مقاوم سازی فولاد با FRP-مقاوم سازی مخازن فولادی با اف آرپی-فولاد آلیاژی مخزنسازی

فلز فولاد از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل قابلیت و کاربردهای منحصر به فرد، بسیار کاربرد پسند است.

فروش فولاد نورد سرد-فروش فولاد نورد گرم-فروش فولاد نسوز-فروش فولاد ضد خوردگی-فروش فولاد کربنی -فروش فولاد زنگ نزن-فروش انواع استیل-(فروشگاه فولاد رسول دلاکان) ((ارتباط با واحد فروش 09122136675-02128423820))

مقاوم سازی فولاد با FRP-مقاوم سازی مخازن فولادی با اف آرپی-فولاد آلیاژی مخزنسازی

از فولاد در ساخت مخازن نفت و گاز استفاده می‌شود. ورق‌های فولاد مخازن به دلیل اینکه در معرض آسیب‌هایی همچون، خوردگی، کمانش، خستگی و… است. باید در زمینه تقویت و مقاوم‌سازی مخازن فولادی با FRP تلاش کرد تا کارایی این مخزن‌ها افزایش یابد.

از مخازن بتنی، فایبرگلاس و فولادی در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود. محتوای این نوع مخازن اعم است از آب، فاضلاب، روغن و مواد شیمیایی که اگر در محیطی نامطلوب نگهداری شود. باعث خوردگی شده و از طول عمر مخازن کاسته می‌شود. به همین خاطر خراب می‌شود و توانایی نگهداری محتواهای حیاتی را ندارد. جالب است بدانید قبل از مقاوم‌سازی مخازن می‌توان عملیات تست FRP را انجام دهید.

الیاف کربنی یا شیشه‌ایی اف ار پی اشباع می‌گردد با رزین اپوکسی را می‌توان جهت مقاوم‌سازی بر روی سطوح خارجی مخازن استفاده کرد. مهندسان اجرایی، مقدار الیاف FRP مورد نیاز را محاسبه کرده و به کارفرما ارائه می‌دهند. دقت داشته باشید هنگام روش اجرای FRP در پایه‌های مخازن به لایه‌های اف آر پی بیشتری نیاز می‌باشد.

و با توجه به بالا رفتن مخزن تعداد الیاف مورد نیاز کمتر می‌شود. در زمانی که الیاف پلیمری اف آر پی را درون مخزن اعمال می‌کنید. مانند عایق رطوبتی عمل کرده که در برابر فولاد و مواد شیمیایی مقاوم است. به همین سبب میزان آسیب دیدگی به مخزن و خوردگی را تا حد امکان کاهش می‌دهد.

بسیاری از سازه‌ها مانند مخزن‌های آب، نفت یا گاز استوانه‌ای شکل هستند. به دیوارهای این مخازن فشار هیدرواستاتیک که ناشی از سیالات و تنش‌های حلقوی است وارد می‌شود. در پایه مخزن مقدار این تنش‌ها به حداکثر رسیده که با افزایش ارتفاع کاهش پیدا می‌کند. خوردگی باعث کاهش سطح مقطع المان‌های تقویت کننده در مخزن‌های بتنی و یا کم شدن ضخامت دیواره‌های سازه فولادی می‌شود.

طبق نظریه مهندسان نتیجه‌گیری گردید که مخازن آب با مصالح فولادی در حال حاضر نیاز به مقاوم‌سازی و تقویت دارد. در واقع پس از مدتی خستگی میلگرد‌ها باعث کاهش عمر و مقاومت مخازن شده است. به همین سبب باعث از دست رفتن سرمایه‌های حیاتی همچون نفت، گاز و… می‌شود. بنابراین مقاوم‌سازی مخازن فولادی با اف آر پی لازم است.

همین امر باعث افزایش برخورد و تنش‌های محیطی شده و باید در کسری از زمان به تعمیر، تقویت و مقاوم‌سازی مخازن فولادی پرداخت. به طور مثال اگر مخازن فولادی که حاوی مواد اشتعال‌زا، شیمیایی و خطرناک باشند. تعمیرات مخزن‌های فولادی به روش جوش دهی ورق‌های فولادی اصلاً توصیه نمی‌شود. و تا حد امکان بپرهیزید چون ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به بار آید.

هدف از مقاوم‌سازی و تقویت مخازن فولادی عبارت است از:

  • کنترل ترک
  • افزایش مقاومت مخزن
  • افزایش مقاومت برشی
  • افزایش طول عمر مخزن
  • مقاوم‌سازی در برابر خوردگی
  • آب‌بندی و عایق نمودن مخازن فولادی
  • مقاوم‌سازی در برابر حملات مواد شیمیایی

مخزن‌های فولادی به دلیل کاربرد زیادی که در مجتمع‌های پالایشگاهی و… دارد. اگر توسط خوردگی، بلایای طبیعی، شکستگی ویا… دچار آسیب شود. مشکلات بسیاری به وجود می‌آید. به همین علت مقاوم‌سازی و پوشش‌ دهی مخزن‌های فولادی از اهمیت بسیار برخوردار است. یکی از دلایلی که ممکن است سازه‌های فولادی دچار آسیب شود زلزله است.

برخی از اشکال شکست عبارتند از:

1-شکستگی سقف

2-بلندشدگی

3-کمانش الاستیک به دلیل فشار پایین در قسمت بالایی مخزن فولادی

4-کمانش الاستیک دیواره مخزن (کمانش الماسی)

5-کمانش الاستیک پلاستیک دیواره مخزن (کمانش پا فیلی)

جالب است بدانید بیشترین شکل تخریب و آسیب دیدگی به مخازن فولادی کمانش پافیلی و کمانش الماسی است.

روش‌های کاهش بار هزینه و مدیریت مالی پروژه عبارتند از

انتخاب راه و روش درست

مقاوم سازی و پوشش دهی مخازن

رعایت نکات فنی و مهندسی

به زبان ساده‌تر یعنی هر مهندسی که متخصص مقاوم‌سازی و تقویت مخازن فولادی است. باید راهکارهای درستی در جهت جلوگیری از آسیب دیدگی به مخازن در نظر بگیرد. همچنین باید با در نظر گرفتن جنبه اقتصادی وسایل، تعمیراتی را برای پیشگیری از آسیب دیدگی به مخازن در عین کارایی بهینه معرفی کند.

برای تعمیر، تقویت، پوشش دهی، محافظت و مقاومت مخازن در برابر آسیب‌ها و بلایای طبیعی، مالکین و مجزیان راهکارهای مختلفی پیش رو دارند. تعمیرات و تقویت‌های جزئی و کلی مخزن‌های فولادی، زمان بسیار عدم سرویس دهی، قطعات گران و نیروی انسانی زیادی را تحمیل می‌کند.

کامپوزیت‌ها برخلاف مصالح فلزی دچار خوردگی و ضربه نشده و به عنوان یک راه حل طولانی مدت به حساب می‌آید. کامپوزیت‌های پلیمری دارای مقاومت بالا و پایداری زیاد است. به همین سبب از آن می‌توان در شرایطی با دمای حداکثر 120 درجه سلسیوس و فشار بیش از Psi 200 استفاده و بهره‌برداری کرد.

همچنین با پیشرفت علم و به روز بودن مقاوم‌سازی به کمک روشی نوین. می‌توان با استفاده از لایه‌های کامپوزیت پلیمری در کمترین زمان با حداقل هزینه و با اجرای روش‌های سنتی و قدیمی. عملیات تعمیرات مخازن، تقویت و مقاوم‌سازی، تعویض کف مخزن، تعمیر نقاط نشتی و یا نوسازی کل مخزن را انجام داد.

مقاوم سازی فولاد -ورق آلیاژی-فروش ورق آلیاژی-ورق A283-ورق a516-ورق a36-ورق آلیاژی

الیاف اف آر پی چیست؟

به نوعی از فیبرهای پلیمری مقاومی که جهت ترمیم، مقاوم‌سازی، پوشش دهی و بهینه‌سازی انواع سازه‌ها استفاده می‌شود. همچنین از این نوع الیاف می‌توان در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی. تأسیسات سنگین، سازه‌های آبی سد، سیلوها، جاده‌های ریلی، پل‌ها و سطوحی مانند تیرها، ستون، شناژها، فونداسیون و… استفاده کرد.

انواع الیاف اف آر پی FRP

  • الیاف کربن (Carbon Fiber)
  • الیاف شیشه‌ای (Glass Fiber)
  • الیاف آرامیدی (Aramid Fiber)
  • الیاف بازالت BFRP

مقاوم‌سازی با استفاده از الیاف پلیمری اف آر پی یکی از بهترین روش‌ها جهت تقویت و تعمیر مخازن به شمار می‌رود. این نوع مقاوم‌سازی جایگزینی مناسب برای روش‌های قدیمی زره‌پوش کردن فولادی یا بتنی شده است. به همین خاطر بسیاری از صنعت‌گران به این نوع روش مقاوم‌سازی روی آورده‌اند.

FRP نوعی الیاف کامپوزیتی است که از دو بخش جداگانه الیاف و ماتریس متشکل است. همچنین این محصول به عنوان مصالح مؤثر جهت تقویت و تعمیر سازه‌ها در معرض خطرات لرزه‌ای و… قابل استفاده است.

یکی از ویژگی‌های بسیار منحصر به فرد این الیاف‌ها این است. که رفتار تنش و کرنش هر سه مدل اف آر پی همانند یکدیگر بوده و حتی روش ساخت تمام مدل‌ها یکسان است. برای مقاوم‌سازی مخازن فولادی قبل از شروع عملیات باید الیاف اف آر پی را بررسی و ارزیابی کرده. که متوجه شوید آیا الیاف انتخابی مناسب این نوع مخزن‌ها هست یا خیر.

برای استفاده از الیاف پلیمری اف آر پی در پروژه‌های خاص چه بررسی‌هایی لازم است؟

صنعت‌گران جهت تقویت مخازن خاص و اجرای پروژه‌های متفاوت نیاز به ارزیابی وضعیت موجود سازه‌ها. در ارتباط با ظرفیت باربری، شناسایی نواقص و عوامل آنها و شرایط سطوح بتن نیاز دارند. لازم به ذکر است به دلیل کاهش تأثیر یا از بین رفتن PRP. که به از هم‌پاشیدگی عضو تحت تأثیر بارهای ثقلی منجر نشود، توصیه می‌شود. افزایش ظرفیت باربری اعضای تقویتی با استفاده از الیاف FRP محدود شود.

مزایای مقاوم‌سازی فولادی با استفاده از الیاف اف آر پی

  • ترمیم مخازن با استفاده از الیاف می‌تواند به صورت داخلی یا خارجی باشد.
  • حداقل افزایش ضخامت دیوار سازه‌ها معمولاً میلی‌متر است.
  • کم شدن لایه‌های مورد نیاز در طول ارتفاع مخازن باعث کاهش هزینه‌های ترمیم می‌شود.
  • کمترین زمان با بهترین عملکرد در تقویت سازی
  • قابل استفاده جهت ترمیم سازی نقطه‌ای در مناطق آسیب دیده
  • مانع ورود رطوبت به دیواره سازه‌ها می‌شود. (جلوگیری از خوردگی مخازن)

معایب مقاوم‌سازی با استفاده از الیاف پلیمری اف آر پی

اگر بخواهیم به دور از تمام مزایای فوق‌العاده اف آر پی درباره این محصول نظر بدهیم می‌توان گفت دارای معایبی هم هست. یکی از معایب FRP مقاوم نبودن در برابر آتش است و به راحتی سوخته می‌شود. به همین سبب باید از عایق‌کاری استفاده کرد.

معایب مقاوم‌سازی مخازن فولادی به روش سنتی

  1. کار با روش سنتی بسیار سخت و زمان بر است.
  2. مخزن مورد نظر را باید با استفاده از مته سوراخ کرده و فضایی خالی جهت تمرکز تنش ایجاد شود.
  3. طی زمانی نا مشخص باید ورود و خروج به مخازن بسته
  4. ایجاد ترک و جوش در انتهای پوشش فلزی ناشی از ایجاد خستگی
  5. باعث بالا رفتن وزن مخزن فلزی شده که سبب کاهش ظرفیت باروری عضو شده و تغییر شکل می‌دهد.

ویژگی مصالح اف آر پی در مخازن فولادی

-پیشگیری از خوردگی

-جلوگیری از آسیب‌پذیری مخزن‌ها

-مقاوم‌سازی،تقویت و تعمیر مخازن فولادی

-بافت الیاف بر روی سازه‌ها بسیار با استحکام است

-از ورود رطوبت به دیواره‌های مخازن جلوگیری می‌کند

انـــواع آسیب و خوردگی مخازن فولادی نفت و گاز

همان‌طور که می‌دانید ورق‌های فولادی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. اما به دلیل وجود مواد شیمیایی در مخزن‌ها، تغییرات دمایی و… به مرور زمان دچار خوردگی شده و آسیب می‌بیند.

مهندسان فنی تعمیرات و مقاوم‌سازی مخازن با دانش و تجربه‌های فراوان از انواع آسیب. و خرابی‌های مخازن فولادی نفت و گاز جلوگیری کرده و مناسب‌ترین راهکار را به شما معرفی می‌کنند. تا بتوانید به بهترین نحو از خوردگی مخازن جلوگیری کنید.

روش‌های سنتی مقاوم‌سازی و تعمیر مخازن

اکثر روش‌های سنتی تقویت و مقاوم‌سازی، تعمیر یا بهینه‌سازی مخازن پالایشگاهی که برای هر دو نوع مخزن‌ها جدار نازک و ضخیم استفاده می‌شود. که شامل عملیات گرم است. عملیات گرم جدا از وقت‌گیر و سخت بودن، مانع از عملیات بهره‌برداری می‌شود.

صنعت‌گران گرامی در نظر داشته باشید در حین اجرای عملیات گرم، خطرات احتمالی اشتعال و انفجار در انجام عملیات رخ دهد. به همین سبب در هنگام اجرای عملیات گرم باید از ایمنی کاملی برخوردار باشید.

هشدار فوق به این معنی است که انجام کارهای گرم برای هرگونه تقویت و بازسازی مخازن ذخیره‌سازی باعث خاموشی کامل بهره‌برداری و تولید می‌شود. به همین خاطر قبل از انجام دادن آن از خالی بودن مخزن اطمینان حاصل نمایید.

بررسی روش‌های مقاوم‌سازی و بهسازی با روش فونداسیون

آسیب‌ها و خسارات وارد شده در دهه‌های اخیر. باعث جلب توجه متخصصان و پژوهشگران شده و به فکر بهبود پارامترها با کمترین هزینه و بهترین امکانات هستند. در مقاوم‌سازی با استفاده از فونداسیون عواملی مانند شرایط پی، شرایط سازه‌ها، شرایط ژئوتکنیک و شرایط نصب تأثیرگذار است.

قبل از اینکه شروع به مقاوم‌سازی با استفاده از فونداسیون کنید باید به یک سری اطلاعات و تجزیه و تحلیل بپردازید. اطلاعات مورد نظر بر طبق بزرگی ساختمان، طول عمر ساختمان، شرایط فونداسیون، تغییر کاربری و… باید باشد.

جمع‌آوری اطلاعات شامل گزینه‌هایی مانند بررسی پرونده‌های ساخت و ساز، آرشیو نقشه‌ها. شرایط خاک، بررسی پی و دیوارهای پی، گزارش خسارت، بررسی ترک‌ها، بررسی بصری. کاوش‌های زمینی، گزارش نشتی نشست وابسته به زمان، محاسبه بار پی (سیستم استاتیکی). اندازه‌گیری سطح آب زیرزمینی و فشار آب حفرها، میزان مقاوم‌سازی پی، اندازه‌گیری تنش و نوارهای تنش و موجود، اندازه‌گیری ارتعاشات و کنترل کیفیت مواد است.

مواد موجود در فونداسیون باید بر طبق شرایط زیر مورد سنجش قرار گیرد:

  1. متناسب بودن لایه‌های خاک برای مقاوم‌سازی در برابر روانگرایی
  2. پایداری منطقه احداث مخازن‌ها خصوصاً برای ساختمان‌هایی که بر روی زمین دارای شیب است.
  3. حداکثر فضای اجزای فونداسیون تحت تأثیر آثار زلزله
  4. متناسب بودن سازه اعضای متنوع فونداسیون شامل شالوده، شمع، سر شمع و…
  5. تجزیه و تحلیل اسناد و بایگانی مدارک طراحی ساختمان جهت تعیین شرایط خاک
  6. بررسی خطاها با استفاده از نمونه‌گیری و تست آنها، اندازه‌گیری سطح آب زیر زمینی و اندازه فشار آب‌های زیر زمینی
  7. بررسی ابعاد فونداسیون و شالوده دیوارها. (در صورت نیاز می‌توانید بعضی از شالوده‌ها را تحت گمانه‌زنی قرار دهید. در گمانه‌ها میزان زوال مصالح را بررسی نمایید.)
  8. بررسی گزارش نشست پی شامل شکل‌گیری ترک دیوارها، کج شدن دیوار، برآمدی منطقه‌های کناری و مسیرهای افقی و قائم

روش‌های مقاوم‌سازی با استفاده از فونداسیون

روش‌های مقاوم‌سازی با استفاده از فونداسیون به ضرورت نوع تقویت، ویژگی فونداسیون، شرایط زمین‌شناسی، منطقه مورد نظر و… بستگی دارد. جالب است بدانید طراحی و مقاوم‌سازی فونداسیون از ساخت یک سازه جدید بسیار دشوارتر است.

روش‌های مقاوم‌سازی با استفاده از فونداسیون به روش ساخت و نحوه اجرای آن بستگی دارد که عبارتند از:

  • افزایش اندازه‌های فونداسیون (جاکت کردن)
  • اضافه کردن شناژ به فونداسیون موجود
  • بهینه‌سازی فونداسیون با کابل‌های پیش تنیده
  • مقاوم‌سازی و تقویت صفحه ستون
  • مقاوم‌سازی دال‌های فونداسیون با تزریق کردن ملات سیمان در ترک‌ها
  • جایگزینی جزئی دال‌های فونداسیون زمانی که مصالح پی بیش از اندازه دچار آسیب‌دیدگی باشند.
  • اتصال نوارهای تقویتی با جاکت کردن بدون گسترش پی
  • توسعه بستر فونداسیون (هنگامی که بار روی فونداسیون افزایش پیدا می‌کند.)
  • تقویت با شمع کوبیدنی (زمانی که بار به اندازه کافی افزایش می‌یابد و خاک زیر پی مطلوب باشد.)
  • مقاوم‌سازی با استفاده از شمع درجا زیر (در هنگامی که بار به مقدار قابل توجه افزایش می‌یابد. و لایه نازکی از خاک سست در بستر قرار داشته و شرایط بازسازی در شرایط کار مشکل باشد.)
  • تبدیل کردن پی‌های ستونی به پی‌های نواری و پی‌های نواری به دال‌ها.(هنگامی که تغییر شکل در بستر پی‌ها بسیار متغیر باشد و همچنین زمانی که تغییری در بارگذاری اتفاق می‌افتد. در این حالت نصب تجهیزات اضافه ضروری و مورد لازم است.)
  • تقویت‌سازی با استفاده از الیاف پلیمری اف آر پی
  • ایجاد ریز شمع در فونداسیون‌های قابل استفاده
  • افزایش مقاوم شمع‌های موجود
  • احداث شمع‌های کششی

انواع مخازن فولادی نفت و گاز قابل تعمیر و مقاوم‌سازی با اف آر پی

در صنعت نگهداری نفت و گاز جهت ذخیره و انبار مواد و سیالات متفاوتی مانند نفت خام، گاز، آب، گلیکول و… از مخزن‌های فولادی استفاده می‌شود. مخازن فولادی انواع متفاوتی دارا هستند که براساس نوع عملکرد و سیالاتی که محتوای آن‌ها هستند رده‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  1. مخازن فولادی نگهداری

این مخازن دارای کاربرد و قابلیت‌های بسیاری بوده که از مقاومت خوبی برخوردار است. از کاربردهای بی‌نظیر این مخازن می‌توان به نگهداری سیالات در فشارهای کم مانند آب یا سوخت اشاره نمود.

2. مخازن فولادی تحت فشار

محتویات مخزن‌های فولادی تحت فشار سیالات با فشار بالا است. این نوع مخازن در معرض خطر انفجار بوده به همین دلیل مهندسان در طراحی و ساخت این نوع مخزن‌ها. باید از دقت و مهارت بالایی برخوردار باشند. همچنین به دلیل جلوگیری از خطرات جبران ناپذیر در هنگام ساخت مخزن فولادی تحت فشار، سخت‌گیری فـــراوانی می‌شود.

3. مخازن فولادی نوسان گیر

این نوع مخازن وظیفه‌ای بسیار متفاوت و سودمند دارند. کاربرد مخازن نوسان گیر این است که ضربات ناشی از نوسانات جریان سیال را خنثی کرده. و به همین خاطر موقعیت آنها در خطوط توزیع است. همچنین یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد این مخزن، جلوگیری از ایجاد پدیده جدید ضربه قوچ در لوله‌ها است.

4. مخازن فلزی تنظیم کنند ارتفاع

عملکرد مخازن فلزی تنظیم کننده ارتفاع به نوعی می‌توان گفت مشابه مخازن فولادی نوسان گیر است. صنعت‌گران هر موقع بخواهند ارتفاع ثابتی را در جریان خط سیال در پایین دست قرار دهند از مخازن فلزی تنظیم کننده ارتفاع استفاده می‌کنند.

5.مخازن انبارها

این نوع مخزن شباهت زیادی به مخازن نوسان گیر دارد. اما در عملکرد این دو تفاوت‌هایی وجود دارد. مثال: مخازن انباره‌ها در فشار بسیار بالا کار کرده و در مدال‌های سیال فشرده (هیدرولیک) استفاده می‌شود.

6. مخازن کم فشار

مخزن‌های کم فشارنسبت به مخازن پر فشار قدرت تحمل کمتری داشته و برای ذخیره‌ی مایعات با فشار کمتر از Psi 15 استفاده می‌شود. در این نوع مخازن مایعاتی مانند: سوخت دیزل، گلیکول، بنزین، نفت سفید و نفت کوره استفاده می‌شود.

7.مخازن کم فشار رو باز

اگر بخواهید با ساده‌ترین نوع مخازن آشنا شوید ما به شما مخازن کم فشار رو باز را معرفی می‌کنیم. این نوع مخازن در بیشتر مواقع به صورت عمودی نصب می‌شود و قابل استفاده است. از این نوع مخزن جهت نگهداری موادی مانند آب بکار می‌رود. به این نکته کلیدی توجه نمایید (به دلیل اینکه تماس آب با هوا خطری ایجاد نمی‌کند. می‌توان در مخازن کم فشار رو باز از این ماده نگهداری کرد.)

8. مخازن سقف ثابت

مخازن سقف ثابت به صورت عمودی طراحی و تولید می‌شود. این نوع مخزن‌ها دارای سقف مخروطی شکل بوده که به صورت ثابت هستند و برای ذخیره نفت و گاز بکار می‌رود.

9. مخازن سقف شناور

مخازن سقف شناور به صورت عمودی شکل هستند که سقف این سازه بر روی سطح سیال قرار گرفته و به صورت متحرک است. به همین سبب موجب می‌شود تا از سرعت تبخیر مایع نفت کم شود و از هدر رفت آن جلوگیری گردد.

نکات مهم در هنگام مقاوم‌سازی مخازن فولادی با اف آر پی

برای استفاده از الیاف FRP باید با مهندسان و کارگران حرفه‌ای قرارداد بسته شود. تا بدون خسارت‌های جبران ناپذیر عملیات مقاوم‌سازی به بهترین نحو انجام گردد. چراکه اگر هنگام تقویت یا تعمیر مخازن فولادی با استفاده از اف آر پی افراد آماتور این عملیات را اجرا کنند. باعث بروز مشکلات زیادی شده و فاجعه به بار می‌آید.

-اجرای مقاوم‌سازی مخازن فولادی را باید در راستای تارهای الیاف چسبانده و از مرکز اف آر پی شروع کرده. و به سمت لبه الیاف حرکت کنید. با این روش از ساخت حباب در بین مخزن و الیاف جلوگیری می‌شود.

-می‌توانید با استفاده از یک غلتک بر روی سطح الیاف کشیده تا کاملاً محکم شود.

-در صورت با ضخامت بودن الیاف اف آر پی استفاده شده و با تشخیص مهندس اجرایی می‌توانید عملیات اتصال را دوباره انجام دهید.

نتیجه‌گیری

  1. برای مقاوم‌سازی با اف آر پی پلیمری راه حلی مناسب جهت تقویت و تعمیر مخازن فولادی است. همچنین ورق‌های تقویتی CFRC جهت کاسته شدن از احتمال و کاهش کرنش‌های سیکلیک برای بهبود یافتن عملکرد خستگی یا تعمیر ترک‌ها عکس‌العمل خوبی دارد.
  2. ورق‌های الیاف پلیمری اف آر پی قابلیت اتصال بال کششی به تیرهای فولاد را دارا می‌باشند و می‌توانند مقاومت تیر را افزایش دهند. با متصل کردن این مدل ورق‌ها به ورق‌های فولادی. سطح تنش در ورق‌های فولادی کاهش پیدا کرده و به همین سبب عمر خستگی قطعه افزایش پیدا می‌کند.