آبکاری – روش پوشش دهی سطح-متالیزه کردن-پوشش دهی الکتریکی-پوشش دهی الکترولس

آبکاری یک روش پوشش دهی سطح است. که در آن یک فلز بر روی یک سطح رسانا پوشش د می شود. آبکاری برای صدها سال انجام می پذیرد. همچنین برای تکنولوژی مدرن اهمیت دارد.

آبکاری - روش پوشش دهی سطح-متالیزه کردن-پوشش دهی الکتریکی-پوشش دهی الکترولس

پوشش دهی برای تزئینات اشیاء، مهار خوردگی، بهبود دوام پذیری، سخت شدن. بهبود پوشیدگی، کاهش اصطکاک، بهبود چشبندگی رنگ، تغییر هدایت، بهبود بازتابی IR، محافظت در برابر تابش و دیگر اهداف از جمله مزایای آبکاری می باشند.

لایه نشانی رسوبات نازک، اشیای کوچک را به عنوان یک اتم می پوشاند. بنابراین استفاده از پوشش در فناوری نانو به کار می رود.

چندین روش آبکاری وجود دارد. در یک روش یک سطح جامد با یک ورق فلزی پوشش دهی میشود. و سپس برای اتصال آنها از گرما و فشار استفاده می شود. دیگر تکنیک های پوشش دهی عبارتند از: آبکاری، رسوب بخار تحت خلاء و لایه نشانی پاششی. به تازگی پوشش دهی اغلب با استفاده از مایعات اشاره دارد. متالیزه کردن به فلز پوشش بر روی اشیای غیر فلزی اشاره دارد. ضخامت این لایه نازک فلزی، به ندرت از 0.025 میلی متر و یا 25 میکرون تجاوز می کند.

تاریخچه

به احتمال زیاد اولین آبکاری در دوران امپراتوری اشکانی انجام شد. ویلهام کونیگ دستیار موزه ملی عراق در دهه 1930 تعدادی از اشیاء نقره. بسیار ظریف از عراق باستان را که با لایه های بسیار نازک طلا را پوشش می دادند مشاهده کرد بود. و گمانه زنی کرد که آنها آبکاری اند. او ایده خود را با اشاره به باتری احتمالی اشکانی (پیل بغداد). که در سال 1938 در نزدیکی کلان شهر تیسفون، پایتخت اشکانیان (150 قبل از میلاد مسیح- 223 میلادی). و ساسانیان (224 تا 650 بعد از میلاد). امپراتوری های ایران کشف شد، تأکید کرد. این که آیا این دستگاه در واقع یک باتری بوده است یا خیر و از آن برای چه چیزی استفاده می شود. هنوز مورد بحث محققان است.

پوشش دهی الکتریکی

در پوشش دهی الکتریکی، یک فلز یونی که با الکترونها تأمین می شود پوششی غیر یونی روی یک بستر ایجاد می کند. یک سیستم رایج شامل یک محلول شیمیایی با فرم یونی فلز، یک آند (مثبت شارژ هست) است. که ممکن است شامل فلزی که اندود هست (یک آند انحلال پذیر) یا یک آند نامحلول (معمولاً کربن، پلاتین، تیتانیوم، سرب یا فولاد). و در نهایت، یک کاتد (بار منفی) که در آن الکترونها برای تولید یک فیلم از فلز غیر یونی عرضه می شوند.

پوشش دهی الکترولس

پوشش دهی الکترولس، همچنین به عنوان پوشش شیمیایی یا کاتالیزوری به صورت شیمیایی نام دارد. یک روش پوشش دهی غیر گالوانیزه است که شامل چندین واکنش همزمان در یک محلول آبی است. که بدون استفاده از انرژی الکتریکی خارجی رخ می دهد. واکنش وقتی هیدروژن توسط عامل کاهش دهنده، معمولاً سدیم هیپو فسفیت یا تیواوره شود. و اکسیداسیون، بنابراین تولید بار منفی در سطح این قسمت انجام می شود. رایج ترین روش پوشش دهی الکترولس، پوشش دهی الکترولس نیکل می باشد. هرچند لایه های نقره، طلا و مس نیز می توانند به این شیوه اعمال شوند.

موارد خاص

پوشش دهی طلا

آبکاری طلا یک روش لایه نشانی یک لایه نازک طلا بر روی سطح شیشه یا فلز است که اغلب مس یا نقره است.

آبکاری طلا غالباً در صنایع الکترونیک استفاده می شود. و برای ارائه یک لایه هدایت الکتریکی مقاوم در برابر خوردگی بر روی مس می باشد. که معمولاً در اتصالات برق و تخته مدار چاپی استفاده می شود. با آبکاری مستقیم طلا بر روی مس، اتم های مس تمایل دارند. که به لایه طلا نفوذ کنند، و موجب تیره شدن سطح آن و تشکیل یک لایه اکسید سولفید می شود. بنابراین، یک لایه از فلز محافظ مناسب، معمولاً نیکل، باید روی بستر مس پوشش می شود. و یک ساندویج مس- نیکل طلا تولید شود.

فلزات و شیشه نیز ممکن است با طلا برای مقاصد زینتی پوشش شود. و با استفاده از تعدادی از فرآیندهای مختلف که معمولاً به عنوان آبکاری طلا نام دارد . در آبکاری طلا نیز آبکاری طلاهای دست دوم هم مرسوم هستند. به این صورت که وقتی طلاهای نو خود را بعد از سالها استفاده می کنند ممکن است. به دلیل برخورد طلاجات با عوامل بیرونی دچار خط و خش شوند. یا اینکه بر اثر برخورد با مواد شوینده یا مواد آرایشی کدر و مات شوند. در این صورت با آبکاری کردن طلاجات و زیورآلات خود می توانیم طلاجات خود را همانند روز اولشان براق نمود.

سنگ های قیمتی، پلاستیک و فیبر کربن برخی از مواد دیگر هستند. که می توانند با استفاده از تکنیک های پیشرفته پوشش شوند. بسترهایی که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند تقریباً بی حد و حصر هستند.

پوشش دهی نقره

در اولین روش پوشش دهی نقره ورق های نازک نقره به یک لایه یا هسته فلز پایه متصل بودند. اما در قرن نوزدهم روش های جدید تولید (از جمله آبکاری) معرفی شدند. فلز بریتانیا یک آلیاژ از قطع، آنتیموان و مس است که به عنوان یک فلز پایه برای پوشیده شدن با نقره طراحی شده است.

روش دیگری که می تواند برای پوشش دهی یک لایه نازک از نقره به اشیاء مانند شیشه استفاده شود. این است که Tollens reagent در یک لیوان قرار داده، گلوکر دکستروز را اضافه کنید و بطری را تکان دهید تا واکنش را ترویج کنید.

AgNO 3 + KOH → AgOH + KNO

3[AgOH + 2 NH 3 → [AG (NH 3)2]+ + [OH

[Ag (NH 3 ) 2+ [OH]  +آلدهید (معمولاً گلوکز / دکستروز) → Ag + 2 NH 3 + H 2 O

پوشش دهی مس

آبکاری مس فرآیند تشکیل الکترولیتی یک لایه مس بر روی سطح یک ماده است.

آبکاری روی

پوشش روی از اکسیداسیون فلز محافظت می نماید. با تشکیل یک مانع و با عمل به عنوان یک آنود قربانی آگر این مانع آسیب دیده باشد، جلوگیری می کند. اکسید روی یک غبار سفید است که (در مقایسه با اکسید آهن) باعث ایجاد ناپایداری سطح زیربخش نمی شود.

پوشش نیکل روی

پوشش نیکل روی یکی از بهترین پوشش های مقاوم در برابر خوردگی است. که با در دسترس قرار دادن بیش از 5 برابر حفاظت از پوشش روی معمولی و تا 1500 ساعت عملکرد آزمون اسپری نمک خنثی است. این پوشش ترکیبی از آلیاژ نیکل- روی (نیکل 10-15%) و برخی از تغییرات کرومات است. شایع ترین ترکیبات مخلوط شده شامل کرومات سه رنگی شش رنگی، سه یا سیاه سفید است.

برای محافظت از فولاد، چدن، برنج، مس و دیگر مواد، این پوشش اسیدی یک گزینه مناسب سازگار با محیط زیست است. کرومات هگزاگونال به وسیله EPA و OSHA به عنوان یک سرطان زا انسانی طبقه بندی شده اند.

پوشش دهی قلع

پوشش قلع به طور گسترده ای برای حفاظت از هر دو سطوح آهنی و غیر آهنی استفاده می شود. قلع یک فلز مفید برای صنعت پردازش مواد غذایی است زیرا غیر سمی و مقاوم در برابر خوردگی است. چگالی عالی قلع اجازه می دهد ورق فلز پایه پوشش داده شده. با قلع به شکل های مختلف بدون آسیب به لایه سطحی شکل دهی شود. این پوشش محافظتی را برای مس، نیکل و دیگر فلزات غیر آهنی فراهم می کند، اما نه برای فولاد.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. و با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
02128423820 – 09122136675– 09922704358
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com