیک ارزیابی شود. و در این تعداد، تنها در صورتی که حداکثر یک اشکال در جوش وجود داشته باشد.

  • پس از اصلاح نقص قابل تایید است. در صورت بروز 2 اشکال یا بیشتر، باید کلبه جوش ها تست شود. و در ضمن عملیات جوشکاری تا بررسی و عیب یابی متوقف شود. اصلاح نقص در صورت تشخیص عیب در اولتراسونیک تنها با حذف جوش معیوب. و جوشکاری مجدد و یا اضافه نمودن میلگرد با قطر مشابه و طولی. که در دو سمت جوش به میزان طول گیرداری امتداد یافته، قابل قبول است.

روش جوشکاری

روش جوشکاری  سر به سر میلگرد

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.
صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی). مورد نیاز خویش انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
09122136675 – 02128423820
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com