سپری فولادی- سپری چیست؟ – سپری فابریک-سپری پرسی-سپری آهنی-نورد سرد و گرم

سپری فولادی- سپری چیست؟ سپری فولادی – سپری فابریک-سپری پرسی-سپری فابریک-سپری آهنی-سپری نورد سرد-سپری نورد گرم

سپری فولادی

سپری فولادی

یکی از فرآورده های پر کاربرد در صنعت و ساختمان سازی سپری است

سپری به دو صورت فابریک و پرسی تولید می شود. البته گاهی اوقات تیرآهن را از طول بریده و به دو قسمت مساوی تقسیم می کنند. که به این صورت هم سپری تولید می گردد.

گاهی اوقات در صنعت برای اتصالاتی که به ضخامت های بالا نیاز هست. و همچنین به اتصالات قوی نیاز است. تیرآهن های سنگین را برش داده تا بتوانند به هدف خود برسند.

در تولید سپری به روش نورد گرم که منظورمان روش فابریک کارخانه است. از شمش های آهن یا بلوم را با سطح مقطعی بزرگتر از 230 سانتی متر مربع را درون کوره کرده. و در دمای بالا قرار داده و بعد از آن از قفسه های نورد میانی عبور می دهند. و اینگونه تسمه تولید می شود.

قابل ذکر است که بیشترین کاربرد سپری با ضخامت 2 میلی متر است.

در صنعت و در بازار ضخامت سپری ها بین 9 میلی متر تا 2/5 میلی متر است. علاوه بر این اندازه طول سپری ها نیز بین 6 متر تا 12 متر است. یکی دیگر از نامگذاری سپری ها بر اساس اندازه لبه یا دیواره بر حسب میلی متر است.برای مثال اگر اندازه لبه 20 میلی متر بود. به آن سپری شماره 2 می گویند. طبق استاندارد های جهانی سپری ها به حالت لبه تیز و لبه گرد تولید می شود.

از سپری های موجود در بازار برای ساختن انواع مختلف اتصالات پل ها به ستون ها، درب و پنجره. ساخت سازه های فلزی، ستون ها و خرپا ها. اسکلت گلخانه ها، سقف شیشه ای و موارد دیگر به کار می رود.

سپری ها از نظر نوع مواد بکار رفته شامل

سپر آهنی ، سپر آلومینیومی، سپر مسی، سپر برنجی و سپر استیل می باشند.

سپری ها با توجه به روش تولید و از نظر ظاهری با دو روش تولید می گردند. 1- نورد گرم 2- نورد سرد

در تولید به روش نورد گرم بوسیله دستگاه های پیشرفته و تکامل یافته سپری تولید می شود. در نورد گرم با توجه به معیان وزن تولید به این روش در صدر دجدول تولیدات سپری قرار می گیرد. روش تولید سپری به صورت نورد گرم نسبت به به نورد سرد رایج تر است.

در تولید سپری به روش نورد گرم در مقایسه با نورد سرد. در تولیدات مرغوب نورد گرم مقرون به صرفه تر بوده و قیمت مناسب تر است. و به همین علت سپری با روش گرم بسیار متداول تر است. سپری های تولید شده بوسیله نورد گرم از نظر اندازه و شکل ظاهری مطابق با استاندارد ها می باشد.

سپری آهنی فابریک

سپری های آهنی فابریک نوعی پروفیل T شکل بوده. که در کارخانه های بزرگ فولاد به وسیله خط تولیدهای پیشرفته نورد. و به وسیله شمش ها یا بیلت های فولادی بعد عبور از مراحل نورد به صورت سپری در می آید. پروفیل های سپری تلرانس ابعادی مناسبی را دارد. و شرایط مربوط به ابعاد استاندارد مقاطع فولادی را تأمین می کند. در تولید سپری های آهنی فابریک محصول طوری طراحی و تولید می شود. که ابعاد سپری مثل صخامت بال و جان. و همچنین عرض بال و جان طبق استاندارد های مقاطع آلمان یا جدول اشتال است. تولید سپری به این روش با استناد به جدول اشتال ارزیابی می شود.

سپری آهنی نوردی

همانطور که می دانیم سپرهای آهنی کاربردهای بسیاری دارد. که این مهم هم بخاطر شکل منحصر به فرد این مقطع است. اگرچه استفاده های بسیاری از سپری های تولید شده با ابعاد مندرج در جدول اشتال می شود. ولی گاهی در بازار مصرف به مقاطعی با وزن و طول کمتر هم نیاز می باشد.این ابعاد کوچکتر را بوسیله نوردهای کوچک تر تولید می کنند. در نوردهای کوچک به علت کم کردن ضخامت بال و جان مقاطع سبک تری به دست می آید. سپرهای تولید شده به این روش اغلب در مواقعی استفاده می شود. که نیازی به سپری باربری ویژه ای نیاز نیست و ابعاد آن مهم است. تولید ساپورت نگهدارنده، شاسی های آهنی و مواردی از این قبیل بیشترین کاربردها را دارند.

کاربرد سپری در ساختمانی سازی

سپری آهنی در زیر ساخت های ساختمان بخصوص. در مواقعی که بار وارد شده بر سیستم زیاد باشد بسیار پر کاربرداند. برای نممونه در زیرساخت های بتنی در قسمت هایی که جزییات نمای سنگ پیچیده تر می شود. برای پایداری بیشتر نما و یکپارچه کردن نمای سنگی با سازه از زیرسازی استفاده می شود. در این مدل زیرسازی به جز نبشی و قطوطی برای جوشپذیری بهتر. در مقایسه با پروفیل در لبه ها از نبشی استفاده می شود. و در میانه از سپری آهنی استفاده می شود.

استفاده دیگر از سپری های آهنی در خشکه چینی یا نماکاری خشک بوده است. در خشکه چینی انجام مراحل نماکاری بدون مصرف سیمان و ماسه است. در خشکه چینی اول از همه با استفاده از آهن آلات زیرسازی فلزی شاسی کشی انجام میشود. بعد از آن بوسیله جزئیات اجرایی ارائه شده بر این شاسی فلزی قرار می گیرد.اغلب نماکاری ایستگاه مترو در تهران به وسیله این روش انجام شده است.

استفاده از سپری ها برای سقف نور گذر

در سقف هایی که باید نور از آن عبور کنند مانند گلخانه ها. پاسیو و مکان هایی از قبیل سپریهای آهنی استفاده می گردد. تا نشیمن های مناسبی جهت قرار گرفتن تایل های گذرنده نوری داشته باشیم. در ساختمان سازی استفاده مناسب از سپرهای آهنی برای پروفیل اصلی باربر از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. چون استفاده از سپری به عنوان پروفیل اصلی در زیر سازی کار باعث می شود. که نیازی به سپرهایی از جنس های دیگر نباشد و همین امر باعث کمتر شدن هزنیه های جاری می شود. از دیگر مزیت های سپری های آهنی در این مدل سقف جوشکاری ارزان و آسان. و اتصال های مناسب و قوی است.

در این نوع سقف ها می شود و می توان. به استفاده از نورد سرد به پروفیل سپری آهنی شکل و فرم مناسبی دارد. همچنین می توان با استفاده از این روش سقف دایره ای شکل ساخت. و بوسیله ورق پلی کربنات رنگی ظاهری زیبا و چشمگیر به این سقف ها داد.

استفاه از سپری ها برای سقف کاذب باربر

از دیگر کاربردهای سپری های آهنی استفاده در سقف کاذب می باشد. در بعضی از سازه ها برای آنکه سقف زیبایی بیشتری داشته باشد. و همانطور که پایداری خود را حفظ کرده است. از سپری های آهنی به عنوان یک سازه باربری در سقف استفاده می شود. این ویژگی به علت حالت ظاهری سپری و مقاومت خمشی بهتر آن است. این ویژگی سبب می شود که بعد از قرار دادن سپری ها. در فاصله های هم اندازه و قرارگیری کاشی ها یا موزاییک در میان آنها. و روکش ملات ماسه و سیمان در پشت آنها. به جز در مقابل رطوبت هم مقاومت بهتر نسبت به گچ دارد.

در محل هایی با رطوبت زیاد ملات گچ گزینه مناسبی نیست. در این مدل از کاربری برای بارگذاری سبک و دهانه های کم از سپری شماره 3 استفاه می گردد. در بارگذاری سنگین تر از سپری های شماره 4 استفاده می گردد. همچنین از این نوع روش در قسمت بیرونی ساختمان ها و سنگ کاری. و در زیر کنسول ها استفاده می گردد.

استفاده از سپرها برای کلاف بندی دیوارهای بنایی یا وال پیست

برای ساختن ساختمان در مناطقی که زمین لرزه های زیادی می آید. باید همه جزییات طبق آیین نامه های اجرایی هدایت و اجرا شود. در این صورت طبق استاندارد 2800 یا آیین نامه ساختمان های مقاوم در مقابل زلزله. و ویرایش چهار فصل هفتم آن. دیوارهای یک سازه هم باربر و هم غیر باربر باید دارای ضابطه هایی باشند. که هنگام وقوع زلزله پایداری خود را حفظ کنند.

همچنین دیوار ها باید در ارتفاع و طول با کلاف های فولادی یا بتنی مهار شوند. دلیل این کار این است که کلاف های بتنی عملیات اجرایی ار کمی کند تر کرده. و همچنین جزییات بیشتری را دارد. برای آسانی کار و اجرا پروفیل فلزی، بیشترین کاربرد را دارد. در اینگونه موارد پروفیل های سپری چون دارای شکل خاصی هستند می توانند یک پروفیل مناسب باشند. در این صورت بوسیله پروفیل های سپری و ثابت کردن آن. در پایین و بالا بسترهای مناسبی برای مهار کردن دیوارهای آجری و بلوک های ماسه ای است.

کاربرد سپری ها

  • حداکثر استفاده سپری ها در ساخت و ساز سازه ها و همچنین در صنعت است.
  • یکی از کاربردهای سپری در اتصالات ستون ها و پل ها می باشد.
  • برای ستون هها و خرپا ها و تمام سازه های صلب از واحدهای مثلثی شکل استفاده می شود.
  • در ساختن مدل های مختلف پنجره و درب ها استفاده می گردد.
  • در ساخت اسکلت گلخانه ها استفاده می شود.
  • در ساختن سقف های شیشه ای و همچنین ساخت سازه های فلزی استفاده می گردد.

  • یکی از رایج ترین مصارف سپری برای ساختن سقف های کاذب است در در ساختمان سازی بسیار مهم است.
  • برای خشکه چینی یا نماکاری خشک استفاده می شود.
  • برای اتصال پل ها بر روی ستون ها استفاده می گردد.
  • برای نور گرفتن زیر زمین ها برای آجرهای شیشه ای در فضاهای بالا استفاده می شود.
  • بعنوان یک همار کننده در ساختمان ها استفاده می شود.
  • در صنعت سد سازی نیز کاربر دارد.
  • در گاردریل های کنار اتوبان ها استفاده می شود.
  • برای زیر سازی سازه های فلزی استفاده می شود.
  • برای کلاف بندی دیوارهای بنایی وال پست استفاده می شود.

تفاوت سپری با نبشی بصورت ظاهری

سپری از سه بال عمود بر هم تشکیل شده است. ولی نبشی از دو بال عمود بر هم تشکیل شده است.

دلیل نامگذاری سپری و نبشی

در گذشته چون سپری از نظر ظاهری از سه بال عمود بر هم تشکیل شده بود. و به سه پری معروف بود. یعنی سه پر داشت و بعد بطور رایج سپری نوشته و خوانده شد.

نبشی هم از کنج و گوشته گرفته شده است. اکثراً سپری سه بال هم اندازه دارد مگر اینکه در طراحی های سنتی که لازم باشد. یکی از بال ها اندازه کمتر یا بیشتری از بقیه داشته باشد. در نبشی اینگونه نیست و به هر دو صورت بال نامساوی. و بال مساوی تولید و به کار برده می شود.

تفاوت سپری و نبشی از نظر کاربرد

در مقایسه سپری و نبشی نکته قابل توجه این است. که هر دو به عنوان شاسی حمل کننده استفاه می شوند. برای نمونه در ساختن سقف های کاذب از یک نوع سپری با ضخامت کم و سبک استفاده می گردد. در این گونه کاربردها دو تا بال های سپری نقش حمل کننده داشته. و جان سپری نقش ساپورت تایل را دارد.

از نبشی ها هم در مکان هایی مثل کابل های برق که درون زمین قرار دارند. یا محفظه کنتور آب به کار برده می شوند. در اینگونه موارد از نبشی بعنوان حمل کننده در پوش در آن محفظه استفاه می گردد.

از سپری برای ساختن خرپاها و سازه ها و اتاقک ماشین آلات سنگین استفاده زیادی می شود.

سپری فولادی

تفاوت سپری و نبشی از نظر روش تولید

اغلب سپری به حالت فابریک تولید می گردد.

اگرچه ضخامت سپرها می تواند در روش تولید آن نقش داشته باشد. ولی عمده ترین تولیدات سپری در بازار فولاد و آهن به روش تولید به حالت فابریک است.

ولی تولیدات نبشی با فرآیند های شکل دهی تنوع بیشتری را دارد.

سه روش عمده برای تولید نبشی وجود دارد که یکی از آنها نورد سرد است. در نورد سرد ورق نوار بری شده و از بین خطوط قالب پرسی عبور می دهند. این مراحل شامل خم کردن و لبه گیری و یا گالوانیزاسیون است.

روش دیگر تولید نبشی نورد گرم است. در این روش همانند روش سپری فابریک شمش های گداخته را از بین قالب های نورد عبور می دهند.

یکی دیگر از روش های تولید نبشی بای استفاده از اکستروژن یا خروج کاری به حالت گرم است. که این روش اغلب برای نشبی های آلومینیومی و پی وی سی مورد استفاده قرار می گیرد.

شباهت های بسیاری بین دو روش تولیدی نورد گرم و اکستروژن وجود دارد. از دو نظر می توان بین روش تولید نبشی با نورد گرم و اکستروژن تفاوت قائل بود. یکی اینکه قالب هایی که در این دو روش استفاده می شود متفاوت است. دوم اینکه دمای استفاده شده در این دو روش کاملاً و بسیار متفاومت است.

سپری فولادی

مشخصات سپری

توانمندی تولید پروفیل های سپری به غلامت لنگر وارده وابسته است. مقاومت سپری در مقابل لنگرهای مثبت بیشتر است. چون فلنج سپرها منظور قسمت T مانند آنها در این صورت تحت فشار قرار می گیرد. ولی برای لنگرهای منفی یک مقاومت مثل سازه بدون فلنج را دارد. در یکسری کاربردهای مخصوص برای جلوگیری از خوردگی و همچنین برای سبک سازی در سازه ها. از سپری آلومینیومی استفاده می شود.

کاربرد سپری در مصارف دکوراتیو

برای کاربردهای روکاری، حمام، آشپزخانه و سقف کاذب از سپرهای رنگ شده، صیقلی و یا آلومینیومی استفاده می گردد.مزیت استفاده از سپریهای صیقلی به خوبی نمایان است جون علاوه بر مقاومت و استحکام بالای سطح صاف و صیقلی. به آسانی هم قابل شستشو می باشد.

سپرها کارایی های بسیاری از جمله محافظ زوایا و یا نرده های سپری دارند. که برای طراحی فروشگاه ها و معماری مدرن و جدید بسیار مورد استفاده است.

همچنین از سپری فولادی در تولید میزها و همچنین سازه های چوبی. برای مقاومت و استحکام لبه های کار استفاده می شود.

از سپری ها برای ساختن دیوارهای شیشه ای استفاده می شود. بطوری که از این مقطع با لبه تیز خود برای جدا کردن صفحات شیشه ای استفاده می شود.

کارخانه های تولید این نوع پروفیل

کارخانه های شکفته مشهد، صدرا پروفیل تهران، نورد سجاد، توس حجب، کیان پرشیا

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
09122136675 – 02128423820
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com

سپری فولادی