ورق سیاه -قیمت ورق سیاه-فروش ورق سیاه-ورق st52-ورق st37-ورق ساختمانی

ورق سیاه – ورق نورد گرم – فولاد گرمکار-ورق مات-تختال

فروش فولاد نورد سرد-فروش فولاد نورد گرم-فروش فولاد نسوز-فروش فولاد ضد خوردگی-فروش فولاد کربنی -فروش فولاد زنگ نزن-فروش انواع استیل-(فروشگاه فولاد رسول دلاکان) ((ارتباط با واحد فروش 09122136675-02128423820))

ورق سیاه -قیمت ورق سیاه-فروش ورق سیاه-ورق st52-ورق st37-ورق ساختمانی

ورق سیاه-تعریف ورق سیاه و کاربرد آن در صنعت

نورد گرم یکی از روش های تولید ورق های فلزی با ضخامت کم می باشد. که به ورق تولیدی توسط این روش در نهایت ورق نورد گرم یا اطلاحاً ورق سیاه بیان می شود. علت استفاده از اصطلاح ورق سیاه برای محصول تولیدی با این روش این است که. به سبب ذوب اجزای تشکیل دهنده ورق در دمای بالا رنگ محصول تولیدی مات می گردد. و به همین علت از اصطلاح ورق سیاه برای نامگذاری استفاده گردیده است.

مراحل تولید ورق سیاه (ورق مات نورد گرم)

در این روش ابتدا تختال تولیدی در کوره پیشگرم با دمای بالا قرار می گیرد. پس از خروج تختال از کوره پیش گرم یک پوسته اکسید روی سطح تختال تشکیل می شود. به منظور بر طرف ساختن این پوسته اکسیدی عملیات پوسته شویی انجام گرفته. که تأثیر زیادی بر افت دمای سطح تختال دارد.

نورد خشن مرحله پس از پوسته شویی است. در این مرحله قطعه کار چندین مرتبه از بین غلتک ها عبور می کند. تا به تدریج به ابعاد مورد نظر برسد. در طی این فرآیند توزیع دمای بار تحت تأثیر چند عامل از جمله. انتقال حرارت به محیط و گرمای ناشی از تغییر شکل پلاستیک قرار می گیرد. و ضخامت تختال 15 تا 30 درصد کاهش می یابد.نورد خشن دارای 2 تا 3 فقسه است. پس از آخرین قفسه نورد خشن، ورق وارد مرحله نورد نهایی می گردد.

ضخامت ورق سیاه (ورق مات)

بار عبوری از میز انتقال به منظور تولید ورق به سمت قفسه های نورد نهایی ارسال می شود. این خط از 5 تا 7 قفسه متشکل است. که در آن ضخامت ورق سیاه به 108 تا 3 میلیمتر کاهش می یابد. با این حال ابعاد رایج ورق سیاه در بازار از 105 میلیمتر الی 100 میلیمتر تفاوت دارد. قیمت ورق سیاه موجود در بازار نیز با توجه به ضخامت و ابعاد و کیفیت ورق تولیدی تعیین می گردد. دمای ورق در خروج از نورد نهایی تا حدود 900 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

کاربرد ورق سیاه

کاربردهای ورق سیاه به طور کلی شامل ساختمان سازی،. تولید خودرو، کشتی سازی و صنایع سنگین،. تانک و مخازن خاص می باشد. همچنین این محصول تولیدی در دو نوع فابریک و رول فرم تولید می گردد.

ابعاد ورق سیاه

ابعاد ورق سیاه را می توان در دو حالت کلی فابریک و رول بررسی کرد. در حالت فابریک نسبت به سفارش مشتری میتوان ابعاد و اندازه های متفاوتی را تولید نمود. با این حال برخی از ابعاد در بازار رایج تر می باشند. ابعاد این محصول از 1000*2000 میلیمتر الی 2000*6000 میلیمتر در بازار می باشد.

استاندارد ورق سیاه

استاندارد رایج ورق سیاه به طور عمده ورق St37 می باشد.

کارخانه های تولید ورق سیاه

کارخانه های زیادی در تولید این محصول مشغول می باشند. که از مهمترین آنها می توان به ورق سیاه فولاد مبارکه،. فولاد کاویان، فولاد اکسین اهواز،. فولاد صبا و فولاد غرب اشاره نمود.

بررسی اجمالی نورد گرم در تولید وَرق سیاه

نورد فرآیند تغییر شکل پلاستیک فلزات به وسیله گذراندن آنها از بین غلتک ها. و یکی از مهمترین فرآیندهای شکل دهی فلزات است. بیش از 90 درصد از فولاد، آلومینیوم و مس تولیدی در سال 1985 حداقل یک بار. فرآیند نورد را تجربه کرده اند. تیرها و ستون های مورد استفاده در ساختمان ها، ریل های راه آهن و بدنه اتومبیل حاصل نورد فولادها. و بدن هواپیما محصول نورد آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم هستند. بسیاری از محصولات فلزی نیز در مراحل متفاوت شکل دهی ابتدا توسط فرآیند نورد. به یکی از محصولات واسطه تبدیل می شوند. و سپس طی فرآیندهای دیگر به محصول نهایی تبدیل می شوند.

بسیاری از ظروف آشپزخانه و قوطی های عدل بندی طی فرآیند کشش عمیق از ورقهای نوردی تهیه میشوند. همچنین سیم ها از کشش میله های نوردی تولید می شوند. در ایران بزرگترین واحد صنعتی مجتمع فولاد مبارکه با ظرفیت اسمی سالانه 8 میلیون تن تولید کننده محصولات فولادی تخت. از ضخامت 0018 تا 16 میلیمتر است.

در نخستین مرحله نورد شمش های ریخته گری شده توسط نورد گرم به شمشه و شمشال تبدیل می شوند. در ادامه توسطه نورد گرم صفحه، ورق، میلگرد، مفتول، لوله، ریل و یا مقاطع ساختمانی ایجاد میشود. برای تولید محصولاتی که در آن ها نیاز به کیفیت سطحی مناسب،. دقت ابعادی بالا و استحکام مکانیکی زیاد وجود دارد نظیر. ورق، تسمه و زرورق نورد سرد مورد استفاده قرار می گیرد.

شمشه اولین محصولی است که از شمش های ریخته گری تولید می شود. عرض شمشمه مساوی ضخامت آن است. اعمال کاهش بیشتر توسط نورد گرم به تولید شمشال منجر میشود. حد اقل سطح مقطع یک شمشال حدود 1.5 * 1.5 اینچ است. به شمش نورد گرمی که از سطح مقطع آن از 16 اینچ مربع بیشتر. و عرض آن دو برابر ضخامت آن باشد تختال بیان میشود. شمشه، شمشال و تختال به محصولات نیمه نهایی مرسوم اند. زیرا طی مراحل بعدی توسط سایر فرآیندها به محصولات دیگری شکل دهی میشوند.

از جمله سایر محصولات نورد صفحه و ورق سیاه می باشند. تفاوت صفحه و ورق در ضخامت آنها است. ضخامت صفحه معمولاً از 0025 اینچ بیشتر است. گرچه بسته به عرض آن استثناهایی نیز برای این محدودیت وجود دارد.ورق و تسمه محصولات نوردی هستند که ضخامت آنها کمتر از 0025 اینچنین است. همچنین عرض تسمه از 24 اینچ تجاوز نمی کند در حالی که ورق عرض بیشتری دارد.

فرآیند نورد تخت

هدف مکانیکی نورد تخت کاهش ضخامت قطعه کاری از ضخامت اولیه به ضخامت نهایی از پیش تعیین شده است. این کار در خط نورد توسط غلتک های کاری انجام میشود. که خلاف یکدیگر می چرخند و قطعه کاری را به داخل فضای بین غلتک ها می کشند.. و با اعمال نیرو مقدار کاهش ضخامت را ایجاد می کنند. در طول این فرآیند خواص مکانیکی ماده تغییر می کند. این تغییر همچنین موجب تغییر خواص متالوژیکی فلز می شد تا جایی که محصول مورد نظر ایجاد شود.

اجزای اصلی خط نورد گرم ورق عبارتند از.:

-کوره پیش گرم

در کوره پیش گرم تختال تا دمای حدود 1200-1250 درجه سانتیگراد گرم می شود. تا عناصر آلیاژی حل شده و عیوب ساختاری حاصل از ریخته گری حذف گردند. انتخاب دمای بهینه پیش گرم بسیار مهم است. تا هم از هزینه اضافی برای افزایش دمای بیش از حد جلوگیری شود. و هم تشکیل رسوب سختی که ناشی از دمای پیش گرم پایین است به حداقل برسد.

-قفسه های نورد خشن (نورد اولیه)

تختال ها پس از پیش گرم توسط فشار آب پوسته زدایی شده و وارد قفسه های خشن کار می شوند. تختال ها در چندین مرحله نورد تا حدود 75 درصد از ضخامت اولیه آنها کاسته میشود. در هر مرحله کاهش ضخامت موجب افزایش عرض ورق میشود. که توسط غلتک های عمودی کنترل می گردد.

سرعت غلتک های نور در مرحله خشن کار بین 1 تا 5 متر بر ثانیه. و قطر غلتک ها حدود 1000 میلیمتر است. خطوط نورد خشن تک قفسه ای یا چند قفسه ای هستند. و قفسه های نورد می توانند دو غلتکه یا چهار غلتکه باشند. دمای مرحله خشن کار معمولاً به اندازه ای زیاد است. که به تختال ها اجازه تبلور مجدد کامل را می دهد. بنابراین اغلب تأثیر قابل ملاحظه ای در ساختار دانه وجود ندارد. پس از این مرحله وَرق وارد جعبه کلاف شده و یا به صورت مستقیم وارد قفسه های نورد نهایی میشود.

-جعبه کلاف

جعبه کلاف در میز انتقال بین قفسه های خشن و نورد نهایی قرار دارد. هدف اصلی جعبه کلاف طول خط نورد است. مزایای دیگر جعبه کلاف عبارتند از: شکستن پوسته ها،. همگن سازی دمای وَرق که موجب ایجاد خواص مکانیکی یکنواخت در ورق میشود. و هم چنین افزایش ظرفیت تولید در انتهای میز انتقال ورق از حالت کلاف خارج میشود. و قبل از ورود به قفسه های نورد نهایی پوسته زدایی میشود.

-قفسه های نورد نهایی (ظریف کار)

خط نورد نهایی از پنج تا هفت قفسه نورد پشت سر هم تشکیل شده است. هنگامی که وَرق به دمای مناسب رسید وارد اولین قفسه نورد نهایی میشود. و به صورت پیوسته از سایر قفسه ها عبور می کند. سرعت ورق در این قفسه ها بین 10 الی 20 متر بر ثانیه است. و ضخامت ورق را بین 4 الی 1 میلیمتر. و یا کمتر کاهش می دهند. همانند قفسه های خشن کار، این قفسه ها هم معمولاً چهار غلتکه هستند. در ورود به خط نهایی دمای وَرق و در خروج از خط، دما و ضخامت ورق اندازه گیری میشود. در این مرحله ضخامت توسط سیستم خودکار کنترل ضخامت و دما توسط تغییر سرعت نورد کنترل میشود.

-واحد خنک کاری

هنگامی که وَرق ها از قفسه های نورد نهایی خارج شد،. تحت شرایط کنترل شده بر روی میز خنک کننده خنک می شود. هدف این مرحله، کاهش دمای وَرق از 850 درجه سانتیگراد. تا دمای مرحله کلاف پیچی یعنی حدود 850 درجه سانتیگراد است. به علاوه کنترل دقیق ریز ساختار در این مرحله مهم است. طول میز خنک کننده در حدود 150 تا 200 متر است. بعد از مرحله خنک کاری ورق در کلاف پیچ بصورت کلاف در می آید. و اجازه کاهش دما به آن می دهند. تا برای بارگیری مهیا گردد.

-کلاف پیچ

بعد از خروج از واحد خنک کاری دمای ورق اندازه گیری میشود و وَرق. در واحد کلاف پیچ به صورت کلاف در می آید.

پارامترهای خط نورد گرم

مقدار اصلی هر یک از قسمت های خط نورد گرم عبارت است از.:

پارامترهای کوره پیش گرم، دما و ریز ساختار تختال خروجی از کوره، مهمترین پارامترهای کوره پیش گرم محصوب میشوند.

مقدارهای قفسه های خشن کار: مشخصات هندسی،. دما و ریز ساختار مطلوب در گذر تختال از هر قفسه پارمترهای این بخش هستند.

پارامترهای قفسه های ظریف کار: پارامترهای اصلی طراحی قفسه های ظریف کار مشابه خشن کار است.

پارامترهای واحد خنک کاری: ریز ساختار ورق خروجی تنها پارامتر اصلی مد نظر در این بخش است. البته دمای خروجی نیز باید طی این مرحله به حد کافی کاهش بیابد. که تغییرات متالوژیکی پس از کلاف کردن اتفاق نیفتد.

سایر پارامترها عبارتند از.:

پارامترهای وابسته: ظرفیت قابل حصول کوره، نیروها، گشتاورها و … که به پارامترهای اصلی دارای وابستگی هستند. پارامترهای مربوط به غلتک های نورد، قطر و طول غلتک ها،. جنس غلتک ها، زبری سطح غلتک ها، چقرمگی و سختی غلتک ها.

پارامترهای مربوط به فلز نورد: ترکیت شیمیایی، اندازه دانه و رسوبات.