استیل 309-میلگرد استیل 309- ورق استیل 309-فولاد نسوز-استنلس استیل-ورق استیل نسوز 309

ورق استیل 309 که به مقیاس 1.4828 هم معروف است گونه ای فولاد است که کاربرد در دمای بالا را دارد. این نوع ورق استیل به ورق استیل نسوز 309 معروف است.

استیل 309

استیل 309-میلگرد استیل 309- ورق استیل 309-فولاد نسوز-استنلس استیل-ورق استیل نسوز 309

میزان کروم و نیکل موجود در آن موجب مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی می شود. استقامت بالا در آن به اکسیداسیون و پشتیبانی قسمت بزرگی از استقامت در حرارت اتاق. یکی از اولویت های آن در مقابل ورق استیل 304 و ورق استیل 316 می باشد.

ورق استیل نسوز:

ورق استیل نسوز 309 یک گونه استیل آستنیتی است که برای به کارگیری در حالتی که به صورت پیوسته استقامت. در مقابل زنگ زدگی، گرمایش و استقامت در مقابل اکسیداسیون بیشتر از 1060 درجه سانتی گراد نیاز است، کاربرد خاصی دارد. این نوع استیل در وضعیت پی در پی در مقابل اکسیداسیون تا 1900 درجه فارنهایت استقامت می کند. و در وضعیت مکرر استقامت در مقابل اکسیداسیون را تا 1010 درجه سانتی گراد پایین می آورد.

به علت حضور کروم زیاد و نیکل کم ورق استیل 309 می تواند. در محیط گوگرد دار تا حداکثر 1000 درجه سانتی گراد به کار برده شوند. از سویی دیگر این آلیاژ برای به کار گیری در پیرامون های تحریک کننده تحت هیچ شرایطی پیشنهاد نمی شود. زیرا اساساً این نوع استیل تنها استقامت متوسطی را در مقابل جذب کربن عرضه می کند. گرید 309s نسخه کم کربن ورق استیل 309 است. که توانایی جوشکاری بیشتری در برابر فولاد ضد زنگ 309 دارد.

این آلیاژ از سری ورق استیل نگیر 300 می باشد که ورق استیل 304 شاخص ترین این مدل هاست.

آشنایی با ویژگی های ورق استیل 309

توانایی جوشکاری

ورق استیل 309 به علت بافت آستنیتی توانایی جوشکاری مطلوبی دارند و جوشکاری استقامتی انتخاب مناسبی برای استیل می باشد. ولی جوشکاری به شیوه اکسی استیلن برای این آلیاژ از این استیل پیشنهاد نمی شود. به شکل اجمالی می توان ذکر نمود که ورق استیل 309 می تواند از طریق بیشتر پروسه های جوش استاندارد من جمله SAW،MIG،TIG،SMAW،FCAW،PLASMA جوشکاری شود.

استقامت در برابر زنگ زدگی

یکی دیگر از ویژگی های ورق استیل 309 این است که از استقامت بسیار مطلوبی در مقابل زنگ زدگی برخوردار است. هم اینکه در محیط های اسیدی استقامت به زنگ زدگی خیلی مناسبی دارد. بنابراین برای محافظت و ترابری اسید سولفوریک، اسید سیتریک، اسید نیتریک، اسید استیک و… به کار می رود. ولی این نوع استیل برای پیرامون های مرطوب طراحی نشده است. مسلماً در قیاس با ورق استیل 304 در پیرامون های دریایی و آب های شور. استقامت به زنگ زدگی بیشتری از خود بر جای می گذارد.

این نوع آلیاژ استقامت خیلی بالایی نسبت به دما دارد و حرارت اکسید شدن و خوردگی در آنها تقریباً 1093 درجه سانتی گراد می باشد. در هنگامی که افت و خیز دمایی وجود دارد برای حرارت های بالاتر از 980 درجه سانتی گراد نبایستی به کار می رود.

توانایی شکل پذیری

از دیگر ویژگی ورق استیل 309 می توان به توانایی شکل پذیری، جاذبه و کنده کاری مطلوب آن اشاره نمود. اما در مجموع شکل پذیری این استیل نسبت به بیشتر استیل های سری 300 کمتر است. بنابراین به وسیله کنش های حرارتی آنیل قادر به پایین آوردن. شدت و افزایش شکل پذیری آن کمک به سزایی نمود.

بازپخت

این نوع استنلس استیل 309 در محدوده دمای 1038 الی 1121 درجه سانتی گراد گرما می دهند. و پس از آن فولاد را در آب به سرعت سرد (کوئنچ) می کند و به این پروسه بازپخت نام دارد.

سخت کاری

ورق استیل 309 توانایی سخت کاری به وسیله کنش حرارتی را ندارد. به این علت برای بالا بردن و ازدیاد سختی و استقامت در بعضی از حالات روی آن کار سرد صورت می گیرد.

آشنایی با کاربردهای ورق استیل 309

ورق استیل ضد زنگ 309 در صنایع و پروژه های متنوعی به کار می رود. این نوع استیل در مقابل ورق استیل 304 در محیط های دریایی مستحکم تر هستند. آنها به دلیل وجود محول های سولفیت استقامت بسیاری دارند. و برای کار کردن با اسیدهای نیتریک-سولفوریک، اسیدهای استیک، سیتریک، نیتریک و لاکتیک سودمند می باشد.

ورق استیل 309 به شکل 309s در آمریکا و 309E در اروپا به کار می رود. کروم و سیلیکون برای وضع استقامت در مقابل اکسیداسیون در حرارت های بالا به فولادهای زنگ نزن افزوده می شود. ورق استیل 309E شامل کروم کمتری نسبت به 309s است ولی افزون بر این حدوداً 75% سیلیکون زیادتر از آن دارد.

اضافه نمودن نیکل، نیتروژن و کربن سبب ایجاد استقامت بسیار در مقابل خزش می شوند. 309E شامل نیکل اندک، نیتروژن و مقدار کربن بیشتری است. به علت مقدار بسیار کربن مقدار کشیدگی آن کمتر از 309s است. با فرقی که این دو گونه استیل در تلفیقاتشان دارند هر دو در دمای اتاق توانایی شکل پذیری و جوشکاری دارند.

موارد کاربرد

  • قطعات و بخش های کوره ها
  • ابزار آلات کمپانی کاغذ سازی
  • مجموعه هایی برای ایجاد انرژی
  • ساخت و بخش های مربوطه اگزوز خودرو
  • برای ساخت بخش های موتور جت و هواپیما
  • پاتیل های بخار
  • از دیگر کاربرد ورق استیل می توان به ابزار آلات پروسه های شیمیایی اشاره نمود.
  • المان های گرمایشی
  • در مبدل های گرمایشی به کار می رود
  • کاربرد آن در دیگر لوازم ترابری به دمای بسیار

میلگرد استیل 309

میلگرد استیل در واقع همان شمش آلیاژ می باشد که برای مصارف خاصی مانند شفت استیل لوله غیر سایز استیل بکار می رود.

در بازار ایران شامل میلگرد استیل 304 – میلگرد استیل 316 – میلگرد استیل 201-میلگرد استیل 420 (میلگرد استیل بگیر) و… می باشد.

یکی از بهترین و ساده ترین راه های تشخیص میلگرد استیل بگیر از میلگرد استیل نگیر همراه داشتن یک آهنربا است که از وجود هر گونه اشتباه در فروش میلگرد استیل جلوگیری به عمل می آورد.

قیمت میلگرد استیل نسبت به دیگر متریال استیل در واحد کیلو ارزان تر است زیرا فرآیند آسانی دارد.

باید به این نکته توجه نمود که در برخی درخواست ها و… اصطلاحات میلگرد استیل به انگلیسی راد استیل (Steel Rod). و یا راد استنلس استیل ( Steel Rod Staniless) خطاب می شود. که منظور همان گرد استیل استیل (میلگرد استیل) می باشد.

میلگرد استیل با توجه به هزینۀ کم نگهداری، می تواند جهت جهت ایجاد محیطی پاکیزه و زیبا کاربرد مؤثری داشته باشد.

استیل نسوز 309 از دسته فولادهای نسوز یا استنلس استیل که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد نسوز 4828 شناخته می شود. با مشخصه X15CrNiSi-20-12 در میان فولادها شناخته می شود. همچنین این فولاد با نام فولاد نگیر 309 در میان فروشندگان فولاد معروف است.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. و با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
02128423820 – 09122136675– 09922704358
واتس آپ: 09122136675 – فکس: 02128423820
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com