فولاد st52 – تأثیر حضور لایه میانی فولاد زنگ نزن

فروش فولاد نورد سرد-فروش فولاد نورد گرم-فروش فولاد نسوز-فروش فولاد ضد خوردگی-فروش فولاد کربنی -فروش فولاد زنگ نزن-فروش انواع استیل-(فروشگاه فولاد رسول دلاکان) ((ارتباط با واحد فروش 09122136675-02128423820))

فولاد st52-تأثیر حضور لایه میانی فولاد زنگ نزن آستنیتی 309. بر ریزساختار و خواص مکانیکی فولاد ساده کربنی ST52 روکش کاری شده با الکترود پر کروم – کربن. به روش جوش کاری ذوبی

فولاد st52

فولاد st52

فولاد st52

در این پژوهش به بررسی ساختار میکروسکوپی، فاز شناسی، سختی و رفتار سایشی فولاد ساده کربنی st52 روکش کاری شده. به الکترود پر کروم – کربن با و بدون استفاده از لایه میانی فولاد زنگ نزن آستنیتی 309 پرداخته شده است. برای روکش کاری از روش جوش کاری قوسی فلز روپوش دار (SMAW). و روش جوشکاری قوسی تنگستن گاز (GTAW) استفاده شده است. برای بررسی ریزساختار از میکروسکوپ نوری، الکترونی و آنالیز EDS. و جهت بررسی سختی و مقاومت سایشی از آزمون ریزسختی سنجی ویکرز. و سایش به روش رفت و برگشتی استفاده گردید.

یافته های پژوهش نشان داد. که ساختار در سطح نمونه های روکش کاری شده متشکل کاربیدهای M7C3 و زمینه یوتکتیک M7C3+ γ است. همچنین در نمونه روکش کاری شده با لایه میانی 309 در رقت کروم در نمونه با لایه میانی 309. و به طبع آن افزایش کسر حجمی کاربیدهای M7C3 است. افزایش درصد کاربیدها در نمونه با لایه میانی 309. باعث افزایش سختی و به طبع آن افزایش مقاومت به سایش در مقایسه با نمونه ی یک پاس می گردد. به نحوی که سختی سطح و کاهش وزن در آزمون سایش از 780HV و 3.7mg. در نمونه بدون لایه میانی (یک پاس) به 945HV و 2mg. در نمونه با لایه میانی 309 می رسد. با بررسی سطوح سایش یافته نمونه ها، مشخص گردید که مکانیزم سایش از نوع چسبان می باشد. هم چنین با افزایش سختی در نمونه با لایه میانی از میزان سایش چسبان کاسته شده است.

فرایند سختکاری سطحی به معنای جوشکاری یک ماده مصرفی (سیم جوش، الکترود، پودر و…) بر روی فلز پایه به منظور افزایش مقاومت در برابر سایش و خوردگی است. که هدف از این فرآیند افزایش طول عمر ماده مورد نظر می باشد. در این فرآیند یک لایه نسبتاً ضخیم از فلز با ترکیبات فلزی سخت. مانند کاربیدها توسط روش های مختلفی نظیر پاشش پلاسما،روکش کاری لیزری، روش های جوش کاری. و پاشش حرارتی روی سطح قطعات مورد نظر انباشته می شود.

سخت کاری سطحی توسط جوشکاری در ابزارآلات کشاورزی، حفاری، صنایع نیشکر. معادن و دیگر صنایع برای افزایش سختی و مقاومت به سایش خراشان توأم با ضربه اجزاء استفاده می گردد. آلیاژهای مورد استفاده جهت ایجاد لایه مقاوم به سایش بر روی فلزات پایه آهنی (فولاد کربنی و کم آلیاژ). به دو دسته عمده آلیاژهای آهنی و آلیاژهای غیر آهنی تقسیم بندی می شوند. آلیاژهای آهنی به کار رفته برای این منظور در دو دسته عمده زیر قرار دارند.

1- آلیاژهای پایه Fe-Cr-C

2- آلیاژهای پایه Fe-C-X (عنصر کاربیدزا X)

آلیاژهای غیر آهنی مورد استفاده نیز دو دسته اند که عبارتند از:

1- آلیاژهای پایه آ هنی به علت قیمت مناسب و مقاومت به سایش بالاتر نسبت به آلیاژهای غیر آهنی. بیشتر مورد توجه مهندسان و صنعتگران بوده اند.

در سیستم های آلیاژی حاوی کاربید، حضور کربن و عناصر کاربیدزا، الزامی می باشد. در این نوع سیستم های آلیاژی،ساختار، ترکیب و چسبندگی کاربید با زمینه و توزیع کاربیدها. نقش بسیار تعیین کننده ای بر خواص سایشی آلیاژ دارد. آلیاژ هایپریوتکتیک Fe-Cr-C به دلیل مقاومت بسیار خوب در برابر سایش، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این آلیاژها غالباً کاربید M7C3 به وجود می آید. کاربیدهای اولیه M7C3 در یک غلظت بالایی از کربن تشکیل می شوند. این نوع از ریزساختارها خواص مقاومت به سایش خوبی دارند.

کاربیدهای M7C3 به دلیل ترکیبی عالی از سختی بالا. مقاومت در برابر سایش عالی و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون خوب به طور گسترده. به عنوان فاز تقویت کننده در پوشش های کامپوزیتی استفاده می شود.

یک عمل استاندارد جهت به حداقل رساندن درجه رقت. جوشکاری لایه های واسط و یا چند لایه از آلیاژ رویه سختی است. احمد پور و همکارانش به بررسی روکش کاری با استلایت 6 بر روی فولاد زنگ نزن مارتنزیتی. با و بدون حضور لایه میانی فولاد زنگ نزن آستنیتی پرداختند. نتایج آنها نشان داد که با اعمال لایه میانی فولاد زنگ نزن آستنیتی 309. رقت آهنی حتی از نمونه با سه پاس استلایت کمتر و سختی بیشترین مقدار است. در تحقیقی که توسط میرشکاری و همکارانش بر روی تأثیر لایه های میانی. بر ریزساختار و مقاومت سایشی روکش استلایت 6 رسوب داده شده. بر روی فولاد زنگ نزن 420 توسط فرایند GTAW انجام گرفت. مشخص شد که اعمال لایه های میانی اثرات قابل توجهی بر رقت دارد. که باعث افزایش سختی و مقاومت سایشی پوشش ها می شود.

Lin و همکارانش روکش کاری آلیاژ پر کربن پایه کروم توسط فرآیند GTAW را بررسی کردند. آنها دریافتند که بهبود مقاومت در برابر سایش ناشی از کسر حجمی بالای کاربیدهای مقاوم. در برابر سایش Cr,Fe-7C3 می باشد.

Chang و همکارانش به بررسی تأثیر روکش کاری هایپر یوتکتیک Fe-Ce-C با مقادیر مختلف کربن پرداختند. نتایج آنها نشان داد که با افزایش مقدار کربن روکش، مکان های جوانه زنی کاربیدها افزایش می یابد. و ساختار کاربیدهای اولیه Cr,Fe7C3 نیز از حالت تیغه ای به حالت میله ای تغییر می کند.

Tang و همکارانش در تحقیقی نشان دادند که با افزایش مقدار کربن. کسر حجمی کاربیدهای اولیه M7C3 افزایش و مقاومت سایشی بهبود می یابد.

Kang و همکارانش به بهبود مقاومت سایشی بیل ماشین شخم زنی توسط سخت کاری سطحی پرداختند. نتایج آنها نشان داد که سختی از زیر لایه به سمت سطح روکش با افزایش مقدار کروم، افزایش می یابد.

در تحقیق حاضر، تأثیر حضور لایه میانی فولاد زنگ نزن آستنیتی 309 بر ریزساختار. سختی و رفتار سایشی فولاد st52. که با استفاده از روش های SMAW و GTAW با الکترود پر کروم – کربن جوشکاری شده است. بررسی می گردد. بدین منظور از آزمون های سختی سنجی سایش رفت و برگشتی و بررسی ریزساختار. توسط OM و SEM استفاده می گردد.

دانشکده مکانیک واحد تیران، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی. و با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش میها می کند. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.

صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش. انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما
02128423820 – 09122136675
واتس آپ: 09122136675 – فکس: 02128423820
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com

#فولاد_St_52 #میلگرد_St_52 .#لوله_St_52 #ورق_St_52 #تسمه_St_52. #فولاد_زنگ_نزن #تسمه_St_52 #لوله_آلیاژی .#فولاد_آلیاژی #مقاطع_فولادی #استنلس_استیل #ریزساختار #