رشد ترک خستگی در نمونه های استاندارد مخازن جداز ضخیم ساخته شده از فولاد A516

رشد ترک خستگی در نمونه های استاندارد مخازن جداز ضخیم ساخته شده از فولاد A516

رشد ترک نیمه بیضوی در دیواره مخازن استوانه ای جدار ضخیم مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اهمیت مسئله رشد ترک در مخازن استوانه ای تحت فشار. هدف، ارائه یک مدل سه بعدی عددی و تجربی. جهت رشد ترک خستگی و تخمین عمر خستگی مخازن تحت فشار می باشد. که با داشتن پارامترهای هندسی و فیزیکی مسئله میزان عمر خستگی این مخازن. را بطور دقیق تری نسبت به آزمون های استاندارد موجود به طور تجربی و عددی پیش بینی نمود. یک نمونه پر کاربرد از فولاد مخزن برای انجام آزمایشات تجربی مورد آنالیز قرار گرفته شد. خواص مکانیکی و پارامترهای خستگی فولاد مخزن به صورت تجربی تعیین گردید.

جهت تحلیل رشد ترک و بدست آوردن عمر خستگی از روش المان محدود. روابط مکانیک شکست و نرم افزار فرنک تری دی استفاده شد. در نهایت نتایج بدست آمده از آزمایشات تجربی و نتایج بدست آمده از نرم افزار مقایسه شد. و نشان داده شد که نمونه استاندارد جدید نتایج دقیق تری نسبت به نمونه های استاندارد موجود دارد.

رشد ترک خستگی یکی از با اهمیت ترین مسائل مکانیک شکست می باشد. عامل اصلی بسیاری از خرابی ها در مخازن تحت فشار که در صنعت نفت و گاز استفاده فراوانی دارند. وجود ترک در جداره مخازن است. این ترک ها ممکن است در اثر خوردگی. مراحل تولید ورق، جوشکاری و یا در هنگام نصب مخزن به وجود بیایند.در صنعت نفت و گاز با توجه به وجود مواد شیمیایی خطرناک. مواد قابل اشتعال و انفجار، افزایش میزان امنیت در سیستم های ذخیره سازی از اهمیت ویژه برخوردار است. با توجه به این مسئله تحقیقات بسیاری پیرامون مخازن استوانه ای تحت فشار انجام گردیده است. که بیشتر این موارد مربوط به بررسی رشد ترک در این مخازن میباشد. و نشان از اهمیت، این موضوع است. مرجع مقایسه جامعی پیرامون این تحقیقات ارائه می دهد.

بررسی رفتار رشد ترک با استفاده از قوانین و روابط مکانیک شکست الاستیک خطی تحت بارهای خستگی انجام می شود. برای تحلیل رشد ترک از روش المان محدود و نرم افزار تخصصی رشد ترک فرنک تری دی استفاده کردیم. سپس برای بدست آوردن عمر خستگی از رابطه پاریس استفاده شد.

در این رابطه da/dn تغییرات طول ترک نسبت به تعداد سکیل بارگذاری را بیان می کند. و کسب مقادیر ثابت C , M با استفاده از آزمایشات تجربی و رسم منحنی da/dn اندازه گیری می شود. بنابراین تغییرات ضریب شدت تنش

تعیین کننده سرعت رشد ترک خستگی می باشد. میزان تنش و فاکتور شدت تنش که در ایجاد ترک به وجود می آید. نسبت به دیگر موارد از اهمیت بیشتری برخوردار است. که با استفاده از روش های شبیه سازی عددی محاسبه می شود.

در آزمون تجربی همواره هندسته نمونه های استاندارد موجود به عنوان مبنای اندازه گیری داده های تجربی بوده. در این تحقیق داده های تجربی با استفاده از نمونه های استاندارد موجود و نمونه استاندارد تایید شده. ی جدید که از دقت بالاتری برخوردار است بدست آمد.

خواص مکانیکی

خواص مکانیکی شامل سختی، استحکام، مدول الاستیسیته و چقرمگی شکست، رفتار خستگی و خزشی خواصی هستند. که تعیین کننده ی خواص مکانیکی (کشش، ضربه، سختی سنجی و…) و آنالیز شیمیایی (متالوگرافی) به طور کامل برای فولاد مورد نظر انجام شد. رفتار مواد در برابر نیروهای وارده هستند. این خواص پیش از آنکه یک قطعه مورد استفاده قرار گیرد. بایستی به طور کامل بررسی شوند.

A516- ورق – A516 gr – A516 gr 60 – A516 gr 70- از رده ی ورقهای ساختمانی است. که با گریدهای 60,70 تولید میگردد. ورق A516 gr60 – A516 gr 70 کاربرد بسیاری در صنایع مخزن سازی. و ساخت دیگهای بخار دارد. ورقهای فولادی A516 دارای استحکام کششی بالا هستند .

که برای ساخت دیواره مخازن بصورت خم و عدسی بکار گرفته میشوند. ورقهای A516 با کیفیت های (گریدهای) دیگری بمانند. A516 gr65 , A516 gr55 (طبق استاندارد ایالات متحده آمریکا ASTM). نیز تولید میگردد. 

در واقع تفاوت کیفیتهای (گریدهای) مختلف ورق آتشخوار در تحمل فشار و دما. قابلیت عدسی شدن، تست کشش – تست ضربه است. کمپانیهای داخلی مخزن ساز.عمدتاً از ورقهای ساخت کشور ایران (فولاد مبارکه اصفهان) و ساخت کمپانیهای کشورهایی چون اوکراین،کره جنوبی و چین استفاده میکنند.

ورقهای A516 ساخت ایران و چین بدلیل کم بودن درصد منگنز موجود در ورقهای تولید شده توسط آنان. در رده های با کیفیت پایین تر قرار میگیرند. ورق A516-grفولاد کربنی است. که در آن از مقادیر ناچیزی مانند فسفر و گوگرد. و عناصری نظیر منگنز و سیلیسیون در بالاترین سطوح مجاز قرار دارد. بمنظور رسیدن به یک ورق فولاد کربنی مرغوب و با کیفیت، با خصوصیت خمش و عدسی شدن استفاده گردیده است.

رشد ترک خستگی در نمونه های استاندارد مخازن جداز ضخیم ساخته شده از فولاد A516

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.
صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی). مورد نیاز خویش انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
09122136675 – 02128423820
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com

#فولاد آلیاژی #ورق A283 #تیتانیوم #فولاد کم کربن #ورق سیاه #لوله درز دار #فولاد نرم #فولاد زنگ نزن #فولاد گرمکار 2714 #فولاد قالب پلاستیک #فولاد ضد سایش #فولاد A387 #داپلکس #نیکل #فولاد A285 #استیل 304 #استیل 4841 #فولاد تندبر #فولاد سمانته #GLA #فولاد P265 gh #فولاد P355nl2 #آلومینیوم #مانیسمان #سوپر آلیاژ #میلگرد نقره ای #میلگرد A1 #ورق هاردوکس #فولاد A36