فولاد ضد سایش-استنلس استیل-هاردوکس-فولاد آتشخوار

ck45-Mo40-GLA-ورق مخازن بخار

ck45-Mo40-GLA-ورق مخازن بخار-مونل- هسته نیکل- نیکل اینکونل- ورق آلمینیوم گرید ۲ الی ۷۰۰۰- سوپر آلیاژ – تیتانیوم -هسته لوی– لوله مانیسمان. – لوله آتشخوار – لوله ژاپنی – x52 – ورق آتشخوار –ck45 – ck60 – st52 – st37 – hardox –. GLA ورق روسی – ورق اکراینی – ورق چینی – ورق نسوز اسپانیا. – ورق کلمبوس آفریقای جنوبی

جوشکاری غیر همجنس فولاد کربنی EN 10025 با فولاد زنگ نزن AISI 316L

جوشکاری غیر همجنس فولاد کربنی EN 10025 با فولاد زنگ نزن AISI 316L توسط جوشکاری همزنی اصطکاکی

در این پژوهش جوشکاری ورق‌های فولادی EN10025 و 316L به روش جوشکاری همزنی-اصطکاکی. مورد بررسی قرار گرفت و پارامترها توسط نرم‌افزار روش سطح پاسخ بهینه‌سازی شدند. جهت بررسی خواص مکانیکی و متالورژیکی اتصال، آزمایش‌های ریز سختی و آزمایش کشش و متالوگرافی. توسط میکروسکوپ نوری و الکترونی روبشی مجهز به سیستم آنالیز شیمیایی انجام. و مناطق مختلف شامل ناحیه همزده، مناطق متأثر از حرارت، فصل مشترک‌ها و ناحیه متأثر از حرارت و کار مکانیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بهینه‌سازی نشان داد.

که بهترین اتصال با بیشترین استحکام در سرعت چرخش 950 دور بر دقیقه، حرکت خطی 90 میلی‌متر بر دقیقه. و زاویه انحراف 3 درجه حاصل می‌شود. شکست در تمامی آزمایش‌های کشش از فلز پایه EN10025 سمت پیش رونده اتفاق افتاد و بیشترین استحکام با پارامترهای بهینه در 312MPa اتفاق می‌افتد. نتایج متالوگرافی نشان داد که اندازه دانه در ناحیه همزده 10 تا 20 برابر کاهش می‌یابد و باعث بهبود خواص مکانیکی اتصال می‌شود. همچنین نتایج آنالیز شیمیایی خطی و نتایج سختی بر روی نمونه مورد جوشکاری، با پارامترهای بهینه نشان از اختلاط نسبتاً مناسب در ناحیه همزده می‌باشد.

امروزه با توجه به پیشرفت‌های فراوان که در صنایع مختلف از جمله صنعت جوشکاری و اتصلات صنعتی صورت گرفته است. تحقیق و توسعه در این صنعت یک امر الزامی به نظر می‌رسد. فرایند جوشکاری همزنی یک روش اتصال دهی پیشرفته و نوین است که امروزه در صنایع مختلف. از جمله صنایع خودرو، صنایع هوایی، صنایع نظامی، صنایع ریلی و صنایع پتروشیمی و پالایشگاه به کارگیری می‌شود [1]. که در این میان به دلیل مزایای منحصر بفرد این فرایند در صنعت خودروسازی بطور وسیع مورد توجه می‌باشد [2].

جوشکاری همزنی-اصطکاکی به دلیل عدم ذوب قطعات مورد اتصال و عدم وجود مشکلات و عیوب موجود. در فرایندهای جوشکاری ذوبی، دارای ظاهر و کیفیت بسیار بالایی می‌باشد [3]. و در اتصالات فلزات غیر همجنس و فلزات غیر آهنی مورد توجه می‌باشد [4]. تحقیقات انجامی نشان می‌دهد که پارامترهای فرایند جوشکاری همزنی. نقش بسیار مهمی در کیفیت و خواص مکانیکی اتصال دارد [6,5,3,2]. که از جمله اثرگذارترین این پارامترها سرعت چرخش ابزار، سرعت پیش روی، زاویه انحراف، قطر پین. قطر شانه1 و پین، جهت چرخش ابزار، هندسه ابزار می‌باشد.

به عنوان مثال در اکثر مطالعات انجامی مشخص گردید با انتخاب پارامترهای جوشکاری همزنی در یک بازه محدودی. می‌توان اتصال قابل قبول و عاری از عیوبی ایجاد کرد. و انتخاب پارامترها خارج از این محدوده، خواص مکانیکی اتصال را به شدت کاهش می‌دهد [8,7]. همچنین ملاحظه گردید انتخاب و تنظیم پارامترها به طور قابل ملاحظه‌ای بستگی به ضخامت و جنس ورق‌های مورد اتصال دارد [10,9].

فولاد حرارت پذیر-فولاد حرارتی-فولاد ck45-فولاد mo40-فولاد سیکا-فولاد ck60

فولاد حرارت پذیر-فولاد حرارتی-فولاد ck45-فولاد mo40-فولاد سیکا-فولاد ck60

فولاد حرارت پذیر دسته‌ای از فولادهاست که در یک چرخه حرارتی و برودتی موسوم به عملیات حرارتی، تغییر خواص و فازی تهیه می‌شوند.

این در حالیست که هیچ نوع تغییری در ترکیب شیمیایی فولاد رخ اتفاق نمی‌افتد. بلکه سختی، شکل‌پذیری، چقرمگی قابلیت ماشین‌کاری آن افزایش می‌یابد. عملیات حرارتی به روش‌های مختلف انجام می‌شود. و در نتیجه هر یک از این فرآیندها، فولاد مورد حاصل را دارای درصد کربن بیشتری نسبت به سایر فولادها می‌نماید.

انواع فولاد حرارت پذیر

فولاد حرارت‌پذیر غیر آلیاژی

فولاد حرارت‌پذیر منگنزدار

فولاد حرارت‌پذیر کروم‌دار

فولاد حرارت پذیر کروم-مولیبدن‌دار

کاربرد:
فولاد حرارت‌پذیر، برتری‌هایی که در خواص مکانیکی نسبت به آلیاژ ساده به دست آورده است. می‌تواند برای کاربری‌هایی که نیاز به فولاد مستحکم‌تری دارند، مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال، صنایع خودروسازی بزرگترین مشتریان فولاد عملیات حرارتی‌پذیر هستند. بطور نمونه برای ساخت محورها، شفت‌ها، میل‌لنگ‌ها، قطعات دوار، قطعات دندانه‌دار بکارگیری می‌شود. در صنایع دیگری نیز از انواع فولاد عملیات حرارتی‌پذیر استفاده می‌شود.

مزایا
عملیات حرارتی می‌تواند مزایای متعددی مانند افزایش استحکام، بهبود مقاومت در برابر سایش و افزایش چقرمگی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، استحکام کششی فولاد عملیات حرارتی‌پذیر می‌تواند تا 50% افزایش یابد. این ویژگی، آن را برای کاربردهایی که در آن‌های استحکام ضروری است. مانند قطعات هوافضا و قطعات خودرو، ایده‌آل می‌کند. علاوه بر این، از عملیات حرارتی می‌توان برای بهبود مقاومت در برابر خستگی با تغییر ریز ساختار فلزات. از طریق فرآیندهای تمپر یا آنلینگ استفاده کرد.

فولاد mo40-فولاد ck45-فولاد ck60 جزو فولادهای حرارت پذیر معروف و پرکاربرد هستند.

پاتیل ریخته گری-انواع پاتیل انتقال مواد مذاب-فروش فولاد آلیاژی-قیمت فولاد آلیاژی

پاتیل ریخته گری-انواع پاتیل انتقال مواد مذاب-فروش فولاد آلیاژی-قیمت فولاد آلیاژی

پاتیل ظرفی است با پوشش نسوز که فلز گداخته از کوره در آن ریخته و به وسیلۀ آن به قالب‌ها منتقل می‌شود.

در ریخته‌گری پس از آنکه قالب‌ها کاملاً مستحکم شد و درجه حرارت پیش٬گرم هم به اندازه لازم رسید نوبت به مرحله بار ریزی است. تخلیۀ مذاب از کوره یا پاتیل در قالب را بار ریزی یا مذاب ریزی می‌نامند. مرسوم‌ترین روش بارریزی تخلیه ثقلی مذاب توسط پاتیل است. گاه نیروی ثقل برای پر کردن قالب کافی نیست و علاوه بر آن از نیروی گریز از مرکز هم استفاده می‌شود.

پاتیل‌های Ladles مخصوص ریخته‌گری دارای اندازه‌های متفاوتی است و از 20 کیلوگرم تا 3000 تن فلزات مذاب را می‌توانند در خود جای دهند. برای ریخته‌گری مواد غیر فلزی نیز از بوته‌های آهنگری Crucibles سرامیکی برای حمل مذاب استفاده می‌کنند و به این بوته‌های آهنگری پاتیل Ladle نیز می‌گویند.

انـــواع پـــاتـیـل
پاتیل انتقال دهنده: در بسیاری از کارخانجات ذوب فلز ابتدا فلز را در کوره‌هایی ذوب می‌کنند. و سپس آن را به کوره‌های مخصوص انتقال می‌دهند و دمای آن را روی مقدار خاصی تنظیم می‌کنند. و در آن دما نگه می‌دارند. برای انتقال مذاب فلزات از کوره‌ای به کوره‌ی دیگر از این نوع پاتیل استفاده می‌شود.

پاتیل درمان Treatment ladle: برای انجام برخی فرآیندهای مربوط به فلزات مذاب، از پاتیل‌های مخصوصی استفاده می‌شود. برای این منظور عناصر مختلف را در پاتیل درمان می‌ریزند و فلز مذاب را به آن می‌افزایند تا فرآیند انجام گردد.

پاتیل ریخته‌گری: از این پاتیل‌ها برای انتقال و ریختن فلزات در قالب ریخته‌گری استفاده می‌شود.

پاتیل‌ها اغلب برای اهداف خاصی مانند افزودن آلیاژ به فلز مذاب طراحی می‌شوند. پاتیل‌ها همچنین ممکن است دارای شاخه‌های مختلف باشند که در پایه قرار دارند. بنابراین گازهای بی اثر میتوانند از طریق پاتیل حباب زده شوند تا روش‌های آلیاژی یا عملیات فلزی را بهبود بخشند.

میکرو آلیاژ-فولاد فولاد میکرو آلیاژی (MA) یا فولاد کم آلیاژ با استحکام بالا (HSLA)

میکرو آلیاژ-فولاد فولاد میکرو آلیاژی (MA) یا فولاد کم آلیاژ با استحکام بالا (HSLA)

فولاد میکرو آلیاژی (Micro Alloy Steel) : فولاد میکرو آلیاژی دارای مقادیر کمی وانادیم، نیوبیم و/ یا تیتانیوم است. هر یک از آنها معمولاً کمتر از 0.10% و کل عناصر میکرو آلیاژی کمتر از 0.15% ترکیب شیمیایی فولاد را تشکیل می‌دهند. همچنین به عنوان فولادهای HSLA شناخته می‌شوند.

کاربرد
فولاد میکرو آلیاژی را می‌توان در صنایع و تجهیزات زیر استفاده کرد.

پل‌ها

اجزای سازه‌ای معلق

ساختمان‌ها

وسیله نقلیه/حمل ونقل

لوله و اتصالات

تجهیزات سنگین

ریل

سکوها و تجهیزات فراساحلی

کشتی‌سازی و شناورهای نیروی دریایی

مخازن تحت فشار

صنعت خودرو

خطوط لوله نفت و گاز

برخی از مزایای قابل توجه استفاده از فولادهای میکروآلیاژی عبارتند از:

نیاز به عملیات حرارتی و میزان حساسیت به ترک با معادل کربن کمتر (CE) به حداقل می‌رسد.

جوش‌پذیری و چقرمگی جوش با کاهش محتوای کربن بهبود می‌یابد.

وزن فولاد میکروآلیاژی حدود 25 درصد کمتر از فولاد کربنی نورد گرم با همان استحکام است.

با افزایش ظرفیت پمپاژ لوله داخلی باعث صرفه‌جویی در عملیات می‌شود.

هزینه‌های ساخت به دلیل صرفه‌جویی در وزن حمل و نقل و جابجایی کاهش ‌می‌یابد.

پروفیل z-کاربرد پروفیل زد -فروش فولاد ساختمانی-قیمت فولاد ساختمانی-ورق ساختمانی

پروفیل z-کاربرد پروفیل زد -فروش فولاد ساختمانی-قیمت فولاد ساختمانی-ورق ساختمانی

پروفیل z که به نام «پرلین زد» نیز معروف است. یکی از انواع مصالح ساختمانی است که شکلی مانند حرف انگلیسی Z دارد. پروفیل زد از انواع پروفیل‌های باز محسوب می‌شود.

پروفیل، یکی از انواع مصالح ساختمانی است که در یک طول معین، مقطعی کاملاً ثابت دارد. پروفیل‌ها به دو دسته‌ی کلی باز و بسته تقسیم می‌شوند. محصولاتی مانند ناودانی، نبشی، تیرآهن و میلگرد از انواع پروفیل باز هستند و محصولاتی مانند لوله و قوطی، جزء پروفیل‌های بسته محصوب می‌شوند.

پرلین زد، حاصل نورد گرم است و فرآیند تولیدی نسبتاً پیچیده دارد. نحوه‌ی ساخت پروفیل زد، بدین گونه است که:

در گام نخست، رول‌های فلزی وارد کارخانه می‌شوند و به سمت دستگاه برش سرازیر می‌گردند تا در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی برش بخورند.

در گام دوم، ورق‌های برش خورده، در دستگاه مخصوص ساخت پروفیل زد قرار می‌گیرند. در فرآیند شکل دهی، خم‌های متعددی در هر ورقه ایجاد می‌گردد (این خم‌ها در ضخامت یا اندازه اولیه‌ی ورق، هیچ اثری ندارد.)

در گام سوم، پروفیل از سمت دیگر دستگاه که مخصوص بررسی شکل و مقطع است، عبور می‌کند. تا در مقاطع متعدد تولید شود و به شکل زد درآید.

در آخر، هر کارخانه، متناسب با درخواست و نیاز مشتری، پروفیل‌های Z را پانچ می‌کند و چرخه‌ی تولید به پایان می‌رسد.

پروفیل‌های زد بر اساس نیاز خریدار، در اندازه و ابعاد متنوع، شخصی‌سازی می‌شوند و با یک گستره‌ی متفاوت از نظر ابعاد، به بازار عرضه می‌گردند. خریداران نیز براساس نیاز خویش، ابعاد متعددی را سفارش می‌دهند.
هر پیمانکاری براساس ابعاد ساختمان یا میزان باری که اسکلت ساختمان باید تحمل کند. به پروفیل خاصی نیاز دارد. محاسبه‌ی پروفیل مورد نیاز، از جمله مسئولیت‌های مهندس ساختمان است.

فروش فولاد آلیاژی-فولاد آلیاژی-قیمت فولاد آلیاژی-مقاطع آلیاژی-قیمت مقاطع آلیاژی

فروش فولاد آلیاژی-فولاد آلیاژی-قیمت فولاد آلیاژی-مقاطع آلیاژی-قیمت مقاطع آلیاژی

فولاد آلیاژی Alloy steel فولادی است که در ترکیب آن علاوه بر آهن و کربن. از یک یا چند عنصر دیگر مانند منگنز، نیکل، کروم، مولیبدن، وانادیم، سیلیسیوم و بور نیز بکارگیری می‌شود.

از دیگر عناصری که کمتر استفاده می‌شود. می‌توان به آلومینیوم، کبالت، مس، سریم، نیوبیوم، تیتانیوم، تنگستن، قلع، روی، سرب و زیرکونیوم اشاره کرد.

یکی از پرکاربردترین فلزات در سطح جهان فولاد است که به دلیل استحکام بالا، قیمت مناسب. و سازگاری با عناصر مختلف کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف هواپیماسازی، خودروسازی، نفت و پتروشیمی و… دارد. فولاد می‌تواند عناصر مختلف در طبیعت را جذب و ویژگی‌های منحصر به فرد جدیدی را حاصل آورد که به آنها فولادهای آلیاژی می‌گویند.

این نوع فولاد نسبت به فولادی که فقط از کربن تولید می‌شود؛ معمولاً در برابر نیروهای مکانیکی و حرارتی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

مزایای فولاد آلیاژی
افزایش سختی

افزایش چقرمگی

مقاومت به سایش و خوردگی

انواع فولاد آلیاژی بر اساس نوع عناصر
1- فولاد آلیاژی منگنزدار
2-فولاد آلیاژی نیکل‌دار
3-فولاد آلیاژی کروم‌دار
4-فولاد آلیاژی وانادیوم‌دار
5-فولاد آلیاژی کبالت‌دار
6-فولاد آلیاژی تنگستن‌دار
7-فولاد آلیاژی مولیبدن‌دار

فلز سبک-انواع فلز سبک-تعاریف فلز سبک-فروش مقاطع آلیاژی-قیمت مقاطع آلیاژی

فلز سبک-انواع فلز سبک-تعاریف فلز سبک-فروش مقاطع آلیاژی-قیمت مقاطع آلیاژی

فلز سبک معمولاً دارای وزن کمتری نسبت به فلزهای سنگین می‌باشد. به طور عمومی، فلزاتی مانند آلومینیوم، منیزیم، تیتانیوم و برنج به عنوان فلزهای سبک معروفند.

این فلزات به دلیل وزن کمتر، مقاومت به خوردگی و همچنین سبکی مناسب برای استفاده در صنایع مختلف مانند خودروسازی، هوافضا، الکترونیک و… بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چهار فلز سبک پر کاربرد در صنعت

آلومینیوم: یکی از پرکاربردترین فلزات سبک است که در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، بسته‌بندی، ساختمان‌سازی و… بکارگیری می‌شود.

منیزیم: این فلز به عنوان یکی از سبک‌ترین فلزات و همچنین با خواص مکانیکی بالا. مورد استفاده در بخش‌هایی مانند خودروسازی، هوافضا و الکترونی بکارگیری می‌شود.

تیتانیوم: یک فلز سبک با استحکام بالا که در صنایع هوافضا، پزشکی و لوازم و تجهیزات ورزشی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنج: این فلز با خواص ضدخوردگی و زیبایی مناسب در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی، لوله‌کشی، تولید آبگرمکن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فراوانی فلز سبک‌ در پوسته زمین
آلومینیوم فراوانترین فلز و سومین عنصر فراوان موجود در پوسته زمین است. منیزیم و تیتانیوم نیز به ترتیب هشتمین و نهمین عنصر فراوان در پوسته زمین هستند. برلیم نسبت به بسیاری از فلزات دیگر، کمیاب‌تر است و از لحاظ فراوانی در پوسته زمین، در رده‌ی 48 بین تمامی عناصر قرار می‌گیرد. در بین فلزات سازه‌ای، فلزات سبک آلومینیوم، منیزیم و تیتیانیوم به ترتیب اولین، سومین و چهارمین فلز فراوان در پوسته زمین هستند. همچنین منیزیم در آب دریا نیز فراوان است که به عنوان منبعی برای تهیه منیزیم به شمار می‌رود. آب دریا حدود 0.13 درصد منیزیم دارد.

تسمه آلیاژی-فروش تسمه آلیاژی-قیمت تسمه آلیاژی-قیمت مناسب تسمه آلیاژی-انواع تسمه

تسمه آلیاژی-فروش تسمه آلیاژی-قیمت تسمه آلیاژی-قیمت مناسب تسمه آلیاژی-انواع تسمه

تسمه آلیاژی یک نوع تسمه است که از آلیاژهای فلزی تولید می‌گردد. این تسمه‌ها از موادی مانند فولاد ضدزنگ،آلومینیوم، تیتانیوم و نیکل تشکیل شده‌اند. و به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی بالا، برای انتقال قدرت و حرکت در مکانیسم‌های مختلف استفاده می‌شوند. از جمله کاربردهای تسمه‌های آلیاژی می‌توان به استفاده در صنایع خودروسازی، صنایع معدنی، صنایع هوایی و صنایع نظامی اشاره نمود.

به تعریفی دیگر تسمه آلیاژی در واقع برشی از سطح مقطع فلز می‌باشد. تسمه‌ها به دسته‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و کاربردهای متعددی دارند. از جمله انواع تسمه‌ها شامل: تسمه‌های پلاستیکی، تسمه نخی، تسمه آلیاژی، تسمه آهنی، تسمه استیل می‌باشد.

تسمه آلیاژی به این صورت تولید می‌شود که از ورقی که ساخت کارخانه است و هنوز به صورت رول نشده باشد. تسمه‌ها را تولید می‌کنند. و این نکته بسیار مهمی می‌باشد. که حتماً باید ورق به صورتی باشد که هنوز رول نشده باشد. زیرا در صورتی که ورق رول باشد نمی‌توان از آن تسمه‌آلیاژی تولید کرد. پس از آنکه ورقه‌ها در درون کارخانه‌ها تولید شدند این ورقه‌ها را برش می‌دهند و تسمه‌آلیاژی را تولید می‌کنند. این عمل معمولاْ در کارخانه اصلی انجام می‌شود.

تسمه آلیاژی از برش‌های یکسان از انواع ورق نسبت به کاربرد مورد نیاز تولید می‌شود. تسمه آلیاژی معمولاْ به دو روش نورد گرم و ماشین‌کاری تولید می‌شود. که عبارت است از تسمه‌های نوردی به صورت برش از ورق و با اندازه‌های طولی متفاوت و تسمه‌های ماشین‌کاری. بسیار خوش تراش و به صورت شاخه‌های منظم و صاف از تسمه‌آلیاژی برای ساخت قطعات مشخص. بسته‌بندی بارهای سنگین که بیش از هر خصوصیت دیگری مقاومت و استحکام بالا مورد نیاز است استفاده می‌شود. تسمه‌های فلزی در صنوف و صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند.

انواع پر کاربرد تسمه‌های آلیاژی در ایران شامل گریدهای زیر می‌باشد.

تسمه st52-تسمه st37-تسمه Ck45-تسمه MO40-تسمه Ck60-تسمه ck75-تسمه SPK- تسمه آموتیت

قیمت فولاد آلیاژی-فولاد آلیاژی-فروش فولاد آلیاژی-انواع فولاد آلیاژی-ورق آلیاژی-steel

قیمت فولاد آلیاژی-فولاد آلیاژی-فروش فولاد آلیاژی-انواع فولاد آلیاژی-ورق آلیاژی-steel

فولاد آلیاژی Alloy steel فولادی است که در ترکیب آن علاوه بر آهن و کربن. از یک یا چند عنصر دیگر مانند منگنز، نیکل، کروم، مولیبدن، وانادیم، سیلیسیوم و بور نیز بکارگیری می‌شود.

از دیگر عناصری که کمتر استفاده می‌شود. می‌توان به آلومینیوم، کبالت، مس، سریم، نیوبیوم، تیتانیوم، تنگستن، قلع، روی، سرب و زیرکونیوم اشاره کرد.

یکی از پرکاربردترین فلزات در سطح جهان فولاد است که به دلیل استحکام بالا، قیمت مناسب. و سازگاری با عناصر مختلف کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف هواپیماسازی، خودروسازی، نفت و پتروشیمی و… دارد. فولاد می‌تواند عناصر مختلف در طبیعت را جذب و ویژگی‌های منحصر به فرد جدیدی را حاصل آورد که به آنها فولادهای آلیاژی می‌گویند.

این نوع فولاد نسبت به فولادی که فقط از کربن تولید می‌شود؛ معمولاً در برابر نیروهای مکانیکی و حرارتی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

مزایای فولاد آلیاژی
افزایش سختی

افزایش چقرمگی

مقاومت به سایش و خوردگی

انواع فولاد آلیاژی بر اساس نوع عناصر
1- فولاد آلیاژی منگنزدار
2-فولاد آلیاژی نیکل‌دار
3-فولاد آلیاژی کروم‌دار
4-فولاد آلیاژی وانادیوم‌دار
5-فولاد آلیاژی کبالت‌دار
6-فولاد آلیاژی تنگستن‌دار
7-فولاد آلیاژی مولیبدن‌دار

میکرو آلیاژ API X65-بررسی اثر ترکیب شیمیایی بر خواص مکانیکی فولاد X65

میکرو آلیاژ API X65-بررسی اثر ترکیب شیمیایی بر خواص مکانیکی فولاد X65

فولادهای میکروآلیاژی یا به عبارت دیگر فولادهای استحکام بالا کم آلیاژی (HSLA) در طی نیم قرن گذشته گسترش یافته‌اند. و به طور گسترده در کاربردهایی نظیر کشتی‌سازی و ساخت لوله‌های قطور خطوط انتقال نفت و گاز به کار می‌روند. این فولادها اصولاً همان فولادهای کربن-منگنزی هستند. که با افزودن مقادیر کم عناصر میکروآلیاژی، استحکام آنها افزون گردید [1,2]. مشخصات آن دسته از این فولادها که در ساخت لوله‌های انتقال گاز و نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند. توسط مؤسسه نفت آمریکا (American Petroleum Institute) API ، استاندارد شده است [3].

مقاومت تسلیم بالا، ازدیاد طول نسبی بالا، قابلیت جوش‌پذیری بالا و چقرمگی بالا و دمای انتقال شکست نرم. به شکست ترد پایین از ویژگی‌های اصلی این فولادها است [3,4]. ریزساختار این فولادها ممکن است فریت- پرلیتی یا فریت سوزنی – باینتی باشد.

که ساختار اخیر به دلیل ترکیب بهتر استحکام و چقرمگی ارجحیت دارد [5-7]. در این فولادها دستیابی به ریزساختار و خواص مکانیکی مطلوب با ترکیب مناسب عناصر میکروآلیاژی و عملیات ترمومکانیکی میسر است [8-10]. موفقیت فرآیند و ترکیب صحیح عناصر مدنظر قرار دارد را می‌توان با آنالیز شیمیایی (قابلیت جوش‌پذیری). انجام آزمون کشش (استحکام و ازدیاد طول نسبی) و انجام آزمون ضربه شارپی و آزمون وزنه سقوطی مطابق استاندارد APL 5L ارزیابی کرد [3,4].

در این فولادها به منظور بهبود قابلیت جوشکاری، درصد کربن، معمولاً پایین نگه داشته می‌شود. (کمتر از 0/1 درصد وزنی) و اثر کاهش استحکام ناشی از کاهش کربن با افزودن منگنز (معمولاً بین 1/4 تا 1/9 درصد وزنی). و مقادیر جزیی عناصر میکروآلیاژی نظیر Al,V,Ti,Nb جبران می‌شود. عناصر میکروآلیاژی با ریزدانه کردن فولاد منجر به افزایش همزمان استحکام و چقرمگی می‌شوند [1,2,11].